Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev marinerad och stekt tofu med fänkål och ugnsrostad grönkål till middag idag. Min kompis hade dock så stark marinad på tofun att jag fick typ dränka den i soyghurt..
Men fänkålen var god, marinerad i citron och olivolja. 😍
 
Ingen av oss orkade åka och handla idag. Så jag fick rota fram lite ur kyl och frys. Gjorde moule mareniere. Men hade ingen persilja/salladslök/purjo eller liknande. Och ingen citron. Så fick improvisera lite. Det blev ok. Men inte supergott direkt.
Sambon frågade om vi skulle frysa in ”spadet” som vi ibland gör om det blir bra. Svarade typ ”hell no”. Han som är den som är bra på mat av oss frågade för att vara snäll mot sin älskling typ. 😂
 
I helgen har vi ätit porterstek, falafelrulle, pasta med grönsakssås och ostkakerester. Igårkväll var vi på söndagsmiddag hos vänner, åt linslasagne och kladdkaka.
 
Till stallet för att borsta hästar
1AFDD6E1-2E4A-48C9-AED6-4D9AAE4C61F1.png
 
Pasta och köttfärssås hos mamma och pappa igår - såklart!

Idag är jag sugen på rostade rotfrukter, med chili och/eller saffran. Tänkte att det kanske bara kunde vara en av dem, men diskuterade med god kollega och hon tyckte allt att man kunde kombinera. Så jag kanske provar det! Kycklingfilé till som partner fyndat i frysen.
 
Jag har tjorv med magen och har en massa får - inte på min matlista. Inte fruktskal (äter oftast fruktsallad med yoghurt till frukost), får inte äta fibrer typ grovt bröd, inte tomater, råa grönsaker eller frön.
Som tur var hade jag lite fisksoppa hemma utan något av det ovanstående.
 
Pasta och köttfärssås hos mamma och pappa igår - såklart!

Idag är jag sugen på rostade rotfrukter, med chili och/eller saffran. Tänkte att det kanske bara kunde vara en av dem, men diskuterade med god kollega och hon tyckte allt att man kunde kombinera. Så jag kanske provar det! Kycklingfilé till som partner fyndat i frysen.

Absolut kombinera! :up: Har jag saffran i mat har jag chili också :D
 
Orkade inte hålla på en massa med mat ikväll. Så jag rotade fram en färdig fiskgratäng och iom att sambon var hungrig och normalt äter som en häst: dumplings. Sen marinerade jag lite ärtor till fisken. Och så fick det vara bra med det.
 
Gjorde bästa älggrytan i helgen på "älgskivor", mycket oklart vilken del det är men var inte sugen på att steka skivor så de blev choppade och hamnade i en gräddig gryta. Med kantareller från skogen, morötter, samt purjolök , svartvinbärsgelé och kokt potatis från föräldrarna ihop med mammas inlagda gurka och mer gelé till. Succé.

Igår blev det vår nya favvo-snabbmat. Mrs Chen's grytbas (den blåa) ihop med stekt kyckling, morötter och paprika. Äggnudlar till. Riktigt god smak på grytbasen så det blir toppen varje gång.

Nu just inkommen efter prima pastalunch och prima sällskap med spaghetti, kyckling, krämig sås, parmesan och bacon. Gott!
 
Har gjort bibimbap.
Ris toppad med sesammarinerad mangold, chili- och risvinägermarinerad gurka, vitlöks- och sojamarinerad spetskål, rättikskimchi och stekt ägg. Tyvärr ingen bild då det råkade bli uppätet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 429
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 935
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp