Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte hem en massa svenska äpplen häromdagen, så i brist på energi har jag bara ätit äpplen idag. Hade tänkt ha dom på arbetsplatsen på universitetet, men kommer nog hinna äta upp dom innan måndag..
 
Jag köpte en väldigt rolig bok secondhand häromsistens, som heter En matresa genom Göteborgs stadsdelar. Lite lokalhistoria, och så en eller ett par rätter från respektive område. Så himla kul! Lite utdaterad, den kom nog i mitten på 90-talet, men väldigt skoj i alla fall. Extra roligt är avsnittet om mitt hemmahood, som är titulerat "Männen i Högsbo har dåliga matvanor" - på 50-talet anordnades således matlagningskurs för ungkarlarna i Högsbo, där de fick lära sig laga näringsriktig (och energität) mat, t.ex Högsbosoppa som alltså var rätten som lagades i söndags hemma hos boyfriend+inneboende bästis. Således fick männen i Högsbo (och en kvinna) bättre matvanor! Det är en morotssoppa, hälften puré, hälften rivna, med purjolök, vispgrädde och crème fraîche - otroligt god men inte så vacker kanske. Jag piffade med lite ingefära och stark curry. Åts med baguettebitar med pepparrotsfärskost! Det vore kul att laga sig igenom det hela, men rätten för t.ex Askim, ginflamberad rådjurssadel med flädersås, är kanske inget jag tar mig an i första taget ;)

Igår, stekt laxfilé serverad med stekt blomkålsris med lök och gröna sojabönor, samt en yoghurtsås med mucho vitlök och lime!
 
Jag har kört i en rondell (ingen dog, YEY) och ätit en erbarmligt dålig fralla. Valde den med lax, men den visade sig innehålla sanslösa mängder majonäsröra av diffust curryaktigt innehåll. Kanske en apkass remoulad?
Nu illamående och väntar på bussen.
 
Gårdagens middag:
Pasta med räkor och olyckskaramelliserad vitlök, gul lök och pesto - toppad med en gremolata. En liten tidsödande inpressad grej som behövde göras mitt under matlagningen gjorde att löksorterna och peston karamelliserades på låg värme i panna under 25 extra minuter - och det blev riktigt, riktigt gott.

36379
 
Jag köpte en väldigt rolig bok secondhand häromsistens, som heter En matresa genom Göteborgs stadsdelar. Lite lokalhistoria, och så en eller ett par rätter från respektive område. Så himla kul! Lite utdaterad, den kom nog i mitten på 90-talet, men väldigt skoj i alla fall. Extra roligt är avsnittet om mitt hemmahood, som är titulerat "Männen i Högsbo har dåliga matvanor" - på 50-talet anordnades således matlagningskurs för ungkarlarna i Högsbo, där de fick lära sig laga näringsriktig (och energität) mat, t.ex Högsbosoppa som alltså var rätten som lagades i söndags hemma hos boyfriend+inneboende bästis. Således fick männen i Högsbo (och en kvinna) bättre matvanor! Det är en morotssoppa, hälften puré, hälften rivna, med purjolök, vispgrädde och crème fraîche - otroligt god men inte så vacker kanske. Jag piffade med lite ingefära och stark curry. Åts med baguettebitar med pepparrotsfärskost! Det vore kul att laga sig igenom det hela, men rätten för t.ex Askim, ginflamberad rådjurssadel med flädersås, är kanske inget jag tar mig an i första taget ;)

Igår, stekt laxfilé serverad med stekt blomkålsris med lök och gröna sojabönor, samt en yoghurtsås med mucho vitlök och lime!
Åh, vad kul det låter! Jag vill också ha den!
 
Efter att ha hamnat mitt i någon slags monsunregn, med cykel utan regnbyxor, både vid lämning och hämtning på förskolan idag kände jag för något varmt och mättande, så det blev en shepherds pie (med nötfärs istället för lamm).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 347
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp