Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde mannen en krämig risotto med sparris och smörstekta kräftor. Och så klart massor av parmesan :)
Helgens mat är helt oplanerad i dagsläget, hur gör ni andra, kör ni vecko/helg-matsedel?

Vi brukar ungefär en gång i veckan göra en lista på de maträtter vi ska laga kommande vecka. Sen freestyle:ar vi i vilken ordning och vilka dagar maten lagas.
Jag brukar försöka ha matlagning de dagar jag är ledig från jobbet eller från stallet :)
 
Även idag en rätt med fläskfilé men lite annat innehåll i grytan och det serverades med ris istället för pasta :d

IMG_20201120_194146.jpg
 
Vi brukar ungefär en gång i veckan göra en lista på de maträtter vi ska laga kommande vecka. Sen freestyle:ar vi i vilken ordning och vilka dagar maten lagas.
Jag brukar försöka ha matlagning de dagar jag är ledig från jobbet eller från stallet :)
Lite så är det här med, har alltid några maträtter "i huvudet" när jag veckohandlar. Sen när de blir av är lite flytande. Och beroende på vad som finns i frysen.
 
Har av och till funderat på att testa någon matkasse, för att få inspiration och testa nya smaker och rätter. Plus att det då är mer bestämt att just idag äter vi rätt A, i morgon rätt B osv. Kanske kan det frigöra lite mer fritid?
 
Idag gjorde mannen en krämig risotto med sparris och smörstekta kräftor. Och så klart massor av parmesan :)
Helgens mat är helt oplanerad i dagsläget, hur gör ni andra, kör ni vecko/helg-matsedel?
Det lät gott!

Vi blandar lite vad gäller planering etc. Nu iom Corona handlar vi inte lika ofta. Vi försöker planera mer så vi har ingredienser till flera måltider.
Men det är inte direkt så att vi planerar exakt dag etc om det inte är ngt som kan passera bäst före etc.
Sen kan man ju kanske vilja ha ngt festligare till helgen och välja just ”den rätten” då.

Vi är båda lite sådana som oftast inte följer recept. Så det kan bli lite vad som baserat på humör och tillgång.

Ska vi ha besök/festligheter etc planerar vi dock.
 
Åh vad gott det lät, och såg ut! Vilket bra intiativ, nu måste jag googla på min stads utbud :D
Det kostar 369 för två personer och är så gott! Vi köper en sån nästan varje fredag, speciellt nu när man ändå inte kan gå ut och äta. Det är alltid roliga tillbehör, det var kålpure, syltlök, ungsbakad morot och tranbär(?) till den här gången.
 
Igår gjorde vi en klassisk Swacospaj med salsa, créme fraishe, majs, fetaost, jalapeños, tacokrydda och toppad med riven ost, med skillnaden att vi för första gången använde Anammas vegetariska färs istället för köttfärs. Och jag kände typ ingen skillnad alls!

Jag är en stor köttälskare, men blir så himla glad när jag hittar bra och goda vegetariska/veganska produkter att variera med!

89D63DD9-DAF9-4D66-8FC1-5691C5088047.jpeg
 
Ikväll gjorde sambon någon pastagratäng med lite lök, tryffelsalami, Ernst falukorv etc. Jättegod faktiskt!
Han gjorde också en fantastisk äppelkaka med kardemumma och vaniljsås. Den var grym! 😍
 
Igår lagade vi en favvorätt som får oförtjänt mycket nedlåtande kommentarer (:D ); makaroner och falukorv :love: ! Med gurka och ungsstekt äpple som tillbehör :up:

E501CF2E-BE9B-41B3-8FE7-E8381D97D520.jpeg
 
Ikväll gjorde jag folieknyten med torskrygg, smör, kryddor, rödlök, kapris, babytomater och en skvätt prosecco. Till det gjorde jag knyten med potatisklyftor i lite smör/olivolja och kryddor. Supergott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 413
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 909
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp