Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags åt jag havskräftor med pappan, med rökt makrill och gott bröd och aioli.

I lördags var jag på en fantastisk 40-årsfest med Alice i Underlandet-tema, först var det te och scones och sandwichar och grejer, sedan massa gulliga små bakverk och till kvällen prosecco och drinkar i små flaskor med ”drick mig” runt halsen till den hågade. Och korv med bröd till nattamat. Och massa annat kul fix! Jag och två väninnor kom först och gick sist och jag hade svår träningsvärk på söndagen efter massor av dans. Underbart!

Igår var det någon sorts improviserad kebab och ikväll åt jag en pokebowl med svart ris, mango och puffad majs och gröna sojabönor från bibblans fik innan ett mycket trevligt klassikerprat om Carson McCullers. Imorgon kväll pratar samma herre, Håkan Bravinger, om en av mina absoluta favoriter från studietiden, Another Country av James Baldwin på en annan kulturell plats, ser fram emot det för han var fantastisk. Bra kulturtantande denna höst!
 
Ugnsbakad laxfilé med gräddädelost, kokt potatis och sås på creme freisch, grönsaksbuljong och dragon (blir lite som en bra typ).
Blev gott, men mycket godare när mamma lagar...
Sambon som inte äter fisk fick, köttbullar och brunsås
 
Vi var på rullbandsrestaurang på lunchen idag för att tacka av en kinesisk kollega som varit hos oss något år. Men vi åt inte rullband, utan från den ”riktiga” kinesiska menyn. Massor av supergoda grejer! Men väldigt mycket läskigt på menyn också 😂

7EFC3406-8309-4F3B-B341-153E12464D61.jpeg
 
Idag bjöd jag mammas vän på grynkorv, kokt potatis, kokta morötter och så hemgjord pepparrotssås.

Köpte egentligen grynkorven till mammas senaste besök till mig men det blev aldrig av. Så tog mig i kragen och bjöd in henne, första gången jag gjorde grynkorv själv. Blev lyckat faktiskt. Nu har jag även rester för några dagar framöver :D
 
Har ätit på en, för mig ny, restaurang. Jätteroligt och väldigt gott. Friterade kimchidumplings till förrätt, bulgogi med kimchi, ris, asstark sås och padrones - båda rätterna rätt starka men ja, goda. Bäst var dock efterrätten som bestod av vanilj och jordnötsglass (tror det var där nöten var), kolasås, kokos och en friterad bun (sån där ångad asiatisk bulle?), alltså så löjljgt gott :love:
 
Har ätit på en, för mig ny, restaurang. Jätteroligt och väldigt gott. Friterade kimchidumplings till förrätt, bulgogi med kimchi, ris, asstark sås och padrones - båda rätterna rätt starka men ja, goda. Bäst var dock efterrätten som bestod av vanilj och jordnötsglass (tror det var där nöten var), kolasås, kokos och en friterad bun (sån där ångad asiatisk bulle?), alltså så löjljgt gott :love:
Vilken restaurang?! 😍

Vi åt resterna från gårdagens gryta, min kompis åt upp det rätt osmakliga "riset" jag testade igår. Han är träningsnarkoman och vegan, så antar att han behöver proteinet mer än mig som mest stickar numera..
Stekte sådana där fantastiskt goda små gröna paprikor till, kommer aldrig ihåg namnet.
 
Det är en stor dag idag hörni, smörgåstårtans dag!

Jag är inte förtjust i traditionell smörgåstårta, men funderar på att göra någon rolig variant. Jag ska nämligen till tandläkaren i eftermiddag, vilket jag tycker känns otroligt jobbigt så jag tänkte köpa något gott alkoholfritt bubbel på hemvägen för att belöna mig själv. Och till det något gott, då, förstås. Det känns ju som om man skulle kunna göra en intressant surdegsmacka i ett par lager med rökt lax och räkor och stenbitsrom och dill och citron som ändå skulle kunna kvala in till smörgåstårta eller åtminstone smörgåsbakelse! Får fundera på detta när jag ligger där i stolen ;) :D
 
Det är en stor dag idag hörni, smörgåstårtans dag!

Jag är inte förtjust i traditionell smörgåstårta, men funderar på att göra någon rolig variant. Jag ska nämligen till tandläkaren i eftermiddag, vilket jag tycker känns otroligt jobbigt så jag tänkte köpa något gott alkoholfritt bubbel på hemvägen för att belöna mig själv. Och till det något gott, då, förstås. Det känns ju som om man skulle kunna göra en intressant surdegsmacka i ett par lager med rökt lax och räkor och stenbitsrom och dill och citron som ändå skulle kunna kvala in till smörgåstårta eller åtminstone smörgåsbakelse! Får fundera på detta när jag ligger där i stolen ;) :D
PARTNER hotar också med smörgåstårta! Rädde sig den som kan!

Men visst är det också lite lockande att liksom utmana konceptet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 026
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 799
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp