Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Slökokad" fläskkarré blev det idag. Karrén fick sällskap i crock-potten av buljongtärning, chiliflakes, salt (rejäl mängd!), svartpeppar och honung. Sedan fick den puttra i ca 5,5 timmar. Då var den perfekt. Fortfarande saftig, och gick att skära i tjocka skivor utan att det blev pulled pork av den.... :) Sedan gjorde jag sås på buljongen, tillsammans med matlagningsgrädde och en sked lingonsylt. Mer smaksättning behövdes inte. Till kött och sås åt vi en blandning av mathavre och pärlmix, samt rårivna morötter (hade inga andra grönsaker - måste handla imorgon ;) !)
 
Hjortfilé med potatisgratäng och @Lillgrådis rödvinssås med blåbär & timjan (på tal om "härmis" alltså). Köttet inhandlades på bondens marknad imorse och var fenomenalt gott & mört. Ett Rioja från 2013 (Tempranillo & Granacha) till. Päronpaj till efterrätt. Synnerligen gott, men herregud vad mätt jag är nu!
 
När jag kom hem hade sambon gjort någon form av nöt-stek som fått stå länge i ugnen med buljong, kryddor, morötter, lök, vitlök, syltlök etc. Grönsaker och kött togs upp och sås gjordes av vätskan. Till det potatismos med mkt parmesan, ägg, muskot etc. Och så hade vi svartvinbärsgelé också.
Jättegott verkligen! Han är sås-mästaren! Tur för mig som älskar sås. 😂
 
Ikväll blev det skåptömning. Sambon sa att han gjorde ”italiensk pytt i panna”. :laugh:
Det visade sig vara en gratäng i många lager med bladspenat med vitlök, pasta, köttfärssås, tortellini, äggstanning och ost på toppen. Helt ok!
 
Igår blev det restfest med olika delar boeuf bourguignone, potatismos, lasagne, vildsvinskebab, kex och vitlöksbrie med ingefärsmarmelad, pannkakor, korv med bröd o makaroner, bönsallad, tzatziki och fetaostsallad.

Rena lyxbuffen på en måndag. Och lite mer plats i kylskåpet. Även om man fick ta ett litet andetag och paus mellan olika delar för att smakerna inte skulle slå runt allt för mycket...
 
Igår blev det restfest med olika delar boeuf bourguignone, potatismos, lasagne, vildsvinskebab, kex och vitlöksbrie med ingefärsmarmelad, pannkakor, korv med bröd o makaroner, bönsallad, tzatziki och fetaostsallad.

Rena lyxbuffen på en måndag. Och lite mer plats i kylskåpet. Även om man fick ta ett litet andetag och paus mellan olika delar för att smakerna inte skulle slå runt allt för mycket...
Vilken underbar blandning! :d Älskar att få plocka det en tycker bäst om/är mest sugen på för tillfället.
 
Provade att köpa lammkorv och vegetarisk korv från REKO-ringen. Glatt överraskad av båda, de åts upp vid grillning i helgen :up:
Igår blev västerbottenpaj i långpanna, bra till veckans matlådor då det blir enkelt att variera med olika tillbehör.
 
Gjorde i söndags en rejäl vegetarisk lasagne som räckte till 2 middagar för 3 och 2 luncher för 2. I lasagnen hade jag finhackad broccoli, squash, lök, vitlök, riven morot och vegetarisk färs. Samt massor med ost; skivad mozzarella i lagren, bechamelsås vilken inte räckte så jag hällde på ett paket Keldas pastasås 4 ostar :d samt riven parmesan uppepå. Succé. :D

Ikväll blir det nog mer vegetariskt, går så fort med den färsen ju! Det blir skruvmakaroner och vegansk färs med creme fraiche chili/paprika. Behöver bara lite salt och peppar och sen klart. Snabb vardagsmat!
 
Igår blev det restfest med olika delar boeuf bourguignone, potatismos, lasagne, vildsvinskebab, kex och vitlöksbrie med ingefärsmarmelad, pannkakor, korv med bröd o makaroner, bönsallad, tzatziki och fetaostsallad.

Rena lyxbuffen på en måndag. Och lite mer plats i kylskåpet. Även om man fick ta ett litet andetag och paus mellan olika delar för att smakerna inte skulle slå runt allt för mycket...
Mmmm, vildsvinskebab med ingefärsmarmelad... :d

:D
 
Sambon gjorde pizza igår och jag testade pizza bianca för första gången. Ricotta, svamp, zucchini, svarta oliver och några bitar kyckling som blev över från gårdagens middag. Fint formad var den också! :D

5b4d8d78-de0a-4c98-abde-77d347b8bded.jpeg


Idag är det Pancake Day i min del av världen, så det blir pannkakor till middag ikväll. Eventuellt med grön ärtsoppa först, det beror på hur pass vuxna och ordentliga vi känner oss när vi kommer så långt.

Det är ju tur att man inte går på sådan där lågkolhydratsdiet alltså... :angel:
 
Idag är det Pancake Day i min del av världen, så det blir pannkakor till middag ikväll. Eventuellt med grön ärtsoppa först, det beror på hur pass vuxna och ordentliga vi känner oss när vi kommer så långt.
Hehehehehe, vem försökte jag lura med den där meningen? Det blev naturligtvis ingen präktig grönsakssoppa före, utan vi gick rakt på pannkaksbuffén bara! Fluffiga amerikanska pannkakor som jag hade lite vaniljsocker i, och som topping valde vi mellan lönnsirap, keso, grekisk yoghurt, hackat äpple, Nutella, banan och tre sorters sylt. Keso, äpple och lönnsirap tillsammans blev min favorit.

Det är överskattat att vara vuxen och ordentlig.
 
@Mineur Keso låter ändå ganska vuxet och ordentligt! För övrigt låter det smaskens alltihop. :d Har tänkt skoja till det med en pannkaksbrunch (eller flera) här när alla hönorna kommit igång med att värpa en massa ägg som behöver konsumeras, det är inte långt borta nu. Suktar lite extra efter amerikanska pannkakor med saffran och blåbärssylt men t ex nutella och banan kan nog slinka ner det också...

Här har köket idag levererat pankopanerad torsk, potatis, rödkålssallad och frysens sista burk av nässelpesto. Lagom tills det snart är dags att skörda späda, färska nässlor igen! :)
 
Sambon gjorde pizza igår och jag testade pizza bianca för första gången. Ricotta, svamp, zucchini, svarta oliver och några bitar kyckling som blev över från gårdagens middag. Fint formad var den också! :D

Visa bifogad fil 64879

Idag är det Pancake Day i min del av världen, så det blir pannkakor till middag ikväll. Eventuellt med grön ärtsoppa först, det beror på hur pass vuxna och ordentliga vi känner oss när vi kommer så långt.

Det är ju tur att man inte går på sådan där lågkolhydratsdiet alltså... :angel:
Tack vare detta inlägg gjorde jag bananpannkakor till brunch åt oss och meddelade glatt sambon om att det var pancake-dag idag. Han sa "Nej, det är semmeldagen idag!".
Vilket jävla antiklimax! Här gottade jag mig lite åt pannkakorna och så droppas semmelbomben. Pannkakorna kändes mer som disktrasor i jämförelse.
Vi bor ju ute i ingenstans och ingen av oss pallar ju åka långt för semmelköp idag. Så vi får ha det sen helt enkelt.

Till middag får vi rester av pasta-gratängen. Ska just gå och värma det innan det blir någon form av skilsmässa här pga hangry kvinna.
 
@Mineur Keso låter ändå ganska vuxet och ordentligt! För övrigt låter det smaskens alltihop. :d Har tänkt skoja till det med en pannkaksbrunch (eller flera) här när alla hönorna kommit igång med att värpa en massa ägg som behöver konsumeras, det är inte långt borta nu. Suktar lite extra efter amerikanska pannkakor med saffran och blåbärssylt men t ex nutella och banan kan nog slinka ner det också...

Här har köket idag levererat pankopanerad torsk, potatis, rödkålssallad och frysens sista burk av nässelpesto. Lagom tills det snart är dags att skörda späda, färska nässlor igen! :)
Ja, jag kände ändå att vi höjde ribban lite där! Och banan och äpple liksom, det är ju sådan där nyttig frukt!
Tack vare detta inlägg gjorde jag bananpannkakor till brunch åt oss och meddelade glatt sambon om att det var pancake-dag idag. Han sa "Nej, det är semmeldagen idag!".
Vilket jävla antiklimax! Här gottade jag mig lite åt pannkakorna och så droppas semmelbomben. Pannkakorna kändes mer som disktrasor i jämförelse.
Vi bor ju ute i ingenstans och ingen av oss pallar ju åka långt för semmelköp idag. Så vi får ha det sen helt enkelt.

Till middag får vi rester av pasta-gratängen. Ska just gå och värma det innan det blir någon form av skilsmässa här pga hangry kvinna.
Åh nej! Jo Pancake Day är ju britternas svar på fettisdagen, så jag är van vid att välja mellan just pannkakor och semla idag (båda två samma kväll blir lite mycket även för en gottegris som mig). Eftersom jag åt en semla så sent som i förrgår föll valet på pannkakor idag, och så ska jag baka semlor sen i helgen istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp