Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte varit på Åminne Bruk.

I kväll har jag ätit Flygande Jacob från i går, och Fazer choklad.
Det är en spännande miljö att besöka. Ibland har de guidade turer och olika event, till exempel Masugnens dag. De har också en jättefin julmarknad en helg varje höst.
 
Skogstur idag. Hittade nån liter kantareller. Fräste dem med vitlök och schalottenlök. På de andra varma mackorna parma och egna "soltorkade" tomater med olivolja, vitlök och en massa örtkryddor. Gottigott! ♥
 

Bifogade filer

  • DSC_1019.JPG
    DSC_1019.JPG
    202 KB · Visningar: 19
Injeera, hemgjord falafel, grillade lammkotletter, fūl och fler etiopiska grytor än jag kunde räkna till (och än mindre stava). En av dem var så stark att jag fick sleva i mig tre skedar yoghurt för att överleva, till de mer exotiska middagsgästernas stora nöje. Glömde att svärfar är en sån som beställer "extra starkt" på indiska restauranger, och sedan ber att få lite färsk chili vid sidan om.

Hembakad basta (=typ baklava) och hemrostat kaffe bryggt på etiopiskt vis till efterrätt. Allt intogs i ett hem där människor av totalt 8 olika nationaliteter hade samlats, vilket gav upphov till väldigt många väldigt intressanta diskussioner om allt från kollektivtrafiken i Rumänien till det politiska läget i Sudan. :up:
 
Injeera, hemgjord falafel, grillade lammkotletter, fūl och fler etiopiska grytor än jag kunde räkna till (och än mindre stava). En av dem var så stark att jag fick sleva i mig tre skedar yoghurt för att överleva, till de mer exotiska middagsgästernas stora nöje. Glömde att svärfar är en sån som beställer "extra starkt" på indiska restauranger, och sedan ber att få lite färsk chili vid sidan om.

Hembakad basta (=typ baklava) och hemrostat kaffe bryggt på etiopiskt vis till efterrätt. Allt intogs i ett hem där människor av totalt 8 olika nationaliteter hade samlats, vilket gav upphov till väldigt många väldigt intressanta diskussioner om allt från kollektivtrafiken i Rumänien till det politiska läget i Sudan. :up:
Det låter underbart. Jag älskar när många språk surrar i luften samtidigt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)
 
Igår lekte vädret höst och jag var lite sugen på kött efter vegodagar på WoW 😉 så lagade höstmat! Typ bouef bourguignon men utan morötter och med kantareller, bacon, tomater chili och paprika. Basmatiris till det.

E1EEE603-F066-4FCE-8976-8C968B03121B.jpeg


Den puttrade i sisådär fem-sex timmar, mycket lyckat.
 
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)
Rödbetssoppa. Rödbetsbiffar av olika slag, de kan dra åt det indiska hållet eller vara mer svenska, sas. Ugnsrostade rödbetor med getost. Rödbetor med pepparrot i någon form till.
 
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)

Biffar gjorda på lammfärs, rivna råa rödbetor och bulgur, kryddade med citron, gärna lite sumak och vitlök. Ätes med mer bulgur och fetaost/yoghurt/labneh/grönsaker. Annars rostade rödbetor med fetaost eller getost, lite honung och lite balsamvinäger. Det blir även gott på pizza bianco, då gärna med timjan - supergott till alla rödbetsrätter. Älskar rödbetor!
 
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)

Man kan pickla dem:D

Jag gillar dem råa, tunt hyvlade.

Varma med getost är aldrig fel.

Saltbakade i ugn är jättegott.
 
Varm rotfruktssallad och en sojakorv.
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)
Gjorda i ugn i form, de sista tio minuterna smulas det fetaost över som ska få lite färg. Hemgjord getostpizza med rödbetar, tunt klyftade som ringlad honung över.
Sallad med rödbetor samt fetaost.
M.a.o. ihop med ost. :D
Annars så gör jag ofta rotfrukter i ugn som tillbehör och där tycker jag de har en given plats.
 
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)

Ugnsrostade med feta.
Jag gör ofta rödbetsbiffar. River rödbeta, blandar med en burk mosade kikärtor, två ägg, s/p, kryddor.
 
Hörni, nu behöver jag tips igen. Är ingen rödbetsfantast direkt. Trots det har jag råkat odla en hel del rödbetor (vill lära mig att gilla dem). Hittills har vi bara ätit dem med smör och salt. Men finns det något skojigare att göra med dem som ni tycker är gott? Era bästa rödbetstips, alltså. :)
Paj! Gärna med rosmarin eller timjan. Getost är nog gott i också, om en är lagd åt det hållet.
 
Biffar gjorda på lammfärs, rivna råa rödbetor och bulgur, kryddade med citron, gärna lite sumak och vitlök. Ätes med mer bulgur och fetaost/yoghurt/labneh/grönsaker. Annars rostade rödbetor med fetaost eller getost, lite honung och lite balsamvinäger. Det blir även gott på pizza bianco, då gärna med timjan - supergott till alla rödbetsrätter. Älskar rödbetor!
Tack för alla härliga rödbetsförslag. 😊 När jag har testat alla är rödbetorna slut.

Idag testade jag att använda dem i muffins och så gjorde jag rotfruktschips. IMG_20190812_182517_847.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 339
Senast: Breaktown
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 417
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp