Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar varifrån de där flaskorna med sprit ingen gillar kommer ifrån. Vi har konstigt finsk brännvin, kan döda med det. Men vi får en del sånt av olika anledningar.

I vart fall kommer det fran Svenska vanner och slaktingar som kommer pa besok. Vi har 4 (6?) flaskor "snaps" i skapet. Vi dricker inte snaps. Alls. Har aldrig varit fortjusta i snapps. Men av nagon mystisk anledning ar det vad folk tar med sig nar de reser till slakten i USA. :cautious:
 
Jag lagar gulasch i slowcookern, så löjligt bekvämt.
Gulasch-ish, ska tilläggas, har betydligt mer grönsaker än vad en traditionell gulasch innehåller, jag har i potatis, sötpotatis, rotselleri, kålrabbi och morötter utöver lök, lök, paprika och sånt. Paprikan får åka i om 5-6 timmar, resten puttrar snällt.
 
Vi hade middagsgäster igår och inledde med div. snacks såsom prosecco-chips (som hade små guldstjärnor på sig upptäckte jag när jag hällde upp dem, se bild nedan), manchego inlindad i serranoskinka och sådana där stora, jättegröna oliver (nocellara?). Apelsin-gin och tonic till.

Huvudrätt blev saltimbocca alla Romana efter min mammas eminenta recept, gjord med salvia från samma mammas kryddträdgård. Det blev nästan lika gott som när hon gör det!

Knäckig äppelpaj efter mormors recept till efterrätt, och sedan sov vi gott.

h.jpg
 
Grubblar. Jag ska grilla grönsaker i ugn. Har två aubergine. Jag antar att de skalas innan de skärs i bitar och sedan inte grillas särskilt länge?
 
Igår var jag på en 30-årsfest på lokal. Libanesisk buffé, oändlig refill på vinet, prinsesstårta och dans till halv fyra imorse. Har mått lite som förtjänat idag, sett tecknat och ätit varma mackor (lite för välgräddade, ni vet det där med mig och ugnstider..). Sista gräsänklingskvällen, imorgon blir det ordning på torpet!
 
Long time no see!

Ikväll blev det helstekt fläskfilé (65 grader) kryftpotatis, broccoli och svampsås. Blev även en skål med grönkålschips till på sidan av.
Till och med sambon åt både broccoli och grönkål med god aptit, kors i taket.

Gjorde även en liten laddning med Grönkålspasta efter recept från Portionenundertian, samtidigt som middagen stog i ugnen.

Resterna från kvällens middag får nog bli en pastasås senare i veckan.
 
Grubblar. Jag ska grilla grönsaker i ugn. Har två aubergine. Jag antar att de skalas innan de skärs i bitar och sedan inte grillas särskilt länge?

Jag har aldrig skalat aubergine, jag skär dem i ganska rejäla skivor, saltar ur, och skär eventuellt i mindre bitar.

Jag har ätit två rejäla koppar fransk löksoppa ikväll. Två clementiner till efterrätt och en försvarlig mängd julmust light. Magnifikt ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 354
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp