Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
OT

Se där! Bara den kostnaden tvingar oss att flyga minst en gång mindre samma år. Vilket strängt taget vore en del av syftet. Fan, vad det är svårt att göra sådana val! Trots att det där verkar helt toppen!

Slut OT

Ja för oss stod det mellan detta eller en långweekend hos vänner i London i höst (med boende hemma hos dem då), men det känns faktiskt extra bra att lägga pengar på lite lyx här! Superlokal mat i säsong var bara mer plus.
 
Jag har varit på simskola med för många barn och lagat oinspirerad croque monsieur. Intensiv vecka som avslutas med högskoleprovet och en liten kris över att kursen jag vill läsa nästa höst inte verkar hållas då. Eller har info inte kommit ut? Jag krisar och tänker dricka rödvin och ser en framtid som redovisningsekonom närma sig. Bröööööl.
 
Inte ätit annat än havremjölk, blåbär och müsli i helgen, så behövde mat. Orkade dock inte laga mat så blev en vegansk pad thai från det lokala thaistället på vägen hem från jobbet.
Sist jag åt där blev jag matförgiftad, det kom jag ihåg efter jag ätit hälften. Mår rätt illa nu, men sitter väl i hjärnan hoppas jag.
 
Vegetarisk lasagne med keso, fetaost och oliver. Jag fick bara äta en liten bit eftersom jag ska gå på någon jäkla yogakurs där de har mage (höhö) att rekommendera att man inte äter för middag före, TROTS ATT KURSEN INTE ÄR SLUT FÖRRÄN 21:05! Hur har de tänkt att man ska överleva ända tills dess?! Rebell som jag är har jag alltså ändå ätit middag, men en liten portion. Känner mig redan lite småhungrig igen och undrar hur mycket mer rebellisk jag ska våga vara innan jag pilar iväg och blir en bättre och vigare människa :cautious:
 
Vegetarisk lasagne med keso, fetaost och oliver. Jag fick bara äta en liten bit eftersom jag ska gå på någon jäkla yogakurs där de har mage (höhö) att rekommendera att man inte äter för middag före, TROTS ATT KURSEN INTE ÄR SLUT FÖRRÄN 21:05! Hur har de tänkt att man ska överleva ända tills idess?! Rebell som jag är har jag alltså ändå ätit middag, men en liten portion. Känner mig redan lite småhungrig igen och undrar hur mycket mer rebellisk jag ska våga vara innan jag pilar iväg och blir en bättre och vigare människa :cautious:
Riktiga yogis lever väl på luft och har en maxpuls på sådär 25?
 
Mår bra igen, om än något skör. Efter intensiv kvällskurs för en massa lärare så orkade jag inte med något tjafs. Hittade gulaschsoppa från i fredags som jag hade frusit in. Efter uppvärmning var den godare än någonsin. Rätt stark. Ett litet pannbröd till. Gulaschsoppa var det enda jag kom på att göra av mina paprikor.

Är inte jätteförtjust i rå paprika med har ändå odlat en massa. Har kanske en 20 st kvar, vanliga och underbart vackra spetspaprikor kvar. Så har ni några bra tips på vad de kan användas till mottages de tacksamt. De grillas mest i bitar ihop med andra grönsaker annars. Men ni kanske sitter på nåt superkul recept???:)
 
Vegetarisk lasagne med keso, fetaost och oliver. Jag fick bara äta en liten bit eftersom jag ska gå på någon jäkla yogakurs där de har mage (höhö) att rekommendera att man inte äter för middag före, TROTS ATT KURSEN INTE ÄR SLUT FÖRRÄN 21:05! Hur har de tänkt att man ska överleva ända tills dess?! Rebell som jag är har jag alltså ändå ätit middag, men en liten portion. Känner mig redan lite småhungrig igen och undrar hur mycket mer rebellisk jag ska våga vara innan jag pilar iväg och blir en bättre och vigare människa :cautious:

Men de kan väl inte röntga dig för att kolla? Att du har en lasagneaktig andedräkt kan säkert ha många orsaker.
 
Är inte jätteförtjust i rå paprika med har ändå odlat en massa. Har kanske en 20 st kvar, vanliga och underbart vackra spetspaprikor kvar. Så har ni några bra tips på vad de kan användas till mottages de tacksamt. De grillas mest i bitar ihop med andra grönsaker annars. Men ni kanske sitter på nåt superkul recept???:)
Ugnsrosta, dra av skalet och gör sen den här såsen?

https://www.coop.se/recept/bonpasta-med-paprikasas-och-rostade-mandlar

Eller gör fyllda paprikor? Jag gjorde någon variant som fylldes med en röra på bland annat svamp och som toppades med västerbottenost. Åts med bulgur och créme fraiche-sås (det var créme fraiche i svampröran så det som blev över fick bli sås :) )
 
Ugnsrosta, dra av skalet och gör sen den här såsen?

https://www.coop.se/recept/bonpasta-med-paprikasas-och-rostade-mandlar

Eller gör fyllda paprikor? Jag gjorde någon variant som fylldes med en röra på bland annat svamp och som toppades med västerbottenost. Åts med bulgur och créme fraiche-sås (det var créme fraiche i svampröran så det som blev över fick bli sås :) )

Paprikasåsen ska jag testa. Fyllda paprikor känns lite svårt eftersom de vanliga är av mycket varierad storlek och spetspaprikorna är för spetsiga och svåra att fylla.
 
När en varken orkar laga mat eller gå ut och äta, är det ju bra att köpa en fylld aubergine och en fylld ktonärtskocka i närmaste livsmedelsbutik och sen gå hem och värma dem. Äter med rött lokalt vin till på balkongen.
Detta fick mig av oklara skäl att tänka på den där läkarstudenten som skrev i GP (var det väl?) om hur det gått utför med Sverige - hon fann inga snabbmakaroner i närbutiken utan bara märkliga utländska matvaror. Jag hade inte haft något emot att byta snabbmakaronhyllan mot en fyllda auberginer- och kronärtskockorhylla. I Sverige.

Ankan blev inte alls så värst bra i lördags, men igår och idag smakade de fantastiskt (grönsakerna blev finfina). Vilken tur att våra tilltänkta gäster fick förhinder i lördags.

Igår kväll rotfruktssoppa och nybakade surdegsbaguetter, idag rester av en libanesisk take away med bla en riktigt bra baba ganoush.
 
Detta fick mig av oklara skäl att tänka på den där läkarstudenten som skrev i GP (var det väl?) om hur det gått utför med Sverige - hon fann inga snabbmakaroner i närbutiken utan bara märkliga utländska matvaror. Jag hade inte haft något emot att byta snabbmakaronhyllan mot en fyllda auberginer- och kronärtskockorhylla. I Sverige.

Ankan blev inte alls så värst bra i lördags, men igår och idag smakade de fantastiskt (grönsakerna blev finfina). Vilken tur att våra tilltänkta gäster fick förhinder i lördags.

Igår kväll rotfruktssoppa och nybakade surdegsbaguetter, idag rester av en libanesisk take away med bla en riktigt bra baba ganoush.
De här färdiga, typ hemlagade, maträtterna finns i delikatessdiskarna, ihop med ost och oliver och marinerade små fiskar och sådant. Den stora kundgruppen verkar vara män som i avsaknad av fru köper sig något till lunch och/eller middag. De värmer maten åt en i butiken om man vill.

Alltså, den maten är lika god som på en helt ok lunchrestaurang, och kostar mindre än hälften. Dessutom på sitt sätt bättre, för om man inte kan välja kan man ta lite av allt. På restaurang brukar det inte vara ok att ta en tiondel av tio olika rätter på menyn, och hemma orkar jag ju inte laga tio olika saker till lunch.

Jag minns den där insändaren. Det är allt jag har att säga om den.
 
Tomatpurén i lösvikt är så god att jag svimmar. Jag köpte för att färgen var så snygg. Sen slängde jag ner en klatt över några influerade mezzalune häromdagen i pannan bara. Milde himmel! Lite salt, lite svartpeppar och jag var i himlen.
 
Paprikasåsen ska jag testa. Fyllda paprikor känns lite svårt eftersom de vanliga är av mycket varierad storlek och spetspaprikorna är för spetsiga och svåra att fylla.
Jag använde spetspaprikor sist jag fyllde, men halverade och fyllda på längden då :D

Och känner du för att ändå göra något liknande borde det väl kunna gå att välja dom som är mest lika i storlek så dom blir klara samtidigt? :)
 
Ja absolut - jag försökte bara locka fram fler intressanta recept. :)
Kolla Zeinas kitchen, bloggen alltså. Hon gör dolma av paprikor. Avlåga och spetsiga får du väl skära fästet av och sedan peta ner fyllningen.

Annars gillar jag mycket att ugsnrosta halverade paprikor rätt hårt. Låt svalna. Dra av det svarta skalet. Häll på lite olivolja och salt och peppar. Ät. Det är rätt effektivt, för paprikorna krymper avsevärt av den tillagningen.
 
Jag har just tagit fram rester fran helgen till middag i dag. Eller tagit fram ... det star i kylen -igen- men redo att aka in i micron sa vi hinner ata efter jobbet innan vi ska ivag. Till det blir det kaffe. Igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 371
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 890
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp