Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Höst och då blir det alltid kalops, ser inte mycket ut för världen, men gott!
IMG_20201112_175053.jpg
 
Ikväll gjorde vi fajita-kryddade kycklinglår i ugnen, fixade smält ost på natchos, gjorde guacamole och åt ihop med grönsaker och salsa. Asgott!
Drack bubbel till och åt sedan persika/hallon- och rocky road- och saltlakrids-glass till. Mums!
 
Mums! Det är ostkakans dag idag. Jag glömde bort det, men har en ostkaka från min Reko-Ring i frysen så ska nog ta fram den imorgon :d

Det var värst, jag som trodde att jag spontanköpte en ostkaka i lördags men det fanns kanske någon undermedveten röst som noterat någon ostkakemarknadsföring någonstans? Den avnjöts i alla fall med egen klarbärs- respektive björnbärssylt.

Jag vet inte om det finns någon särskild dag för gulasch, men köket producerade idag bland annat en långkokt sådan på ett stycke finfin högrev, kryddad med rökt paprika och rikligt med färsk paprika och chili. Mustig är bara förnamnet, gulasch är en riktig favorit i höst-/vintermatlagningen.
 
Det var värst, jag som trodde att jag spontanköpte en ostkaka i lördags men det fanns kanske någon undermedveten röst som noterat någon ostkakemarknadsföring någonstans? Den avnjöts i alla fall med egen klarbärs- respektive björnbärssylt.

Jag vet inte om det finns någon särskild dag för gulasch, men köket producerade idag bland annat en långkokt sådan på ett stycke finfin högrev, kryddad med rökt paprika och rikligt med färsk paprika och chili. Mustig är bara förnamnet, gulasch är en riktig favorit i höst-/vintermatlagningen.

:laugh: Kan vara fler som trott sig spontanköpt ostkaka. 🙋‍♀️

Igår gjorde sambon kålpudding. Han har tjatat om det ett tag nu och jag gav vika. Det var faktiskt gott! Serverades med potatismos, sky och rårörda lingon.

Idag åt vi rester av det iom att sambon gjorde på 2,2 kg blandfärs. Receptet för 4 pers skulle man ha 400 gr av. 🙄
Tom för någon som äter sådana extrema mängder som han bör det räcka till något mål till. 😅
 
Ikväll gjorde vi pizza. Köpte färdig deg och sås och hade på Ost, pizzakrydda, färska räkor, vanamei-räkor, lite rökt skinka och trattkantareller. Hade på färsk basilika efter gräddning. Så jäkla gott!
Sambon gjorde också mkt god pizzasallad.
 
Här har matinspirationen infunnit sig väldigt sporadiskt. I helgen var det all in på tacos, först traditionellt och sedan paj på resterna. Gott men nu kan det gå några månader igen..
I början av veckan blev det vår familjs snabbmat; grönpasta. Fräser upp lök, i med spenat, vitlök, créme fraiche, lite sweet chili och muskot. Blanda med tagliatelle och ös på med parmesan. Går på 20 min.
Igår blev det saffranskryddad fisksoppa. Körde med lax och sej (hade ingen torsk). Extra gott till blev det med grannens nybakade bröd :d
Idag blev det resterna av spenatpastan men med tillägg av kallrökt lax.
 
Ikväll gjorde vi Caesar-sallad med massor av krutonger på surdegsbröd.
Får alltid som skavsår i gommen av krutonger. Men SÅ worth it!:laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 354
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp