Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte med sushi hem till mina föräldrar igår. Frågade vad de gillar (de har ätit det förut men bara någon enstaka gång) och mammas svar var ungefär ”Sådana som du äter på Instagram! Vi tycker att det ser så gott ut!” - så jag köpte 30 nigiri och försökte planera kring att pappa inte gillar lax som inte är stekt eller varmrökt och att mamma inte gillar tonfisk. Dessa hämningar stämde tydligen inte alls när det handlade om sushi, pappan åt glatt lax med god aptit och mamman hade noll problem med tonfisk 😄

Idag åker jag till Sanremo via Tyskland och Österrike. Väl på plats blir det utflykter till såväl Nice och Cannes som Monaco men vi bor och dinerar i Sanremo sex kvällar. Hoppas ha mycket spännande att bidra med 😊
 
Pizza Bianco. Fast det blev nog snarare Pizza Verde. Jag uppfann en salviakräm (har jag sagt att salvia är en dominerande grönsak i min köksträdgård?) som jag spetsade med lite sardellpasta som plötsligt fanns i kylen. Bredde ut detta på degen (som partner hade gjort), lade på grönkålsblad och ovanpå dessa små bitar av salsicchia som kostade snudd på inget på lokala Coop. Det blev så himla gott!
 
Vi har ätit så himla tråkigt sista veckan, så det hoppar vi. Men även besökt glassmakeriet i ystad vilket var mycket uppskattat, samt Frusen Glädje (som har det bästa namnet) men glassen var ganska medioker. Ett medföljande barn blev dock lyrisk över chokladglassen: DEN SMAKAR SOM IKEAS CHOKLADMOUSSE! beröm vi inte framförde.
 
Vi fick grillat lamm härom kvällen, traditionellt preppat med rosmarin, timjan, vitlök, citron och en gnutta honing. Till det grillad squash och paprika och likaledes grillad sallad. Dagen därpå, igår, blev lite av det rara lilla lammet (😭) till lyxig pytt i panna med stekt färskpotatis och diverse stekta grönsaker och igår kväll var det med i en het lammragu med pasta (sommarstugan förmådde bara äggnudlar och de sög upp såsen riktigt bra!) som huvudrätt efter en pizza (jästbotten, toppad med tomatsås, klickar av PåMackan och aubergine mfl grönsaker). Jordgubbar till efterrätt igår kväll, halawa till lunchefterrätt. Lunchefterrätt är för övrigt en ny nödvändighet och behöver alls inte vara mycket, en ruta choklad eller en tesked halawa räcker bra, men något litet sött vill jag gärna ha.
 
Vi fick grillat lamm härom kvällen, traditionellt preppat med rosmarin, timjan, vitlök, citron och en gnutta honing. Till det grillad squash och paprika och likaledes grillad sallad. Dagen därpå, igår, blev lite av det rara lilla lammet (😭) till lyxig pytt i panna med stekt färskpotatis och diverse stekta grönsaker och igår kväll var det med i en het lammragu med pasta (sommarstugan förmådde bara äggnudlar och de sög upp såsen riktigt bra!) som huvudrätt efter en pizza (jästbotten, toppad med tomatsås, klickar av PåMackan och aubergine mfl grönsaker). Jordgubbar till efterrätt igår kväll, halawa till lunchefterrätt. Lunchefterrätt är för övrigt en ny nödvändighet och behöver alls inte vara mycket, en ruta choklad eller en tesked halawa räcker bra, men något litet sött vill jag gärna ha.

Låter SÅÅ gott! Jag vill också kunna laga traditionellt lamm!
 
Igår var det strålande kvällssol så vi packade badkläder, filt, bubbel och cyklade för att handla picknick på vägen. Middag blev således focaccia med hummous, gruyere, någon krämig salt fransk ost, oliver, tomater, melonskivor, Serranoskinka, avokado och tapenade. Sommarens hittills varmaste bad och härligaste picknickkväll.
 
5B1CF4B4-2BDD-4820-844A-713D3582C024.jpeg


Här växer bland annat sallad, mangold, palmkål, dill, bönor och ekivok squash. Dvs, det som ska bli kvällens middag. Måste bara klura ut hur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp