Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var vi ute och käkade lunch. Vi tog en toast på surdegsbröd med röra med bla mkt räkor, varmrökt lax, dill, äpple etc. Supergod!
Sen åt vi stekt strömming som var panerad med någon senapspanering och smörstekt helt perfekt. Till det var det potatispuré, gräslökssmör etc. Så himla gott!
 
Jag har satt en bröddeg, lite svalare idag så passar på.

321F7433-0073-4F9E-B9D8-13D6F153BD9A.jpeg


Det blev bra! Knaprig och salt yta.
Alltså: smörgåsar med pepprig sallad och cambozola till middag.
 
Ska bjuda på middag på onsdag och funderar lite på vad jag ska hitta på. "Problemet" är att en av gästerna är anorektiker och jag vill känna att hon ska kunna äta iallafall ngt utan att det ska bli alltför jobbigt för henne.
Har ni några tips?
Funderade inledningsvis på att kanske rimma torsk och sen köra på låg värme i ugnen. Och så ngn typ av sallad till det. Och för de som vill ett potatismos kanske?
En annan möjlighet är att göra ngt med kyckling, men då ingen gräddig gryta eller liknande. Tyvärr så verkar det som att det ska regna på onsdag och vädret tillåter inte att vi grillar.
 
Igår blev det cruditéer (morot, selleri, rädisor, gurka, miniplommontomater), stekta persikor med chili, brieost, majskakor och en stor skål dipp på grekisk yoghurt igår kväll. Åt något sådant till "fredagsmys" i fredags just och fick något jättesug efter råa grönsaker, tuggmotstånd och sådant som låter högt ;) Ugnsstekte lite kycklingfilé till, då jag bara ätit sen frukost/tidig lunch tidigare på dagen och behövde lite mer substans. Flädersaft i bubbelvatten till och vattenmelon efter.
 
Fantasin tryter i lördags blev det marinerat grillat kött, potatisgratäng och en enkel sallad med olivolja

Igår blev det Kycklingpaj med spenat, fetaost och basilika. Spenaten och basilike kom från min trädgård kändes lite lyxigt. Till det en tomat & mozzarellasallad.

Idag blir det nog korv & makaroner...
 
Ska bjuda på middag på onsdag och funderar lite på vad jag ska hitta på. "Problemet" är att en av gästerna är anorektiker och jag vill känna att hon ska kunna äta iallafall ngt utan att det ska bli alltför jobbigt för henne.
Har ni några tips?
Funderade inledningsvis på att kanske rimma torsk och sen köra på låg värme i ugnen. Och så ngn typ av sallad till det. Och för de som vill ett potatismos kanske?
En annan möjlighet är att göra ngt med kyckling, men då ingen gräddig gryta eller liknande. Tyvärr så verkar det som att det ska regna på onsdag och vädret tillåter inte att vi grillar.
I min utvidgade familj hade/har vi det problemet under ett antal år. Jag har löst det genom att i princip göra skillnad på feta och magra delar av måltiden. Alltså inte en gryta med allting inklusive grädde i, utan snarare då fisk för sig, tex aioli för sig, grönsaker för sig, kanske även dressingen för sig, potatis/motsvarande för sig. Och så givetvis inte göra affär av det, utan bara ställa fram maten, såklart! Alla får ta av det de gillar. Om någon vill äta enbart potatismos med aioli, så gärna för mig. :)

Ofta hintar jag även lite i förväg om vad jag ska servera. Typ: kom gärna hem till mig och ät rabarberpaj nu när de finns! Jag tänkte vi kör lite kikärtssoppa först, så slipper vi leva på paj.
 
Ska bjuda på middag på onsdag och funderar lite på vad jag ska hitta på. "Problemet" är att en av gästerna är anorektiker och jag vill känna att hon ska kunna äta iallafall ngt utan att det ska bli alltför jobbigt för henne.
Har ni några tips?
Funderade inledningsvis på att kanske rimma torsk och sen köra på låg värme i ugnen. Och så ngn typ av sallad till det. Och för de som vill ett potatismos kanske?
En annan möjlighet är att göra ngt med kyckling, men då ingen gräddig gryta eller liknande. Tyvärr så verkar det som att det ska regna på onsdag och vädret tillåter inte att vi grillar.

Jag hade gjort något protein och sedan en massa plock omkring det så det inte syns så bra sas vad man äter/inte äter. Mycket grönsaker och grönsaksbaserade röror.
 
Torskfilé i ugn tillagad i generösa mängder vitt vin och lite smör. Färskpotatis, stekta morötter med citron och flingsalt, en sås med fisk- och hummerfond och spadet från fisken.
Lär bli morgondagens lunch också. Vatten till maten, så fort jag brottat ner minsta BARNET ska jag ta ett glas vitt vin.
 
Sallad på vattenmelon och honungsmelon, räkor, fetaost, hackade salta jordnötter och en hyfsat generös sväng med citronkulturtantsketchupflaskan över det hela. Samt färsk mynta uppepå! Det var riktigt smaskigt. En försvarlig bit borgmästarost till ”efterrätt”.

7C83AE42-A6FE-4D6B-8697-5734C6C371E0.jpeg
 
Ikväll gjorde jag smörstekt röding som serverades med dillkokt potatis och skirat smör och sallad. Älskar röding och är så glad att vi får köpa billigt. Har en bekant som levererar till restauranger. De måste ha samma strl för samma tillagningstid. Vi får då köpa det som är mindre eller, som oftast, större.
Efterrätt blev glass: himmelsk röra och hasselnöt.
 
Sallad på vattenmelon och honungsmelon, räkor, fetaost, hackade salta jordnötter och en hyfsat generös sväng med citronkulturtantsketchupflaskan över det hela. Samt färsk mynta uppepå! Det var riktigt smaskigt. En försvarlig bit borgmästarost till ”efterrätt”.

Visa bifogad fil 31241
Gud så gott det ser ut!
 
I helgen levde jag på räkmacka, det finns en fint café som gör räkmackor på surdegsbröd (eller råg, om man nu föredrar det). Så himla gott! Perfekt för att ha ett lunchmöte, de har även väldigt god cappucino.
Idag började jag dagen med att göra vaniljpannkakor.
Nu ikväll har jag ätit Keldas Toscanska soppa, det är lite spicy, men med en klick CF, lite parmesan och några krossade krutonger är det alldeles lagom för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: Sasse
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp