Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och min man gör en helt annan slags köttfärssås. :p Jättestark med passerade tomater och grädde så det blir riktigt såsigt, helst majs också! Kul med variation, ibland blir det superklassisk med vin och parmesan.
Älskar köttfärssås. :D
 
Ätit mathavre, rostade gula ärtor med krydda samt stekt grönkål till. En sås på havrefraiche och timjan till det.
Vanlig mat, inte så mycket mer än så.

På kvällen gjorde vi (Jag tittade på) veganska kolakakor med vegansk choklad på. Lite för sött för mig.

Börjat planera julmaten idag, mmmmm!
 
Rostade rotfrukter med saffran, vitlök och chili igen igår (morot, palsternacka, kålrot, rödlök och fänkål), en bit torskrygg till det och yoghurtsås med vitlök och citron 😋

B6935EA8-5009-4F0D-978F-F3AB58FE1ECF.jpeg
 
Vi hade planerat göra spare ribs och sallad ikväll. Men aströtta jag gick såg ”Helgkasse” i charken. Det var rökta och färska räkor. Och havskräftor, aioli och surdegsbröd a la rustikt. Vi gjorde vitlöksbröd av dem sen väl hemma.
Skönt att slippa laga mat. Och skaldjursfrossa! 😍🦐
 
Jag hade handlat färska räkor och kallrökt lax igår och tänkte göra goda mackor på surdegsbröd men blev liksom aldrig riktigt hungrig så räkorna får vänta till dagens brunch. Lite malplacerade blir de för jag har lovat göra huevos rancheros men äsch, brunch = plock tänker jag 😁

ikväll blir det draksushi!
 
Igår blev det ny anledning till firande inom familjen. Därmed andra gången vi drack champagne på en vardag den här veckan. Börjar kännas smått dekadent. :o

Till förrätt kalixlöxrom på smörstekt baguette med crème fraîche, hackad schalottenlök och citron. Därefter dovhjortskalvfile med vitlöksrostad potatis, smörstekt karljohan, parmesangratinerad broccoli, ugnsbakad tomat, smör-och sojakokt rotselleri, rönnbärsgelé och sås. :love:

Choklad- och nöttårta till efterrätt.
 
Ikväll gjorde sambon ribs som fick vara flera h i ugnen. Så möra att de bara lossnade från benet direkt. Sååå gott!
Till det gjorde jag sallad. Har dille på endive-sallad, fetaost, röd spetspaprika och inlagda kronärtskockor. Så bla det hamnade i salladen.
 
Pga hektiskt på jobbet blev det middag kl 21 igår. Ingen matlåda med så det fick bli pizza hut, som tydligen har halva priset på alla pizzor på lördagar. Helt ok, jag hade nog kunnat äta vad som helst vid det laget.
 
Helgens middagar var top notch!
Igår, stekt kyckling med linguini I gräddig sås med pesto rosso och fetaost. ST Eriks Winter session IPA till.

Idag, älggryta med grädde, kantareller, potatis och svartvinbärsgelé. Sigtuna brygghus Midvinterblot till.

Drycken var verkligen helt random både på systemet och vilket det blev till respektive maträtt. Och de passade så himla bra! Fantastiskt goda. Midvinterblot blev en ny favorit!
 
Åt sötpotatis, biffar på gula ärtor, inlagd morot, spenat och en stark bönröra till lunch. Jag lagade maten för en gångs skull!
Mycket stolt.

Min kompis gjorde vegoburgare åt oss till middag och popcorn då vi hade filmkväll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 011
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
627
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 788
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp