Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev att vi gick på Vingårda och åt deras veganska bönburgare med sötpotatisfrites till. Kändes som en sådär middag, men trevligt sällskap iaf.
Efter det gick vi till en jazzbar, drack flera glas vin, blev salongsberusad, jag höll en monolog om att hästar är som hämtade ur en annan värld och nu är vi på väg hem i rimlig tid.
 
Har haft ett omtumlande dygn både mat, hälso och känslomässigt. Vet inte riktigt hur de hänger ihop, men det började med Afternoon tea på ett tjusigt ställe i Stockholm. Trodde jag i alla fall. Det var jag som bokat.

Dörrarna till etablissemanget öppnade 13.00. Tio över anlände mitt sällskap. Då var tekannorna slut. Om det är något man räknar med att få på ett afternoon tea så är det faktiskt te. Men det var tydligen förmätet av mig. :meh:
Personalen såg helt hjälplösa ut men eftersom jag var rätt envis med att vi faktiskt ville ha te så sa de "att de skulle gå och försöka leta reda på en kanna till".

Fem minuter senare så frågade jag igen. Jag blev då upplyst om att de lyckats hitta en men att det var i diskmaskinen... Jag förslog att en handdisk kanske skulle vara snabbare. Tio minuter senare var jag rätt aggressiv när jag frågade om tekannan. Då pekade de triumferande mot en fönstersmyg - och där stod en tekanna!!! Att tala om för mig att den anlänt ingick tydligen inte i servicen.

Ett litet halleluja undslapp oss när vi fyllde tekannan. Det tystnade dock snabbt när vi upptäckte att de andra som avnjöt samma afternoon tea (och hade fått tekannor från början) hade glufsat i sig alla exemplar av två av tre sorters sandwishar + alla scones. :banghead: Jag vet inte hur det är med er, men jag vill gärna just ha sandwishar och scones till tet. När jag återigen frågade personalen så blev jag upplyst om att de fixade nya men det skulle ta tio minuter. Lagom för det upphällda teet att bli kallt ... När sconsen väl kom var hallonsylten slut. Alltså, seriöst.:rofl:

Nåväl. Somnade vid 22, helt slut efter en känslomässig dag. Vaknade vid midnatt med vrålmigrän och illamående. Kräktes i fyra timmar, tuppade av till slut. Så kunde inte äta något av den fantastiska hotellfrukosten. Tog en kopp te och en skorpa.

Nu har jag tappat rösten, har jätteont i halsen som är helt uppriven efter kräkningarna och är oerhört ynklig. Tack och lov ordentligt ompysslad nu när jag är hemma igen. Te och rostbröd.
 
Firat 30-åring i den utvidgade familjen. Pumpasoppa, pumpakärnor rostade i rökt salt, kokosflagor rostade i rökt paprikapulver och spiskummin, yoghurttopping med chili, lime och ingefära. Æbleskiver efteråt. Den unge jubilaren fick två tallrikar (Swedish Grace) och en flaska sicilianskt vin. Jag fick svamp. SONEN fick risottomix-ish från Sicilien plus lavasten från Etna.
 
Har haft ett omtumlande dygn både mat, hälso och känslomässigt. Vet inte riktigt hur de hänger ihop, men det började med Afternoon tea på ett tjusigt ställe i Stockholm. Trodde jag i alla fall. Det var jag som bokat.

Dörrarna till etablissemanget öppnade 13.00. Tio över anlände mitt sällskap. Då var tekannorna slut. Om det är något man räknar med att få på ett afternoon tea så är det faktiskt te. Men det var tydligen förmätet av mig. :meh:
Personalen såg helt hjälplösa ut men eftersom jag var rätt envis med att vi faktiskt ville ha te så sa de "att de skulle gå och försöka leta reda på en kanna till".

Fem minuter senare så frågade jag igen. Jag blev då upplyst om att de lyckats hitta en men att det var i diskmaskinen... Jag förslog att en handdisk kanske skulle vara snabbare. Tio minuter senare var jag rätt aggressiv när jag frågade om tekannan. Då pekade de triumferande mot en fönstersmyg - och där stod en tekanna!!! Att tala om för mig att den anlänt ingick tydligen inte i servicen.

Ett litet halleluja undslapp oss när vi fyllde tekannan. Det tystnade dock snabbt när vi upptäckte att de andra som avnjöt samma afternoon tea (och hade fått tekannor från början) hade glufsat i sig alla exemplar av två av tre sorters sandwishar + alla scones. :banghead: Jag vet inte hur det är med er, men jag vill gärna just ha sandwishar och scones till tet. När jag återigen frågade personalen så blev jag upplyst om att de fixade nya men det skulle ta tio minuter. Lagom för det upphällda teet att bli kallt ... När sconsen väl kom var hallonsylten slut. Alltså, seriöst.:rofl:

Nåväl. Somnade vid 22, helt slut efter en känslomässig dag. Vaknade vid midnatt med vrålmigrän och illamående. Kräktes i fyra timmar, tuppade av till slut. Så kunde inte äta något av den fantastiska hotellfrukosten. Tog en kopp te och en skorpa.

Nu har jag tappat rösten, har jätteont i halsen som är helt uppriven efter kräkningarna och är oerhört ynklig. Tack och lov ordentligt ompysslad nu när jag är hemma igen. Te och rostbröd.
Nämen fy vilken dag! Krya på dig!
 
Jag är lite extra nöjd med dagens middag. Inte för att det var någon enorm smaksensation, men för att den komponerades på stående, hungrig fot och innehöll en massa olika ingredienser som blivit över under helgens gång och som vi inte hade någon direkt plan för. Jag grävde fram några sojakorvar från frysen och slängde ner dem i en traktörpanna tillsammans med olivolja, en halv rödlök, en halv paprika, en rejäl nypa rosmarin, resterna av gårdagens pizzasås, en skvätt balsamvinäger och en skvätt grädde (som nog egentligen började gå åt crème fraiche-hållet egentligen :o). Smulade fetaost över och åt med bulgur samt spenatsallad. Det blev riktigt gott och jag älskar känslan av att ha "räddat" en massa smårester sådär! :)
 
Fyndade lövbiff i butiken häromdagen. Idag blev det därför strimlad lövbiff i gräddig sås smaksatt med basilika, tomat och chili. Vitlöksstekta haricots verts och lite spagetti till.

Nu på kvällskvisten blev det även en stor kopp te och en biskvi 🤤
 
Ikväll åt jag rester från helgen: Entrecote med ungsrostade rodtfrukter och rödlök med lite vitlök, salt och sesamfrön över. Till det en kall chili-bea. Jättegott i helgen! Helt ok idag..
 
Facket bjöd på fika på jobbet, någon vaniljlängdhistoria som var jättegod. Höll humöret uppe tills jag kom hem och åt en kyckling- och couscousröra med tomat. Det sista av kycklingen som fanns i frysen, snabbt, enkelt och passande när mannen tillbringat hela eftermiddagen på lekplats med båda barnen.
 
Jag hade bestämt att jag inte orkade laga mat. Så jag tog fram köttfärs från glada Färingsö-kossan och bacon från glada-Bonnarps grisen så att sambon som snaaaaart skulle komma hem kunde laga lite köttfärssås. Han är fortfarande inte hemma. Så jag åt en halv honungspomelo och en massa herrgårdsostskivor. Å en morot.

(köttfärsen och bacon gjorde jag biffar av - jag hedde i de oätliga körsbärstomaterna och fetaost, kryddat med koriander och timjan gör dom sig nu fint i min lunchlåda)
 
Jag klagade på min afternoon tea - upplevelse och fick många ursäkter och får komma tillbaka utan kostnad när jag vill framöver. Så då ska jag inte vara långsint. Är dock fortfarande ynklig. :( Migränen har gått över men i stället har jag fortfarande ont i halsen och kan inte prata ordentligt. Åt lite kycklingsallad och nu har jag magknip också. Så jäkla trist, alltså.
 
Jag klagade på min afternoon tea - upplevelse och fick många ursäkter och får komma tillbaka utan kostnad när jag vill framöver. Så då ska jag inte vara långsint. Är dock fortfarande ynklig. :( Migränen har gått över men i stället har jag fortfarande ont i halsen och kan inte prata ordentligt. Åt lite kycklingsallad och nu har jag magknip också. Så jäkla trist, alltså.
Jag hade surt och långsint tänkt att dit vill jag INTE tillbaka!

I övrigt: eländes elände. :(
 
Jag hade surt och långsint tänkt att dit vill jag INTE tillbaka!

I övrigt: eländes elände. :(

Jag är också långsint, men jag tänker att de inte kan göra mer för att kompensera mig. Så kanske något hungrigt barn med kompis kan passa på att länsa faten vid något besök i huvudstaden.

Speciellt osugen är jag eftersom jag kräktes så efteråt. Det berodde på migrän och inte matförgiftning, men min hjärna är inte helt övertygad.
 
Jag är också långsint, men jag tänker att de inte kan göra mer för att kompensera mig. Så kanske något hungrigt barn med kompis kan passa på att länsa faten vid något besök i huvudstaden.

Speciellt osugen är jag eftersom jag kräktes så efteråt. Det berodde på migrän och inte matförgiftning, men min hjärna är inte helt övertygad.
Jag tycker de ska betala för afternoon tea åt dig på något annat ställe! :D
 
Räkmacka på lokaaaal igår, efter kulturtantsevenemang och under bokcirkelträff. Gott, som alltid, men jag önskar bättre utbud på större kaféer.

D78646D2-A433-4CE4-A63A-B6D469E589A6.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 339
Senast: Breaktown
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 417
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp