Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nått imaginära kulinariska höjder idag... en koffeindricka till frukost, en smaklös surdegstoast med kyckling och pesto (vad fan, de kunde väl slängt på en bit tomat för att ge stackarn lite umami! :mad:) på Circle K i någon by Gud och Djävulen glömt i Västernorrland samt nu varma mackor och ett glas cider till middag :cautious:

Särbon jobbade natt och ramlade in hos mig strax efter två inatt och sov några timmar innan vi drog vidare, vi hade bråttom till Doro pga bokad service av bilen vi åkte i. Jag är inte en happy camper just nu kan vi väl säga. Imorgon ska jag bli misshandlad av hans moster så jag ska nog köpa det roligaste franska vinet lokala Systembolaget kan uppbringa för att muntra upp mig (och tro mig, det är muntert i stil med en lokal stå-upp klubb i Norrlands inland, inte i stil med Norra Brunn).

Ja, det finns en viss bitterhet här idag :meh:
 
Äggnudelwok gjord på kyckling, broccoli, blomkål, rödlök, morot, purjolök, några trötta champinjoner, vitlök och chili. Stekte en omelett och strimlade ner, det blev en riktig hit!
Hällde på en sås på lime, fisksås, soya och sweet chilisås innan servering.
Chilirostade sesamfrön på toppen.
 
Även här blev det idag mer åt husmanskosthållet. Efter en stressig eftermiddag med enbart frukt till lunch blev det toppen. Vart köttfärslimpa, potatis, gräddsås (vart lite väl lös, men god smak), karamelliserad lök och svart vinbärsgele.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210218_190723.jpg
    IMG_20210218_190723.jpg
    192,4 KB · Visningar: 14
Linssås (typ köttfärssås fast med röda torkade linser) med pasta. Toppade med lite oliver, några bortglömda salamiskivor och massor av parmesanost.

Första gången jag gör något liknande. Blev faktiskt helt okej. Får passa på att göra sånt här när sambo är borta.
 
Jag har minisemester och därmed lördag idag. Så det så.
Därmed rimmad, stekt torskrygg, rostad rotselleripuré med tryffel (en fullträff!) sugar snaps, och ett brynt ört-och citronsmör. Vitt vin till.

Nu funderar jag på om jag orkar en blåbärsbulle från lokala lilla bageriet.
 
Maten blev meh, ingen av oss var riktigt sugen på kött igår. Vinet blev heller inte en fransos (lokala Bolaget är lätt frankofobiskt) men en gammal stabil spanjor, Baron de Ley.

Idag blir det chili con carne på älgfärs och jag är betydligt mer taggad på det än gårdagens mat. Om jag orkar ska jag nog slänga ihop lite pitabröd så vi får nybakade sådana till.
 
Chili står och puttrar på vedspisen men jag orkade inte baka pitabröd så det får bli surdegsbröd från frysen. Det är fyra sorters chili i (en färsk, pimiento de padron, samt ancho grande, guajillo och wiri-wiri). Wiri-wirin är en ny bekantskap och den var spännande. Jag har lite över 800g älgfärs, två burkar hela tomater och en wiri-wiri gav ordentligt med chilisting! Det är då en torkad liten boll med en diameter på lite över en centimeter! O_o
 
Chili står och puttrar på vedspisen men jag orkade inte baka pitabröd så det får bli surdegsbröd från frysen. Det är fyra sorters chili i (en färsk, pimiento de padron, samt ancho grande, guajillo och wiri-wiri). Wiri-wirin är en ny bekantskap och den var spännande. Jag har lite över 800g älgfärs, två burkar hela tomater och en wiri-wiri gav ordentligt med chilisting! Det är då en torkad liten boll med en diameter på lite över en centimeter! O_o
Lite.....läskigt..... :eek:O_o Alltså den där wiri-wirin. Inte resten :D !
 
Chili står och puttrar på vedspisen men jag orkade inte baka pitabröd så det får bli surdegsbröd från frysen. Det är fyra sorters chili i (en färsk, pimiento de padron, samt ancho grande, guajillo och wiri-wiri). Wiri-wirin är en ny bekantskap och den var spännande. Jag har lite över 800g älgfärs, två burkar hela tomater och en wiri-wiri gav ordentligt med chilisting! Det är då en torkad liten boll med en diameter på lite över en centimeter! O_o

Jag maste se om sonen har nagra Datil Peppers till dig. Det ar Florida's egna, med ungefar samma heat index som wiri-wirin (yes, jag tittade efter :p) och Datil Peppers ar ocksa valdigt goda ... om man inte har i lite for manga sa man brinner upp:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 024
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp