Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.

Recept? Nedan är mina tankegångar kring hur det brukar gå till.

Ca 4 personer
Hel kyckling ca 1.2kg (större = längre tid i ugn, mindre = kortare tid i ugn)
En lök
ev en hel vitlök
100g smör
Rosmarin (gärna färsk)
1 citron i skivor
2-3 dl vatten

Hel kyckling. Rör ihop 50-100g smör med hackad rosmarin, svartpeppar och salt. Bädd av citronskivor, lök och rosmarin i botten av grytan. I med kyckling i grytan med bröstfileerna uppåt. Lägg in hälften av rosmarinsmöret under skinnet på kycklingen. Antingen en halv röd lök eller en hel vitlök i skrovet beroende på om vitlökssmak är önskat eller inte. Salta o peppra ovanpå kycklingen, några skivor på. På med 2-3 dl vatten i botten av grytan.

Sedan kan man köra antingen fast mode vilket innebär 200 grader och ca 1,5h eller långsammare 150 grader / ca 2.5h eller riktigt långsamt 120 grader / ca 4h (tajmat med när man vill äta i förhållande till när man ställer in - men det blir också olika karaktär på kycklingen).

Gör en sås med hjälp av lite smör, vetemjöl, grädde och avsilad buljong från lergrytan - addera salt, peppar och eventuellt lite honung om syran från citronerna behöver mildras lite.

Ris o grönsallad till. Eller ugnsrostade rotsaker. Eller pressad potatis.
 
Senast ändrad:
Kom hem, tittade i kylskåpet, kom fram till att matlagning verkar onödigt idag, och knatade bort till vår lokala pizzarestaurang istället. Testade pizza bianco för första gången och blev inte besviken! Rödvin i dricksglas och en stor högljudd italiensk familj vid bordet intill kompletterade upplevelsen.

20200116_185848.jpg
 
Ugnsbakad småpotatis, rödbetsbiff, veg. filé, oliver, turkisk yoghurt med citron och små blad.
Te och chokladkolapaj med lingon (hittad i frysen).
 
Recept? Nedan är mina tankegångar kring hur det brukar gå till.

Ca 4 personer
Hel kyckling ca 1.2kg (större = längre tid i ugn, mindre = kortare tid i ugn)
En lök
ev en hel vitlök
100g smör
Rosmarin (gärna färsk)
1 citron i skivor
2-3 dl vatten

Hel kyckling. Rör ihop 50-100g smör med hackad rosmarin, svartpeppar och salt. Bädd av citronskivor, lök och rosmarin i botten av grytan. I med kyckling i grytan med bröstfileerna uppåt. Lägg in hälften av rosmarinsmöret under skinnet på kycklingen. Antingen en halv röd lök eller en hel vitlök i skrovet beroende på om vitlökssmak är önskat eller inte. Salta o peppra ovanpå kycklingen, några skivor på. På med 2-3 dl vatten i botten av grytan.

Sedan kan man köra antingen fast mode vilket innebär 200 grader och ca 1,5h eller långsammare 150 grader / ca 2.5h eller riktigt långsamt 120 grader / ca 4h (tajmat med när man vill äta i förhållande till när man ställer in - men det blir också olika karaktär på kycklingen).

Gör en sås med hjälp av lite smör, vetemjöl, grädde och avsilad buljong från lergrytan - addera salt, peppar och eventuellt lite honung om syran från citronerna behöver mildras lite.

Ris o grönsallad till. Eller ugnsrostade rotsaker. Eller pressad potatis.

Nu kom jag ihag hur mycket jag gillade den typen av "ler-kyckling". Jag har inte anvant lergrytan pa manga ar, men det ar nog dags att damma av den igen.
 
Åt pokebowl idag på ett uteställe till lunch. Nudlar, oomph, sojabönor, granatäpple, quinoa och en massa mer. Så gott och jag blev så mätt!
Ligger farligt nära universitetet..
 
Vi hade gäster igår och jag lagade Saltimbocca alla Romana för första gången i mitt liv. Dra mig baklänges på en liten vagn vad gott det blev, om jag får säga det själv! :D Vi drack ett Barbera d'Asti från 2017 till, och senare en spännande argentinsk blandning av Cabernet Sauvignon, Malbec och Cabernet Franc från 2018. Det förstnämnda var snäppet godare, men båda två kommer absolut att köpas igen.

Till efterrätt panna cotta med chokladdoppade kaffebönor som garnering.
 
Ser väldigt trevligt ut @Miran !

I helgen har jag käkat finlunch på Garveriet i Floda (bakad rotselleri, svamp, brynt smör, saltad yoghurt, friterad grönkål) samt lagat dumplings hos en vän. Tre olika fyllningar:
- portabello, purjolök, pease, vitlök
- vegetarisk färs, ingefära, chili, vitlök, vitkål
- räkor, citron, ingefära, purjolök
Alla tre blev jättegoda och jag fick en rejäl dos matlagningsinspiration med mig hem :)
 
Igår gjorde jag kyckling i ugn, broccoli(vanlig och sparris) i air-fryern och så hittade jag rester i form av gratinerad pasta med spenat. Helt ok!
 
Pommes Anna, ugnsbakade småtomater, sugar snaps och små blad. Övrigt folk åt även lövbiff med ädelost. Äppelcider.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 932
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp