Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glasnudelsallad här med mango, grönkål och morötter. Dressing på sesamolja, mirin, lime, röd chili och ingefära. Till detta köttbullar på nötfärs med limezest, grön chili, vitlök, gul lök och lite mer ingefära. Det var ruskigt gott!

2D063F05-C91E-4821-A303-E726EDB1E41D.jpeg
 
Pasta Carbonara till lunch. Det passade i kylan, tyckte jag. Jag gjorde på @Myrten s vis.

Snart är jag hemma efter stallet. Då blir det mackor på gott surdegsbröd.
 
Lyx att ha en föräldraledig partner! Hängde i stallet med 4-åringen hela eftermiddagen (hon åt upp både pizzabullarna jag hade med O_o) sen kom vi hem till en mycket god minestrone. Och nybakt brownie till efterrätt!
 
Visa bifogad fil 39156

Kan vara nästa boken nånsin.

Hej tomten, jag har varit snäll och flitig och laglydig hela året, i alla fall så här långt. Jag önskar mig Kålboken i julklapp. Hälsningar, Lillgrådis.

Jag har upparbetat en smärre besatthet av (för närvarande) rödkål, som tidigare varit lite bortglömd i mitt kålsortiment. Orimligt gott och vackert. Men funkar bra att varva med svart-/grön-/bryssel-/blom- och vitkål också. I mitt nästa liv överväger jag att återfödas som kålfjäril.
 
Partner lagade middag. Inget att ringa hem om, ärligt talat. Pasta. En goja av spenat, svamp och fetaost.

Lunchade på pendeltåget. På Centralen finns något som kanske är en kedja. Den heter Natural Togo eller något ditåt. Goda om än något dyra sallader! Blaskigt kaffe, visade det sig idag.
 
Partner lagade middag. Inget att ringa hem om, ärligt talat. Pasta. En goja av spenat, svamp och fetaost.

Lunchade på pendeltåget. På Centralen finns något som kanske är en kedja. Den heter Natural Togo eller något ditåt. Goda om än något dyra sallader! Blaskigt kaffe, visade det sig idag.
Togogo? Ja, gott och dyrt.
 
Jag fick feeling på jordnötssmör och gjorde sommarrullar fyllda med grönkål, morot, gurka, mango och avokado. Sedan två dipsåser. Den ena med lime, soja, vitlök, socker, chili, mynta och koriander. Den andra med jordnötssmör, vatten, sriracha, sirap och soja. Asgott.
 
Jag åt på Pinchos igår med väninna, innan operaföreställning på FYRA timmar = alltså nödvändigt med ordentlig mat innan ;) Jag åt en karibisk fisktaco, en langos med räkor och stenbitsrom, quesadillas med guacamole och en steamed bun med teriyakikyckling. Allt i pytteminiformat förstås. Därmed tog vi även två efterrätter var :D jag tog crème brûlée som jag aldrig kan motstå, och en liten pyttekopp med nötkräm toppad med vaniljkräm och sådana där små godisflingor som sprakar i munnen :love:
 
Torsdag innebär ärtsoppa och pannkakor, alltid!

Underbart att en dag i veckan har en given middag som man inte behöver fundera över, och alla älskar. Unnar oss också att köpa Soldatens ärtsoppa även om hemmagjord kostar cirka noll kronor att göra (komma ihåg att blötlägga ärtor dagen innan är inte min grej har jag fått inse), minimal insats då också.
 
En kompis lagade sötpotatis och chilimarinerad tofu i ugn med en tomatsallad och havrefraiche-sås till åt mig idag.
Till mellis åt vi delicatobollar, visste inte att de var veganska.
ICA eller ICA MAXI gör egna veganska chokladbollar som säljs två och två, är asgoda och veganska! Lite mer kaffesmak i de, om man nu är glad i det som ger de lite mer oumph.
 
Mycket bra tips! Tack! 😍
Jag vet inte om du testat det, men en halv avokado ihop mixad med kakao, med dadlar eller agavesirap, blir en supergod chokladmousse. Ha lite kokosgrädde till som pricken över i'et. (Mmmm drömmer mig bort lite..)
Kokosgrädde kan man även ha om man gör veganska scones, istället för clotted cream med sylt. :d:d:d
(Kanske dags att äta lite lunch nu.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 590
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 349
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp