Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde "grekisk pasta bolognese". Förutom ungefär som vanlig bolognese, innehöll den lammfärs, mycket aubergine och lagom försiktig kryddning med lite kanel för autentucitetens skull. Långkok halva dagen och MYCKET gott. Franskt rödvin till.
 
Planen idag var att inviga grillen för säsongen. Vi skulle grilla lamm. Någonstans på vägen sket det sig. Vi åt popcorn till middag. Och sen hittade vi serranolindad manchego också och tryckte i oss. :laugh:
 
Här är det ganska deppigt på matfronten, det är flyttpackning och tråkigheter som RENSNING och STÄD. Blev bjuden på halloumiburgare och rödvin igår iaf, det var gott. Ikväll ska vi göra långkokt tomatsås med pasta och sedan lär det bli frysrens och hämtmat tills flytten går nästa helg.
 
Igår FADERNS eminenta fisksoppa med aioli, vitlöksbröd och vitt vin. Idag firar vi våffelafton, det är ju ändå våffeldagen imorgon och seden kräver att aftnarna firas ordentligt.

Ikväll har jag tänkt laga någon sorts sallad med fetaost och oliver.
 
Avdelningen "helgjutna feelgood-prioriteringar": de sista kronorna på månadens lönekonto omsattes i går till en kruka rosmarin, en kruka timjan och två flaskor rödvin.

Den ena vinflaskan nyttjas till en gryta lååångkok på en fin bit bog/nötkött (inköpt när saldot på lönekontot ännu var något fetare), gula morötter + lök och timjan förstås. Den andra konsumeras (delvis) till grytan efter att den puttrat ihop i två och en halv timme och serverats till potatis-/jordärtskocksmos. Toppat med färsk rosmarin och kylskåpsfynd i form av en skalk parmesan och delikat syltlök.

Konsumtionsflaskan rödvin skaffades enkom för den snygga etiketten/det snygga namnet "Leaping horse". Ska man vara kritisk så hade den en något överdriven eksmak, men allt som allt ett litet hallelujah-moment i det Lillgrådiska köket.

IMG_2579.JPG
 
D516D7C8-7FF2-476E-A207-02C50C0ECFDB.jpeg


Pulled pork! Picklad gurka med chili samt picklad rödlök fixade jag själv, övriga tillbehör (salsa, bönröra, coleslaw och tortillas) köptes färdigt. Köttet (fläskkarré) fick stå inne i närmare sju timmar, tog ut det och drog isär och joxade ihop efter fem och så in i ugnen på lite lägre värme igen. Supergott! Boyfriend, som lovats denna rätt ”vid tillfälle” typ sedan vi träffades, var helt lyrisk, åt tre portioner och sjönk sedan ner i soffan med sås på näsan. Ett gott betyg ändå!
 
Magsjuka och matmisär men sedan några fantastiska pärlor - så kan nog mars sammanfattas. Pärlorna har varit t.ex. smördegspizza med bl.a. ohemula mängder kantareller på, och stekt polenta (:love:) med något som jag ville kalla för fransk bondgryta/-röra bestående av stora vita bönor, zucchini, morötter och ett gäng andra grönsaker i en mjukt kryddad tomatsås - så gott att jag på kvällen längtade efter morgondagens matlådelunch.

I går åt jag en tråkig vegetarisk burgare på Max till lunch och sedan swacos med Anamma-färs till middag. Resterna blev till lunch i dag och middag kommer nog bli yoghurt och gryn eller flingor - är inte hungrig för fem öre.
 
Korv med bröd. Akut nöd uppstod efter att ha planterat om triljoner på broccoliplantor tillsammans med BARNEN. Vi tog således utfyktskorven och kastade fram som måltid. Har eventuellt ätit bättre söndagsmiddagar än så. Men senapen var god.
 
Vi fick stödfnatt och medan detta pågick stoppade jag in blomkål, fänkål, morot och halverade bakpotatisar i ugnen med olivolja, lite örter och salt. Gjorde en röra på keso, dijonsenap, lite majonnäs, en massa bladpersilja och svartpeppar och så åt vi potatisen med röran, en sallad och en rest kallrökt lax. Resten hamnade i kylen som lunchmaterial.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 043
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp