Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
B37248D3-B315-49E5-8342-D342A24B6C64.jpeg


Fördelen med att laga middag är att man måste provsmaka:D
Jag älskar Mörsjö Delis tunnbröd.


Partner fyller år, jag brottas med en röding i köket, dricker bubbel och njuter.
De små raringarna äter bananplättar, så tystnaden är total.
 
PARTNER lagar chili med mörk choklad och jag ser löjligt mycket fram emot att sätta mig ner med en stor skål av detta, resterna av fredagens rödvin samt sista avsnittet av den fantastiska serien vi följt i veckan. Men först: dammsugning!
 
Mår som man brukar när man varit på kalas där menyn består av först smörgåstårta och sedan vanlig tårta.
Tårta på tårta i den mest bokstavliga bemärkelse. Du har mitt medlidande. Var det dessutom.smörgåstårta med mer leverpastej än räkor?

Jag sitter på en minimal uteserving och väntar på mezzelune med squashblommor. Dricker rött vin. Undrar var olivoljan som jag vill doppa brödet i har blivit av.
 
Tårta på tårta i den mest bokstavliga bemärkelse. Du har mitt medlidande. Var det dessutom.smörgåstårta med mer leverpastej än räkor?

Jag sitter på en minimal uteserving och väntar på mezzelune med squashblommor. Dricker rött vin. Undrar var olivoljan som jag vill doppa brödet i har blivit av.

Det där sista stycket ignorerar jag helt. :D
På A svarar jag att det var räkor och rökt lax och inga köttvaror inblandade. Men VÄLDIGT mycket majonnäs. På B svarar jag Schwarzwaldtårta.
 
Jag fick en stor pase med kantareller i dag, sa det blev en pizza med kantareller, lok, nagra asparagus och en halv rod paprika som rakade finnas i kylskapet med lite av Tillamook's basta ost pa. Och till det ett glas rott. MUMS.
 
I fredags blev jag bjuden på pasta med mustig köttfärssås med karljohan och rödvin av @Killaloe ! Frozen cheesecake med kolaputtrade äpplen till, jo man tackar och tar dubbla portioner :love:

Resten av helgen spenderades i skaldjurens tecken ute på Väderöarna. Till lunch åt vi först en fantastisk fiskpudding med skirat smör och lingon :love:
Därefter fiskade vi hummer (PARTNER drog såklart upp den första och största hummern emedan jag enbart fick krabbor i min tina). Krabborna åts nykokta på bryggan efter landstigning (totalt 15 kg krabba drogs upp som bifångst, det var "all you can eat", så jag knäckte klor för glatta livet ihop med en Grebbestad lager). Badtunna med havsvatten, bastu och kallbad hann vi med, och allt färskvatten som dracks var havsvatten avsaltat och renat i deras reningsanläggning. Smakade friskt och mineraligt, väldigt gott!
På kvällen åt vi varsin färsk, nykokt (halv) hummer till förrätt ihop med smör och färskriven pepparrot. Torsk med hummersås och potatispuré till varmrätt (kraftig pinot blanc till, utmärkt!) och klassisk
crème brûlée till dessert.
Sov som en liten saltvattensmarinerad sill på natten.

Bild på krabbhinken!
 

Bifogade filer

  • 5413313C-EBC5-4DB6-9808-FF482DCB9E7B.jpeg
    5413313C-EBC5-4DB6-9808-FF482DCB9E7B.jpeg
    378,7 KB · Visningar: 31
Helt OT. En kund i Italien skrattade en gång när vi ville ha 30 dagars betalningstid. Inte ens tekniskt möjligt att genomföra var svaret.Under 90 dagar var närmast ett mirakel. Det blev 342 dagar. Antingen behöver detta land vår effektivitetshunger eller så behöver vi slappna av litegrann eller lite mer mandellikör i höstsol.
En gång när jag hamnade i nöd i Rom (bankkortet blev stulet, jag hade kanske två euro i kontanter och skulle stanna i flera dagar), så ringde jag så klart min bank för att få hjälp. Jag minns inte exakt hur det hela ordnade sig, men pengar (som jag kunde få ut i kontanter) fördes över på något sätt via Western Union.

Den svenska bankkillen som jag pratade med i telefon, var så osäker på om detta skulle fungera just i Italien, att han såg till att jag slapp kostnaden för tjänsten (ett inte föraktligt antal hundralappar, SEK), mot att jag ringde honom efteråt och berättade hur det hade gått.

Döm om min häpnad och glädje när det funkade. Bankkillen jublade när jag ringde honom!
 
I fredags blev jag bjuden på pasta med mustig köttfärssås med karljohan och rödvin av @Killaloe ! Frozen cheesecake med kolaputtrade äpplen till, jo man tackar och tar dubbla portioner :love:

Resten av helgen spenderades i skaldjurens tecken ute på Väderöarna. Till lunch åt vi först en fantastisk fiskpudding med skirat smör och lingon :love:
Därefter fiskade vi hummer (PARTNER drog såklart upp den första och största hummern emedan jag enbart fick krabbor i min tina). Krabborna åts nykokta på bryggan efter landstigning (totalt 15 kg krabba drogs upp som bifångst, det var "all you can eat", så jag knäckte klor för glatta livet ihop med en Grebbestad lager). Badtunna med havsvatten, bastu och kallbad hann vi med, och allt färskvatten som dracks var havsvatten avsaltat och renat i deras reningsanläggning. Smakade friskt och mineraligt, väldigt gott!
På kvällen åt vi varsin färsk, nykokt (halv) hummer till förrätt ihop med smör och färskriven pepparrot. Torsk med hummersås och potatispuré till varmrätt (kraftig pinot blanc till, utmärkt!) och klassisk
crème brûlée till dessert.
Sov som en liten saltvattensmarinerad sill på natten.

Bild på krabbhinken!
Var detta hos vänner, eller var det något dit man kan köpa sig tillträde, typ ett turistevent?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 032
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 807
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp