Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åter till verkligheten efter tio dagars undantagstillstånd med först semester och utemat hela tiden och sedan påsk, med påskmat och full service ;) Skärtorsdagen åt vi räkor och långfredagen lax så det har förvisso inte bara varit ägg och mer ägg. I måndags firade vi lite påsk hemma i stan, boyfriend och jag, med lite sill och ägg, kallrökt lax, padrones, rädisor, varmrökt lax med romsås och sparris och lite sånt.

Igår längtade jag efter grönsaker till middag men var tydligen inte helt redo att släppa det här med salt och kött, för det blev kycklingsallad med lite krispigt bacon, avokado, honungsmelon, spetspaprika och lite annat smått och gott.

 
Glasnudelsallad med marinerad tofu och torrostade jordnötter. Fågelsång och kvällssol som extra krydda.
 

Bifogade filer

  • DSC_0048.JPG
    DSC_0048.JPG
    209,5 KB · Visningar: 8
Idag åt vi hel kyckling i ugn, tillagades med apelsin, massa hela färska lökar, rikligt med sherry, flingsalt och ramslök. Till ugnssteka grönsaker och en skysås med grönpeppar. Det var ohemult gott efter en dag med mycket fysiskt arbete.
Oj, vad gott det låter! :love:
 
Jag blev mycket okaraktäristiskt sugen på SÅS. Gjorde goda biffar av formbar färs, stekte dem och lät dem sedan puttra i en tomatsås med mycket paprikapulver och färsk basilika i - och dessutom grädde. Oatlys imat förvisso, men ändå. Jag kände knappt igen mig. Ugnsrostad broccoli till.
 
Hittat goooood tortellini på ICA, deras egna sort med Karl Johan svamp och tryffel.
Sås med massa lök, vitlök, cayennepeppar (en gnutta bara) samt mammas hemgjorda rödvinsvinäger med honung som hon reducerar till en salladsdressing. Perfekt att ha i med de krossade tomaterna.
Tog en kvart att slänga ihop, vilket är lagom när man är hemma sent.
 
Köpt smörgåstårta a la Skagen från ICA i Svenstavik igår (den godaste köpevarianten jag ätit, inte en skinkros i sikte!). Efterrätt chokladdoppade jordgubbar, snuskigt gott och vansinnigt enkelt: Lite grädde i en kastrull, Odense mörk bakchoklad i form av små runda bitar samt rom. Smält försiktigt och sedan njut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp