Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och till efterrätt citronpaj med italiensk maräng. En riktig bra matlagningsdag helt enkelt :)

002F4123-F303-4390-975A-E9052FDEDBB8.jpeg
 
Kinesens snabba matvete, vitkål, bogfläsk och matvete, smaksatt med soja, sambal olek, vinäger och farinsocker :d ändrat proportionerna så det är mer kål och matvete. Häller en på bra klick sambal olek.
 
Jag jobbade hemifrån igår och passade på att göra en bouef bourguignon som fick puttra på låg värme i närmare tio timmar. (Det är givetvis inte nödvändigt, men det är mysigt.)
 
Smördegspiroger med spenat, soltorkad tomat och fetaost, små tomater, oliver och ört-creme fraiche.
 
Igår gjorde vi kyckling som fick ligga och puttra i ugnen med sås med bla rödvin, trattkantareller, morötter, pärllök, vitlök, färsk timjan etc.
Till det gjorde vi blomkål- och potatis-mos.
Efterrätt blev en skål Ben & Jerrys Cinnamon Bun.
Mums!
 
Ikväll gjorde sambon pasta med vanamei-räkor, kammusslor och barbecue-chorizo. Det var olika lökar, citron, vitt vin och tomatjox. Och riven parmesan på.
Planen var att jag skulle göra vitlöksbröd. Jag gjorde smör med färsk persilja, vitlök och kryddor.
Det nedslående resultatet av glömsk kvinnas ansträngningar blev : God natt lille bröd!

B90204DC-3F55-4BDF-8E9B-877B86EDFEE3.jpeg
 
Färsk fettuccine (sådan där grön som väl har spenat i sig tror jag?) med en enkel grönsakssås som innehöll aubergine, courgette, morot, lök och lyx-burktomater. Ett par sardeller fick också koka med för att bidra med lite extra umami. Efter 2,5h på spisen doftade det underbart i hela lägenheten och det slutliga resultatet, som avnjöts tillsammans med drivor av parmesan samt ett gott Cabernet Sauvignon, var inte sämre det.

Till efterrätt provsmakade vi de citron/lime-cupcakes som det är tänkt att jag ska ta med mig till en väns födelsedagsbrunch imorgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 590
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 349
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp