Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort vegansk chokladmousse på kokosmjölk (man skrapar av det tjocka överst i burken) som man vispar utav bara farao och sedan antingen rör ner kakao eller smält mörk choklad. Lite vaniljpulver om man vill. Supergott men mäktigt.
Låter riktigt gott, ska prova :)

Hittade en förpackning i affären med bara kokosgrädde i :up:
 
Grått, grått, grått, och vi har av lite oklar anledning bestämt att vi inte ska dricka alkohol på ett tag, så då behövs andra saker för att skapa lite helgkänsla. Torskrygg, färska tomater, saffran, massor av lök och vitlök, och ovanpå det ett smul av torrt bröd blandat med olivolja och örter, och så lite parmesan. In i ugnen och sen ska det ätas med hemlagat potatismos, harrykuvärter och rara ärter i smör och citron. Till kvällen hajkbananer för den som orkar, samt chai med varm mjölk och grön kardemumma. Sånt mys va!
 
Ikväll orkade vi inte laga mat, och alla ville ha olika slags hämtmat. Sagt och gjort, sushi till mig, pizza till 4-åringen och dumplings till mannen. Alla nöjda och glada!
 
I går blev det pizzakit med ananaschunks och rucola.
I dag blir det burgare med hemgjorda pommes, bröd, sallat, lök, tomat, gurka och dressing. Och sedan äppelpaj med vaniljsås.
 
C42AAFF9-0FC2-4203-A205-717A819920FD.jpeg


Tidig middag eftersom vi åt en tidig lunch. Paj med rödlök och dijonsenap, och gin och tonic i glaset. Keso i pajen, mindre stabbigt och mer höjd.
 
En kopp svarta bönor blandade med gröna ärtor, lite vinäger och persilja på det. Vatten till.
Känner att min "matlagning" är på topp idag.
 
Till lunch styrde jag upp fluffigt ris och en improviserad chana dahl. En bit libabröd, mild purjo och het picklad? mango vid sidan av.

Middag blev färsk fylld pasta toppad med ruccola, mozzarella och småtomater - beprövat och ursnabbt.

Väldigt blandad dag, men gott :D
 
Gräsänka ikväll, så jag och barnen har ätit fläskpannkaka (det äter vi typ alltid när vi är själva :D). Även minstingen älskade det! Nu njuter jag av lugnet, dricker ett glas vitt vin och äter mörk choklad med hallon som 4-åringen bestämde att jag skulle få när hon och pappan köpte lördagsgodis :love:
 
Ikväll gjorde vi ngt paellaliknande på risoni. Vi hade alla färgers paprikor, squash, majs, tomater, lökar, vitlök som frästes upp. Stekte också först upp sivad barbeque-korv, sen kyckling och sen musslor, vanamei-räkor och kammusslor. Givetvis också saffran! Så gott med de olika smakerna och krispigt grönt. Vacker med!
Vi drack bubbel och lite Ripasso.
 
I fredags åt vi klassisk gåsamiddag på restaurang. Jag valde dock hummerbisque istället för svartsoppa. Gåsen med alla tillbehör var hur gott som helst! Och äpplekakan såklart :)

igår åt vi pizzor från Hedvigsdal på Saluhallen till lunch. Middag fortsatte i Italiens tecken; rigatoni med långputtrad tomatsås och parmesan. Nebbiolo som jag privatimporterat från senaste skidresan i Italien till. Vesterhavsost och mer vin till dessert.
 
Idag åt vi fars dags-buffé på en restaurang som drivs med Svenska jägareförbundet. Allt kött och fågel är slaktat och omhändertaget på anläggningen.

Det var bland annat vildsvinspastrami, dovhjorts-rostbiff, rökt kronhjort, waldorfsallad, potatissallad, rödbetor med getost, lingonketchup, sillar, röror, sallader, picklade grönsaker/svampar, diverse goda bröd, älgstek med rostad mandelpotatis och svampsås och pressgurka/gelé, lax med grönsaker och potatis och pepparrotsröra etc.
Så gott, fräscht och vällagat med så fina råvaror! 😍

Sen var det fika också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 340
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp