Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har squashsäsongen börjat ...:)
Dumt nog är det mitt i värsta gurksäsongen, vilket krockar lite.
Vet inte vad jag ska göra med all god mat som växer omkring mig. Nästan läge att öppna en liten gårdshandel med ekologiska grönsaker. Kanske ett llitet kafé till.
Idag en kryddig grönsaksröra som åts med nystekt pannbröd.
En squashmuffins till kaffet. Så god! :)
 
Nu har squashsäsongen börjat ...:)
Dumt nog är det mitt i värsta gurksäsongen, vilket krockar lite.
Vet inte vad jag ska göra med all god mat som växer omkring mig. Nästan läge att öppna en liten gårdshandel med ekologiska grönsaker. Kanske ett llitet kafé till.
Idag en kryddig grönsaksröra som åts med nystekt pannbröd.
En squashmuffins till kaffet. Så god! :)
Mina squashar låter allt vänta på sig. Å andra sidan är jag inte helt hundra på om det är squash eller pumpor av något slag, jag blandade ihop plantorna när det begav sig...
 
Nu har squashsäsongen börjat ...:)
Dumt nog är det mitt i värsta gurksäsongen, vilket krockar lite.
Vet inte vad jag ska göra med all god mat som växer omkring mig. Nästan läge att öppna en liten gårdshandel med ekologiska grönsaker. Kanske ett llitet kafé till.
Idag en kryddig grönsaksröra som åts med nystekt pannbröd.
En squashmuffins till kaffet. Så god! :)
Squash med gurka är lite som beige som kontrastfärg i ett vitt hem. Jag har hittills aldrig fått skörd av någon gurka, så jag har slutat så gurkfrön. Min squash tar förnuftigt nog det lilla lugna. Men man vet ju hurdana de är. Ena dagen är allt frid och fröjd, nästa dag ligger fem trekilossquashar som någon sorts ovälkomna gökungar i landen och ställer allt på ända.
 
Squash med gurka är lite som beige som kontrastfärg i ett vitt hem. Jag har hittills aldrig fått skörd av någon gurka, så jag har slutat så gurkfrön. Min squash tar förnuftigt nog det lilla lugna. Men man vet ju hurdana de är. Ena dagen är allt frid och fröjd, nästa dag ligger fem trekilossquashar som någon sorts ovälkomna gökungar i landen och ställer allt på ända.

Att kombinera dem ger inte mycket, nej. :)
Men efter år av intensivt överodlande så har jag en mängd bra rätter med både gurka och squash. Det egentliga problemet med att odla squash är att de vissa år faktiskt är så att vissa plantor inte tar sig i landet. Och för att inte riskera att bli utan helt så blir det alltid för många plantor. I år är det ganska lugnt hittills dock, mest beroende på att potatisen växer helvilt efter att jag vände ner en massa hästgödsel i landet. Den skuggar nu squashlandet genom att blasten är en meter hög och lutar. Tog upp ett stånd i förrgår - 18 stora potatisar! :D
 
Att kombinera dem ger inte mycket, nej. :)
Men efter år av intensivt överodlande så har jag en mängd bra rätter med både gurka och squash. Det egentliga problemet med att odla squash är att de vissa år faktiskt är så att vissa plantor inte tar sig i landet. Och för att inte riskera att bli utan helt så blir det alltid för många plantor. I år är det ganska lugnt hittills dock, mest beroende på att potatisen växer helvilt efter att jag vände ner en massa hästgödsel i landet. Den skuggar nu squashlandet genom att blasten är en meter hög och lutar. Tog upp ett stånd i förrgår - 18 stora potatisar! :D
Jag har istället gått över till konstiga squashsorter som ger måttlig skörd och på det hela taget är lite gnälliga. Det blir mer lagom, liksom.

Bäst tycker jag det blir att riva squash, vattna ur den allt man kan, och blanda med riven halloumi och steka som biffar. Det mesta annat med squash känner jag lite att jag har ätit färdigt, liksom. Inte lika illa som kaveldunen i barndomen, men ändå. Fast tunt skivad squash i sallader funkar rätt bra, tycker jag.
 
Jag har istället gått över till konstiga squashsorter som ger måttlig skörd och på det hela taget är lite gnälliga. Det blir mer lagom, liksom.

Bäst tycker jag det blir att riva squash, vattna ur den allt man kan, och blanda med riven halloumi och steka som biffar. Det mesta annat med squash känner jag lite att jag har ätit färdigt, liksom. Inte lika illa som kaveldunen i barndomen, men ändå. Fast tunt skivad squash i sallader funkar rätt bra, tycker jag.

Marinerade i citron, olivolja, vitlök och basilika en stund innan de hamnar i sallader är de riktigt goda. Sedan gillar jag konsistensen i skalen när jag gör mina grönsaksröror som är reservmat hela hösten. De där biffarna blir ännu godare med hälften feta, tycker jag.
 
Den dyre fadern till din exsvärmor skickade på en fest runt ett fat med något som man fick smaka på och gissa vad det var. Det var rökt skarv. Jag har tyvärr glömt var skarven kom från, men det är uteslutet att det var exsvärmoderns dyre fader som hade tagit den av daga. Din exsvärmorfar?
Låter helt rimligt och tänkbart. Hahaha, å så festligt!
 
Marinerade i citron, olivolja, vitlök och basilika en stund innan de hamnar i sallader är de riktigt goda. Sedan gillar jag konsistensen i skalen när jag gör mina grönsaksröror som är reservmat hela hösten. De där biffarna blir ännu godare med hälften feta, tycker jag.
Nån gång har jag torkat dem lite och sen marinerat. Ett rätt gott grönsakstillbehör till lite av varje.
 
Igår fick vi först en sorts sparrispaj, följt av pasta med färska tomater, örter och kanske taleggio. Sedan en form av vitello tonnato, som alla älskade och sedan blev mkt chockade över att det var tonfisk i såsen. (Jag visste det men var tyst om saken för att slippa uppståndelse ;)). Kaffe-panna cotta till efterrätt. Allt var kallt, vilket inte gör mig något när det är över 30 grader varmt, men.
 
Igår fick vi först en sorts sparrispaj, följt av pasta med färska tomater, örter och kanske taleggio. Sedan en form av vitello tonnato, som alla älskade och sedan blev mkt chockade över att det var tonfisk i såsen. (Jag visste det men var tyst om saken för att slippa uppståndelse ;)). Kaffe-panna cotta till efterrätt. Allt var kallt, vilket inte gör mig något när det är över 30 grader varmt, men.
Namnet på rätten skulle ju eventuellt kunna antyda att en tonfisk var med i leken annars. :D
 
Köpepizza ikväll, egentligen ingen höjdarpizza men efter en strandpromenad i blåst och med regn underifrån (t o m labben ville hem) var den riktigt god. Champinjoner, soltorkade tomater, rucola och oliver på min. Nu en prisbelönt suröl från Rügen.
 
Din exsvärmorfar var verkligen sin karaktär trogen vid tillfället.

Pga alzheimers har hans karaktär dessvärre luckrats upp sen dess. Nu häller han tex öl och gröna ärtor på sin müsli. Det finns bildbevis där ditt ex lojalt äter samma sak för att inte oroa exsvärmorfadern.


Är du och @fraggelzebra släkt?
Skulle inte förvåna mig, ni är typ lika avantgaaaarde i köket.
 
Vi åt små biffar med fänkålsfrön och mandelmjöl, stekt squash med mycket salt och lime (gjorde stavar, sanslöst gott!) och quinoa. Riesling i glasen idag också.
Till förrätt hemodlade padrones, några starka som satan men gott var det.
 
Vi åt små biffar med fänkålsfrön och mandelmjöl, stekt squash med mycket salt och lime (gjorde stavar, sanslöst gott!) och quinoa. Riesling i glasen idag också.
Till förrätt hemodlade padrones, några starka som satan men gott var det.
Men, stavar av squash? Stavar? Som inte förvandlades till impotent sladder vid tillagning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 026
Senast: Bexzor
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp