Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är i storstaden på besök!
Igår kväll åts det en mycket trevlig ost-/charkbräda med en stor DRINK till. Därefter blev det en FANTASTISK pizza med ett alldeles för stort glas med ett mycket gott rödvin till.

Blev taxi efterråt.
Stället är mitt nya favvoställe!
 
Swacos igår, men vi gjorde faktiskt egen kryddblandning och så introducerade jag pico de gallo på swacobordet. Lemonad med mynta till, passade mycket bra.

D9E2EA84-B66C-48D4-BAEA-8E816DB612A3.jpeg
 
Efter aw (jag drack nån form av småbitter flädergrej) igår åt vi spaghetti med en sås på lök, squash, sockerärtor, vitlök och crème fraiche och kallrökta laxstumpar (spillbitar från fiskhandlaren som min partners mamma tigger till sig billigt i egenskap av fattigpensionär och som hon sen frikostigt förser oss med). Mycket gott!

Idag pannkaksfrukost.
 
Åt Fish'n'chips på ett fiskrökeri idag. Fisken var väldigt fin (torsk, givetvis), pommesen var goda, men kunde varit bättre. Remouladen var "hemmagjord". Med kaffe och en bit chokladboll till så var kostcirkeln komplett.

Har precis snacksat på Kinapuffar och funderar på vad jag ska ha till kvällsmat. Potatisbullar eller paj?
 
Har grillat korv i skogen idag - helt galet att jag lyckats vara med på två sådana aktiviteter på mindre än en månad när jag aktivt försökt undvika alla sådana aktiviteter hela mitt tidigare liv :D men det var fint iaf! Hittade en vegansk korv som fungerade finfint att grilla på pinne och sen avslutade jag med att försöka grilla banan fylld med oreo-choklad. Det sistnämnda fungerade sådär :o

Så pga sen lunch och lång tid i skogen har jag precis avslutat dagens middag. Potatis- och purjolökssoppa med nybakat levain (fortfarande ljummet :love: ) och så plättar till efterrätt med kanelstekt äpple. Sambon lyckades göra en enorm omgång med smet så någon får offra sig och äta plättar även imorgob. Hoppla så det kan gå :D
 
Fick ett ryck och gjorde pasta idag, länge sen sist. Degen kändes lite torr först, men blev perfekt efter vila. Gjorde breda band.
Till det fräste jag kronärtskockor och broccoli. På med en slatt vitt vin & soltorkades tomater. Sen i med rejält med räkor, rörde i lite turkyoghurt (inte koka upp) och på med en massa parmesan.

Blev himla gott, alltså. :d

Vitt vin till.
 
Rostade potatistärningar igår, med vitlök och rökt paprika. En grekisk-ish sallad och små färsbiffar fyllda med chili och fetaost. Och så vispade jag ur pannan med lite överbliven kaffegrädde vilket blev en rar liten sås till den som kände sig manad.

BA390B2F-2C0A-4C2D-9D08-0050584ACBF7.jpeg


På eftermiddagen testade jag förresten äntligen citronsemla! Väldigt gott. Bullen kändes inte så söt som vanligt och jag älskar ju lemon curd så den kombon var en riktig vinnare. Finns på Seven Eleven!
 
Vänner och vin igår. Jag lagade basmatiris pimpat med stekta fd frysta kokosbitar, friterad ingefära och granatäpple. Laxsida i ugn med dill och limeblad. Paprikaallad med basilikadressing och pinjenötter. Mangosåssås på mango, kokosgrädde och chili.

Digestif på polsk vodka med buffelgräs.

Till dessert ställde partner fram crème brulée med björnbärsreduktion och kanderade valnötter. Herregud.
 
Pannkakslunch idag! Med syrrans hallonsylt samt en liten rest Ben & Jerrys-glass på. GÖTT.

Igår svängde jag ihop en spicy kokosmjölkgryta med bl a mango, pak choi och riktigt god tofu (yipin eller vad den heter). Hade varit ultimat gott med cashewnötter på, men det hade vi inga. Ris till.

Idag blir det nog tomatsoppa, har jag hört. Så orimligt sugen på lösgodis men det glömde jag köpa så jag får leva utan. Livet på landet.
 
Sopplunch på mjölig potatis, blomkål och spenat. Med rikliga mängder peppar och gott bröd blev det riktigt gott! Sherryn i soppan kan ha gjort sitt.


Middag: pad Thai, men med massa grönsaker. Också gott. I övrigt svinont i ryggen, men snart kan jag odla min sparris.
 
Tänkte först göra fisk i kapprock, men insåg att jag var tvungen att göra slut på den något mjuka blomkålen. Så det blev pankopanerad torskfilé med blomkåls och broccoli -mos. Hittade på en remouladsås och marinerade squash i citron, olivolja, Chili och basilika. Hade redan börjat äta när jag kom på att jag skulle fota. 😎
DSC_0308.JPG
 
Har lärt mig att söndagar är bästa dagarna för köttfärssås och spaghetti, så jag gör ju såklart som jag blivit lärd! Svamp, parmaskinka, vin och selleri hamnade i såsen som fick puttra ett tag. Väldigt gott
Eftersom det dessutom är mycket märkligt väder ute (delvis ruggigt och kallt) tyckte jag att vi behövde efterrätt, så det blev smulpaj med äpple, kardemumma och vaniljpulver ihop med vaniljsås. Perfekt söndagsmiddag om jag får säga det själv :D
 
Pizza från ICAs frys, mina vanliga spenat-Oetker pimpad med svamp, färska tomater och lite ost. Jag kör lite living on the edge eftersom borrarna som bor hos mig den här veckan har fått något magskit... jag och särbon 8som varit här och jobbat åt mig) väntar bara på att bli sjuka... :meh:
 
Har lärt mig att söndagar är bästa dagarna för köttfärssås och spaghetti, så jag gör ju såklart som jag blivit lärd! Svamp, parmaskinka, vin och selleri hamnade i såsen som fick puttra ett tag. Väldigt gott
Eftersom det dessutom är mycket märkligt väder ute (delvis ruggigt och kallt) tyckte jag att vi behövde efterrätt, så det blev smulpaj med äpple, kardemumma och vaniljpulver ihop med vaniljsås. Perfekt söndagsmiddag om jag får säga det själv :D

Detta är ju korrekt, naturligtvis. Men jag var hemma hos mina föräldrar (som ju infört denna tradition med söndagsköttfärssås då) på middag igår och fick en lite het och god kycklinggryta! Med klibbigt ris! Och sallad! Vet inte vad som pågår där riktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp