Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gryta (kanske @Mabuse som hittat på den?) med kikärtor, potatis, spenat, krossade tomater och jordnötssmör. Tror det var kyckling i originalet?
Chili och lite annat också, åt med ris och jordnötter.
Jag gillade den, övriga var Ytterst Tvehågsna.
Kul att den grytan lever kvar på Buke! Det är egentligen en västafrikansk gryta som heter mafé. Jag brukar ha i vitlök och ingefära också, och precis som du skriver är det kyckling i originalet.
 
Kul att den grytan lever kvar på Buke! Det är egentligen en västafrikansk gryta som heter mafé. Jag brukar ha i vitlök och ingefära också, och precis som du skriver är det kyckling i originalet.

Ja! Jag borde haft mer ingefära, helt klart.
Vad tror du om citron? Jag saknar syra i den.
 
Ja! Jag borde haft mer ingefära, helt klart.
Vad tror du om citron? Jag saknar syra i den.
Jordnötssmör har en tendens att kunna bli lite jolmigt, det stämmer! Originalgrytan har fisksås och chili, så jag skulle prova med det. Eller lime? Snarare än citron. (Fast jag är aspetig med smaker, det funkar säkert med citron också. Till jordnötter så ska det gärna vara en lite skarpare syra en citron, tycker jag). Tomatkross är rätt surt redan, därför tänker jag fisksås och chili för att skärpa smakerna ett snäpp.
 
Nu kunde jag inte låta bli att googla mafé. Det verkar variera ganska mycket mellan olika recept och möligen också med lokal variation. Jag kollade recept på svenska, engelska och med lite fantasi holländska.
 
Igår skulle vi göra pumpasoppa av rester från pumpalyktatillverkning (långt ord!). Det visade sig vara helt jäkla omöjligt att få ut något kött ur pumpan, så nu förstår jag varför det oftast är butternutpumpa som används :D det blev blandade rester, jag åt hemmagjorda köttbullar med potatis, dottern åt korv stroganoff och maken rörde ihop en pastasås på bacon, lök och vitlök. Idag tar vi nya soppatag men denna gången med gulasch istället.
 
Vad är swacos? Har försökt googla men hamnar bara i den här tråden och på Ohios wastemanegement facility.
:laugh:

Det är ett Mineur-ord och står mycket riktigt för Swedish tacos. Det kommer sig av att jag en gång råkade kalla den typiskt svenska tacosen för just tacos inför en mexikansk bekant. Hon blev så upprörd över att jag kallade det där tacos att jag förskräckt hittade på ordet swacos istället! :D
 
:laugh:

Det är ett Mineur-ord och står mycket riktigt för Swedish tacos. Det kommer sig av att jag en gång råkade kalla den typiskt svenska tacosen för just tacos inför en mexikansk bekant. Hon blev så upprörd över att jag kallade det där tacos att jag förskräckt hittade på ordet swacos istället! :D
Jag har introducerat det hos mina amerikanska Sverige-boende kompisar som köpte ordet på en gång! Så det används flitigt nu i våra kretsar! Ett ypperligt ord!
 
:laugh:

Det är ett Mineur-ord och står mycket riktigt för Swedish tacos. Det kommer sig av att jag en gång råkade kalla den typiskt svenska tacosen för just tacos inför en mexikansk bekant. Hon blev så upprörd över att jag kallade det där tacos att jag förskräckt hittade på ordet swacos istället! :D
Det är ett jättebra ord!
 
Jag köper ibland mat till fattiga barnfamiljer, arrangerat genom någon välgörenhetsorganisation. Jag frågar alltid om de vill ha något särskilt och det är alltid så att barnen vill ha tacos. Och jag får KÄMPA för att inte kalla det swacos!
 
Jag har introducerat det hos mina amerikanska Sverige-boende kompisar som köpte ordet på en gång! Så det används flitigt nu i våra kretsar! Ett ypperligt ord!
Det är ett jättebra ord!
Jag köper ibland mat till fattiga barnfamiljer, arrangerat genom någon välgörenhetsorganisation. Jag frågar alltid om de vill ha något särskilt och det är alltid så att barnen vill ha tacos. Och jag får KÄMPA för att inte kalla det swacos!
Hmmm, kan man utkräva royalties för sånt här tro? 🧐
 
Här har vi för övrigt inte ätit swacos utan pasta med piccolotomater som fick gosa till sig med lite (mycket) olivolja och vitlök i en traktörpanna innan de blandades ner i pastan och fick sällskap av tärnad mozzarella. Biobesök på ingång, så vi behövde något snabbt och enkelt!
 
:laugh:

Det är ett Mineur-ord och står mycket riktigt för Swedish tacos. Det kommer sig av att jag en gång råkade kalla den typiskt svenska tacosen för just tacos inför en mexikansk bekant. Hon blev så upprörd över att jag kallade det där tacos att jag förskräckt hittade på ordet swacos istället! :D

:eek: Nu snackar vi influencer! Jag hade gissat på att swacos hade en spridning motsvarande årets nyord 2015 eller däromkring.
 
Jag har ju tyvärr inte råd att äta samtliga måltider på lokal. Idag intog jag eftermiddagskaffet på en underbar liten innergård, halvliggande i loungemöbler och skrev under tiden. Espresso och en liten kaka med pistaschnötter och ricotta i.

Till middag skulle jag laga influerad tortellini, men jag hade glömt att handla så den enda grönsaken blev en generös mängd friterad-ish vitlök. Och så tortellini med ricotta och spenat i.

I mitt drömliv hade jag ätit hela paketet med fem rätter antipasti och pasta och pesce och carne och contorni och hela baletten, varje kväll. I verkligheten är det som det är.

Nu har jag beslutsångest. Är det dags för limoncelli eller vin?
 
Jag har ju tyvärr inte råd att äta samtliga måltider på lokal. Idag intog jag eftermiddagskaffet på en underbar liten innergård, halvliggande i loungemöbler och skrev under tiden. Espresso och en liten kaka med pistaschnötter och ricotta i.

Till middag skulle jag laga influerad tortellini, men jag hade glömt att handla så den enda grönsaken blev en generös mängd friterad-ish vitlök. Och så tortellini med ricotta och spenat i.

I mitt drömliv hade jag ätit hela paketet med fem rätter antipasti och pasta och pesce och carne och contorni och hela baletten, varje kväll. I verkligheten är det som det är.

Nu har jag beslutsångest. Är det dags för limoncelli eller vin?
Jag säger vin! Ligger själv redan i sängen och hann aldrig med Proseccon som ligger på kylning innan det var sovdags för somliga, så du får ta ett glas för mig med!

Ikväll åt vi SALLAD, med avokado, kallrökt lax och matvete, bland annat (dock ingen majs, så det var ju ingen regelrätt SALLAD). Till dessert smågodis (främst lakrits och så en Ferraribil och lite choklad).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 384
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 893
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp