Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvallen's middag blev halloumi, caprese med fikon balsamic (som kops pa losvikt ar sa vallagrad och tjock att den bara behover sta framme nagra timmar for att vara en glaze) som ringlats over och sedan en (rejalt stor:angel:) jalapeno popper ocksa, bara for att ...:p
 
I förrgår gjorde sambo en pasta med skaldjur, bläckfisk och gräddig sås på färsk pasta. Hade på massor med parmesan och färsk basilika. Sååå gott!

Igår körde vi swacos. Väldigt gott det med!
Älskar guacamole så jag dränkte maten i det.
 
Här blir det grillad tonfisk med citrusrisotto idag. Jag ska bara orka ta mig upp ur soffan och dra igång risotton... Nån gång... ;)
 
Trött gäng orkade inte laga något omständigt.
Förrätt blev en variant på caprese med vinägrett, lök och valnötter.
Jag knarkar valnötter för tillfället och vill ha det till allt. 😍
Så sambo åt sill med tillbehör.
Jag åt färdigköpt, rökt makrill med vitlök, färskpotatis och gjorde en sås på turkisk yoghurt, fetaost, citronskal, citronsaft, vitpeppar, svartpeppar och salt.

Gött!
 
Citrusrisotto lät spännande. Vad är det i? :)
Den blir väldigt krämig och god! Här kommer recept:

3 msk olivolja
25 g smör
3 schalottenlökar
3 dl arborioris
7 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
1 citron
1,5 dl creme fraiche

Hacka löken och fräs i smör & olja. Lägg i riset och rör om ordentligt, låt fräsa i nån minut. Tillsätt sedan buljongen i omgångar och låt koka in. Riv skalet av citronen och rör ner detta tillsammans med vinet, låt koka ihop i ett par minuter till. Rör ner creme fraiche före servering.
 
Den blir väldigt krämig och god! Här kommer recept:

3 msk olivolja
25 g smör
3 schalottenlökar
3 dl arborioris
7 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
1 citron
1,5 dl creme fraiche

Hacka löken och fräs i smör & olja. Lägg i riset och rör om ordentligt, låt fräsa i nån minut. Tillsätt sedan buljongen i omgångar och låt koka in. Riv skalet av citronen och rör ner detta tillsammans med vinet, låt koka ihop i ett par minuter till. Rör ner creme fraiche före servering.
Det lät gott, det måste jag prova någon dag :)

Har inte riktigt ork till matlagning just nu.. Ätit hämtmat eller matlådor de senaste dagarna. Ikväll blir det nog ICAs chicken nuggets.
 
Ikväll gjorde jag köttfärspaj. Har aldrig gjort pajer förut. Men nu är det en ny favorit tydligen.
Hade ingen tomatpuré hemma. Så fick improvisera och körde lite garlic-salsa, ajvar, ketchup, kalvfond etc utöver kryddor. Hade i lite riven mozzarella i äggstanningen. Och toppade med det också.

Till det fick vi sallad med vinägrett.

Mkt gott!
 
Den blir väldigt krämig och god! Här kommer recept:

3 msk olivolja
25 g smör
3 schalottenlökar
3 dl arborioris
7 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
1 citron
1,5 dl creme fraiche

Hacka löken och fräs i smör & olja. Lägg i riset och rör om ordentligt, låt fräsa i nån minut. Tillsätt sedan buljongen i omgångar och låt koka in. Riv skalet av citronen och rör ner detta tillsammans med vinet, låt koka ihop i ett par minuter till. Rör ner creme fraiche före servering.

Det later jattegott ... men det ar aldeles for varmt for att laga mat (utom pa grillen, dar man lagger maten och gar in i AC kylan sjalv 😋) ... men nar det blir kallare sa ska jag definitivt prova.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 423
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 928
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp