Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde jag folieknyten med torskrygg, smör, kryddor, rödlök, kapris, babytomater och en skvätt prosecco. Till det gjorde jag knyten med potatisklyftor i lite smör/olivolja och kryddor. Supergott!
Åh knyten är ju underbart smarrigt! Spännande med proseccon :up: Har bara provat med vitt vin. Har jag inget speciellt hemma utöver fisken och grönsaker/rotfrukter funkar även en bit färskost med smak tex pepparrot :)
 
Veckan har gått i en rasande fart, men det jag har lagat är iaf en laxpytt med örtsås. Igår var det önskemål om panerad fisk (vart sej), potatismos och kall sås med dill och äpple. Då det var min favoriträtt i skolan så försöker jag efterlikna den varje gång..
Idag vart det köpepizza! Vegetarisk med tillägg av salami :)
 
Åh knyten är ju underbart smarrigt! Spännande med proseccon :up: Har bara provat med vitt vin. Har jag inget speciellt hemma utöver fisken och grönsaker/rotfrukter funkar även en bit färskost med smak tex pepparrot :)

Jag har kört både prosecco och rosé(utöver rött och vitt vin så klart) i matlagning när jag fått feeling. Brukar bli smarrigt!

Har inte testat färskost med pepparrot. Kanske kan vara ngt!
 
Igår köpte vi hämtmat från kinesisk restaurang. Vi tog crispy anka båda två. Perfekt när vi var så slut!

Idag ligger jag som en död sill på soffan medans sambon lagar ngt paella-liknande med risoni, knipplök, rödlök, vitlök, saffran, kycklinglår-filé, barbecuekorv, bläckfiskringar, vanameiräkor, majs, paprika etc.
Det luktar gudomligt! ❤️
 
Idag är det lördagen före första advent, så vi firar Lilla Jul. Det är enligt åländsk (ocht även övriga Svenskfinland) tradition en försmak av julen. Så vi har pyntat en liten gran, med små lillajuls-presenter. Självklart inkastade av smånissarna :)🎅(lillgranen byts sedan ut mot den vanliga senare i december).
Vi hade ett enkelt julbord med det som vi tycker om, gott!
 
Gjorde tuvessonskans juliga tomatsås: brynt smör, saffran, passerade tomater, lite honung, salt, peppar och chili, samt en aning balsamvinäger som var mitt eget tillägg. Tuvessonskan hade parmesan till men jag stekte halloumikuber till istället. Vi åt det till tortellini på Hyacinth-vis. Sjukt gott blev det.
 
Pitabröd fyllt med bönbiff, gurkskivor och mango chutney-yoghurt till lunch.

I eftermiddag blir det pepparkakor, saffransskorpor och scones med ost och marmelad och te och glögg.
 
Vi åt rester av gårdagen idag. Det var inte så mkt kvar. Så vi kokade varsin kronärtskocka också och åt med smör och havssalt. Älskar det!
 
Igår gjorde vi ugnspannkaka med baconbitar, det är våran supersnabba och enkla vardagsmat som man bara skjutsar in i ugnen en stund.
I söndags åt vi ugnsstekt lax med täcke av creme fraiche och fetaost, kryddat med salt, peppar och den lite otippade kryddan vitlökspulver, men det blir en väldigt trevlig kombination. Bandspaghetti till.
 
Tar gärna recept på detta 😋
Önskar att jag hade ett recept att ge dig rakt av, för det var riktigt gott! Men min man är utbildad kock (ändå är det jag som lagar den mesta av maten då jag tycker att det är avslappnande) och han kör på känsla/erfarenhet.
OT tänkte skriva att han freebasar, googlade stavningen- och det betyder tydligen inte alls det jag har trott ialla år :eek: Hur många har jag gjort bort mig för?! :o:angel::laugh:
Kan kolla med honom om han har någon hum om recept!
 
@Alandia:
Jag dör! 😂

Sambon kom hem med färska frallor. Vi skulle "bara ta någon macka som mellis". Slutade med att vi typ inhalerade en ansenlig mängd frallor var och nu nog inte orkar någon middag. :laugh:
 
Då vi har ätit resterna av vårt lilla julbord från Lilla Jul i söndags och igår, som tydligen inte var så litet.. så längtade jag efter något helt annat. Så idag blev det traditionell rätt, stuvade makaroner med köttbullar gjorda i ugnen. Gott med mycket muskot :d
(Nej, vi hade inga köttbullar på vårt julbord)
 
@tuaphua
Men vad säger man om någon som, i mitt tycke, freebasar?? :o 🙈 Helt vilse uppenbarligen! För mig är det att man kör lite på känn, på känsla, och att det brukar bli bra :o
 
Och OJ vad full den här tråden har hunnit bli! Jag låser den så får ni gärna starta en ny :)

/Mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 044
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 820
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp