Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Swacos! På en tisdag! Jättegott, givetvis.

0E4B0DC7-F6E5-4025-8A0A-0B49780BE924.jpeg
 
Svärmor fortsatt bortrest så idag har jag lagat ungsbakad pumpa, grönkål (svartkål) och purjolök och sedan hystat på lite grädde, buljongtärning och vitlök. Det rördes sedan ned i pasta tillsammans med kokta röda linser. Ost att riva på bordet. Jag tyckte det blev lite mjäkig smak, sambon var nöjd och tog två gånger + matlåda. Så då får man ju vara nöjd när man lyckas få honom att äta både grönkål och linser utan att klaga. Grönsakerna var hemodlade så det är ju kul att de kommer till nytta och inte bara står där och förgås som vanligt. Några jordmandlar har jag petat i mig med, första gången jag testar de lite pilligt att skala och skrubba men ok smak. De stora är godast de små är väldigt fibriga. Chufanötter kallas de visst med.
 
Svärmor fortsatt bortrest så idag har jag lagat ungsbakad pumpa, grönkål (svartkål) och purjolök och sedan hystat på lite grädde, buljongtärning och vitlök. Det rördes sedan ned i pasta tillsammans med kokta röda linser. Ost att riva på bordet. Jag tyckte det blev lite mjäkig smak, sambon var nöjd och tog två gånger + matlåda. Så då får man ju vara nöjd när man lyckas få honom att äta både grönkål och linser utan att klaga. Grönsakerna var hemodlade så det är ju kul att de kommer till nytta och inte bara står där och förgås som vanligt. Några jordmandlar har jag petat i mig med, första gången jag testar de lite pilligt att skala och skrubba men ok smak. De stora är godast de små är väldigt fibriga. Chufanötter kallas de visst med.
Åh, vad gott det låter! Vad är det för pumpa du använt?
 
Jag äter för mycket för dyr pistaschglass. Det finns ingen övre gräns för vad den kan kosta, och priset har ingen koppling till kvaliteten överhuvudtaget. Det har däremot färgen. Ju grönare en pistaschprodukt är, desto mindre pistasch innehåller den. :p

Pga den likvida kris som ovanstående har försatt mig i, åt jag en lågbudgetpizza med ett glas rött rävgift till middag. Mycket genuin känsla på byns absolut sämsta servering. Alla utom jag pratade italienska.
 
Firade svärfars födelsedag med besök på ny indisk restaurang. Förutom att servitrisen hällde ut en hel skål het lammgryta i knät på mig (vilket iofs ledde till 40% rabatt på hela notan samt gratis vin) var det riktigt trevligt! Jag åt vegetarisk samosa till förrätt och saag paneer till huvudrätt, plus naan och ris och sådär förstås. Mums!
 
Jag återvänder inom få dagar till den svenska hösten. Just nu kan jag knappt ens föreställa mig den.

Men jag tror att det skulle vara till god hjälp med ett matlagningstema! Vad säger ni?

För att vara inkluderande, är det bra om temat funkar oavsett om man äter kött eller inte, och oavsett om man äter kalorireducerat eller inte.

Ett nära till hands liggande tema är ju HÖSTEN. Men kanske lite fantasilöst?

Mat i regnbågens alla färger?

Tycker någon mer att det verkar kul?
 
Jag återvänder inom få dagar till den svenska hösten. Just nu kan jag knappt ens föreställa mig den.

Men jag tror att det skulle vara till god hjälp med ett matlagningstema! Vad säger ni?

För att vara inkluderande, är det bra om temat funkar oavsett om man äter kött eller inte, och oavsett om man äter kalorireducerat eller inte.

Ett nära till hands liggande tema är ju HÖSTEN. Men kanske lite fantasilöst?

Mat i regnbågens alla färger?

Tycker någon mer att det verkar kul?

JA! Jag behöver inspiration och peppas igång.
Höst och färg. Jag gillar det.
 
Det var en bild av en pizza med bland annat polkabetor på som fick mig på spåret.

Och sen är ju BLÅTT alltid en utmaning i ett kök.
Det var en bild av en pizza med bland annat polkabetor på som fick mig på spåret.

Och sen är ju BLÅTT alltid en utmaning i ett kök.


Blå risnudlar;) vi gör dem ibland rosa/lila/blå med hjälp av spirulinapulver och rödbetor. Unicorn-nudlar💪

Eller. JAG. jag gör dem.
 
Åh, vad gott det låter! Vad är det för pumpa du använt?
Jag åt en jättegod pumparätt idag på lunchrestaurangen. Det var klyftad grillad/ungsbakad pumpa, klyftad ungsbakad rödkål, stekt haloumi i tärningar, rostade hasselnötter och en syrlig dressing i någon form samt en grillad citron halva att klämma över. Nötterna och pumpan tillsammans med haloumin var en jättegod kombo.
 
Jag hade ingen lunchlåda med mig idag så gick in på en hemsida som samlar menyer från en massa restauranger här i närheten för att se om det fanns något intressant. Oftast blir det sushi eller sallad när jag köper mat, men det är så rått och grått idag att jag var sugen på något varmt.

Döm om min lycka när jag inser att ett ställe som hyfsat nyss renoverade och nyöppnade (tidigare såg det ut som en lokal för ett koreanskt bröllop, med stora lila och vita dekorationer på väggarna, bl.a) hade min favorit PHO på menyn :love:

mobiluppladdning_5db0332c2a6b222c646efdae.jpg


Yum yum yum. Fräscht och krispigt och väldigt trevligt i allmänhet. Man fick med en liten burk med hoisin och sriracha också. Blev sedan informerad av kollega om att de tydligen har pho varje dag, så detta kan ju bli förödande för min ekonomi ;) (Nädå, jag lär överleva och kommer inte att vilja äta samma sak varenda dag ändå. Men glad för ett bra och piggt alternativ, för det är inte alltid som livet går ihop nog för att varken ha matlåda på rester eller hinna handla någon soppa el. dyl. innan klockan sju på morgonen...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 342
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp