Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med två timmar försenad middagsgäst, är mitt heta tips att inleda middagen med en generöst tilltagen Bitterfitta. Stämningen blir på topp direkt!

Vegan koobideh, ris med dill och bönor, ezme-ish. Plus egendomlig efterrätt. Plus rödtjut och fler Bitterfittor.

Har jag missat något intressant recept?? Jag ser framför mig en ny, uppdaterad version av Sju sorters kakor och undrar hur de små bitterfittorna ser ut. Något åt hallongrottahållet, måntro?

För övrigt undrar jag hur irländarna egentligen överlever. Efter snart två veckor SKRIKER min kropp efter grönsaker och rotfrukter (som inte är sönderkokta eller friterade). I dag har jag ägnat mig åt underbar research på en ponny - premiering-hund/tjur/getutställning samt blom,kak,slöjd och odlar-utställning. Något som taget ur Morden i Midsummer. HELT UNDERBART!!! :heart

Såsom gäst (fick en liten prisrosett att ha på jackan som det stod guest på) blev jag utfodrat i vip-tältet. Te med sandwishsnittar med ägg och majonäs + miniatyrbakelser. Inga fibrer i sikte vad jag kunde se. :)
 
Har jag missat något intressant recept?? Jag ser framför mig en ny, uppdaterad version av Sju sorters kakor och undrar hur de små bitterfittorna ser ut. Något åt hallongrottahållet, måntro?

För övrigt undrar jag hur irländarna egentligen överlever. Efter snart två veckor SKRIKER min kropp efter grönsaker och rotfrukter (som inte är sönderkokta eller friterade). I dag har jag ägnat mig åt underbar research på en ponny - premiering-hund/tjur/getutställning samt blom,kak,slöjd och odlar-utställning. Något som taget ur Morden i Midsummer. HELT UNDERBART!!! :heart

Såsom gäst (fick en liten prisrosett att ha på jackan som det stod guest på) blev jag utfodrat i vip-tältet. Te med sandwishsnittar med ägg och majonäs + miniatyrbakelser. Inga fibrer i sikte vad jag kunde se. :)

Fibrer är överskattat ;)
 
Har ni noterat att vi har en allvarlig samhällskris? 😨 Jag hade som vanligt inte insett allvaret, och jag har inte preppat! 😱 Misär, nöd och katastrof!

Det finns ingen iKaffe i affärerna, på grund av de där återkommande problemen med att få fram produkten.

😧😧😧
Jag drabbades också av panik, ety jag inte heller hade preppat. I desperation provade jag Oatlys ”lyxhavremjölk” och den gick an, men idag tog min (högt älskade) partner reda på att ett mindre lager av iKaffe fanns i en stor mataffär utanför stan. Min partner (sade jag högt älskade?) tog elcykeln och fyllde lådan med de femton tetror som fanns kvar i affären. Och detta trots att jag är ensam iKaffedrickare i vårt hushåll.
 
Har jag missat något intressant recept?? Jag ser framför mig en ny, uppdaterad version av Sju sorters kakor och undrar hur de små bitterfittorna ser ut. Något åt hallongrottahållet, måntro?

För övrigt undrar jag hur irländarna egentligen överlever. Efter snart två veckor SKRIKER min kropp efter grönsaker och rotfrukter (som inte är sönderkokta eller friterade). I dag har jag ägnat mig åt underbar research på en ponny - premiering-hund/tjur/getutställning samt blom,kak,slöjd och odlar-utställning. Något som taget ur Morden i Midsummer. HELT UNDERBART!!! :heart

Såsom gäst (fick en liten prisrosett att ha på jackan som det stod guest på) blev jag utfodrat i vip-tältet. Te med sandwishsnittar med ägg och majonäs + miniatyrbakelser. Inga fibrer i sikte vad jag kunde se. :)
Bitterfitta är en drink. Den lanserades sv Maria Sveland när hennes bok Bitterfittan 2 gavs ut. Till releasepartyt. Prosecco, en skvätt vichyvatten och en skvätt Limoncello. Det är mycket gott även utan vattnet, men man blir lätt för full då.

(Vi brukar baka saffransfittor och -kukar. På senare år även transkukar, pga transman i famuljekretsen. Gör din vanliga lussekattdeg och låt kreativiteten flöda!)
 
Har varit bröllopsfotograf och fått betalt i mat - väldigt bra deal :D Förutom att folk var för åpna så det fanns INGEN potatis kvar till mig . Förstår ni den krisen?! Framförallt när det visar sig att många tagit för mycket och SLÄNGER potatis! Jag är lite chockad fortfarande tror jag.

Men fick helgrillat vildsvin och extremt lokalproducerat lamm (från hagen utanför festlokalen), plus fenomenal sallad med oliver, fetaost och melon. Tzatziki och foccacia på det!

Plus tårta och sju sorters kakor. Kunde rullat hem för egen maskin och sparat den bensinen :angel: :D
 
Bitterfitta är en drink. Den lanserades sv Maria Sveland när hennes bok Bitterfittan 2 gavs ut. Till releasepartyt. Prosecco, en skvätt vichyvatten och en skvätt Limoncello. Det är mycket gott även utan vattnet, men man blir lätt för full då.

(Vi brukar baka saffransfittor och -kukar. På senare år även transkukar, pga transman i famuljekretsen. Gör din vanliga lussekattdeg och låt kreativiteten flöda!)

Hade mina gäster varit TVÅ TIMMAR försenade hade det inte räckt med en drink för att få mig på gott humör (jag hade varit för hungrig) .Det hade krävts en hallongrotta i storleksordningen en större muffins ... :o
 
I kväll kommer föräldrarna hem från tredagars tågsemester, då ska de få vegetariska tacos; tortillabröd, tacokryddad sojafärs, tacosås (medium), burkmajs, limepicklad rödlök, hemodlade tomater och gurka.
Och kladdkaka.
Till lunch äter jag nog Kelda svampsoppa och bröd. Och kladdkaka.
 
Hade mina gäster varit TVÅ TIMMAR försenade hade det inte räckt med en drink för att få mig på gott humör (jag hade varit för hungrig) .Det hade krävts en hallongrotta i storleksordningen en större muffins ... :o
Först nu ser jag vad du skriver! Alltså, hallongrottor. Ett lite ekivokt och samtidigt så vardagligt bakverk?
 
Jag äter mest småtråkiga saker, igår tex en halv Vegetariana från sunkstället alldeles intill. Bredvid pizzahalvan en liten caprese. Av någon anledning har jag varit sugen på vinägerchips i flera veckor - snart måste jag göra slag i saken och stilla mitt sug. Chips och pizza, ja ni hör ju. Tröstmat är bara förnamnet.
 
PARTNERS nya projekt är att lära sig göra riktigt riktigt bra pizza (ja, så bra man nu kan utan en riktig pizzaugn). Jag har inga problem alls med det projektet faktiskt. Första testpizzan bakades idag, av en deg som kalljäst i 16 timmar och sedan fortsatt jäsa i rumstemperatur i 6 timmar. Till och med jag, som inte är överdrivet förtjust i pizza, blev smått religiös av resultatet.

35984
 
Utflugna fosterBARNETS födelsedag firades med svamprisotto och getost. Och prinsesstårta. Den senare färdigköpt efter att partner hade MISÄR i köket under förmiddagen.

PlastBARNBARNET var piggt och nytert. Det fick en bok om planeter som en kompis till mig har skrivit, och jublade över att det älskar fakta!
 
Ikväll gjorde vi libanesiskt ris smörfräst, kokt i buljong och kryddor och sen lätt fräst i pannan. Vi stekte kycklinglårsfilé, skivad chorizo, räkor och spetspaprika. Sen blandade vi ihop allt i en gryta och rörde ner lite ris.
Den här gången testade vi ha lite gräddfil också till. Supergott!
 
Maken och jag har varit ute och atit Jambalaya med goda vanner i dag. *raaap* vansinnigt gott, men jag lar inte kunna ga pa flera dagar. :crazy:
 
I lördags lagade jag föräldrafångad torskrygg i ugnen, med lime och dill och lite smör. Till detta en röra på hackade räkor, rivet ägg, dill, riven pepparrot, rivet citronskal och brynt smör för att binda ihop kalaset. Det är så SJUKT gott! Massor av gröna bönor till det, med lite persiljesmör på.

Igår SWACOS. Det är för jädra gött ibland. Brittiska The Office till maten och det är heller aldrig fel!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 932
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp