Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vad spännande! Skulle den passa till älgkött tror du? Funderar på nyårsmenyn...

Det tror jag nog att den skulle! När jag googlade på kombinationen så dök såsvarianten upp till lite olika sorters kött, anka och vilt fanns också med bland recepten. Och det recept jag tog föreslogs just som varmrätt till nyår.

Så det är nog mitt begränsade kökskunnande som inte sträckt sig så långt som till "sauce myrtille" tidigare, i alla fall inte i en rödvinssås.
 
Igår testade jag pumparisotto med rotfruktschips som blev riktigt god. Lyckades dock bränna ganska mycket av rotfruktschipsen (längtar så efter när köket renoveras och jag får två ugnar) och nästa gång ska jag lägga rödbetorna på en egen plåt för att behålla färgvariationen.

Idag blev det vildsvinsfilé, potatisgratäng och smörstekta kantareller. Något av en fantasilös helgklassiker i vårt hus (köttet varieras dock). Tur att det är gott!
 
Igår testade jag pumparisotto med rotfruktschips som blev riktigt god. Lyckades dock bränna ganska mycket av rotfruktschipsen (längtar så efter när köket renoveras och jag får två ugnar) och nästa gång ska jag lägga rödbetorna på en egen plåt för att behålla färgvariationen.

Idag blev det vildsvinsfilé, potatisgratäng och smörstekta kantareller. Något av en fantasilös helgklassiker i vårt hus (köttet varieras dock). Tur att det är gott!
Läste att du längtar tills du får två ungar :D

Jösses vad sugen jag blev på potatisgratäng nu!
 
Läste att du längtar tills du får två ungar :D

Jösses vad sugen jag blev på potatisgratäng nu!
Haha! Jag föredrar ugnar :D Något säger mig att eventuella framtida avkommor inte kommer vara överlyckliga över den mat som serveras i mitt hem.

Potatisgratäng är fina grejer. Jag gör numera (efter ett lyckat misstag) med lite pecorino-ost på toppen, det blir ett krispigt jättegott täcke :up:
 
Nar vi atit upp alla rester provar jag en blabars sas! Det later super gott. :up:

I kvall blev det mos pa "turnips" (vita med lila top) med lite smor, ost, varlok, vitlok, timjan, salt och peppar.
Till det sockeye pacific lax med ansjovis sas ... SA HIMLA GOTT ... jag behover dock "tweak" sasen nagot.
 
Igår gjorde vi söndagsstek på skinkstek. Till det ugnsrostad potatis, morot och kålrot samt en sås, äppelmos och gelé. Såsen blev inget stordåd men det funkade förvånansvärt bra ihop med resten ändå. Till efterrätt en saffranspannacotta som slängdes ihop i sista minuten. :d Mmm så gott!
 
Idag blir det broccolisoppa. Tror det blir både egen och köpt fryst broccoli i den. Hade varit gott med nybakat bröd till, får se om jag svänger ihop något snabbt. Älskar frallor som man gör tätt i en ugnsform, det blir saftigt och fint.
 
Idag blir det broccolisoppa. Tror det blir både egen och köpt fryst broccoli i den. Hade varit gott med nybakat bröd till, får se om jag svänger ihop något snabbt. Älskar frallor som man gör tätt i en ugnsform, det blir saftigt och fint.
Har du ngt bra recept på frallor?
 
Okej tråd för frågeställningen?

Jag har köpt supergod honung som kanske egentligen borde ätas skedvis ur burken, men i övrigt, har ni några tips på vad man kan använda supergod flytande honung till? Vet i och för sig inte hur länge till den är flytande 😊.
Är den rå? Isåfall skulle jag göra mjöd. Bara röra ut 3-4 msk honung/l vatten och låta stå med luftig duk över. Smaksätta, kanske med julkryddor?

Annars blir den en himmelsk efterrätt ringlad över apelsinfileer med valnötter.
 
Ikväll gjorde jag en paella-liknande sak med risoni kokt i saffran. Hade i rödlök, vitlök, knipplök, paprikor i alla färger, minitomater som jag fräst lite. Stekte kyckling och chorizo med barbeque-krydding och rörde ihop allt med lite krossade tomater, kryddor och kastade i skalade räkor på slutet.
Så gott när grönsakerna fortf är lite krispiga! Helt klart en favoriträtt hos oss!
Fortsatte med mer saffran i form av varsin jättegod lussebulle.
 
Har du ngt bra recept på frallor?
Jag brukar alltid ha i lite rågmjöl och socker. :) Har ett stenmalet rågmjöl som det blir god smak och struktur av. Höftar mycket när jag bakar bröd. Men till 25 g jäst och 2,5 dl vatten kanske 2 dl rågmjöl, 1 msk socker och resten vetemjöl. Till 50 g jäst tar jag 3-4 dl rågmjöl, 5 dl vatten och 2 msk socker. Det mesta av sockret i så små mängder äts upp under jäsningen men ger en fin smak till frallor tycker jag.

Jag bakar dem gärna tätt mot varandra antingen i långpanna eller i en rund springform. :)

Annars är detta ett jättebra recept på nattjästa frallor som påminner om surdegsbröd:
https://www.kokaihop.se/recept/nattjast-frukostbrod
Att göra bröd på kvällen och grädda på morgonen är fantastiskt, doften och nybakta bröd till frukost är ju nästan magiskt!
 
Oavsiktlig frysrensning, skulle bara kolla efter något annat men det var så fullt så jag fick lyfta ut en påse räkor för att komma åt. Och sedan blev den liggande en stund, så idag blev det pasta med räkor.

Samt broccoli, grädde, parmesan, lite vitt vin, hot lemon-chili och de sista tomaterna från växthussäsongen. Finns faktiskt några små söta vinbärstomater kvar också men nu var det de sista lite större.
 
Jag gjorde förresten en härodlad broccolisoppa häromdagen vilket kändes extra fint. :) Har inte brytt mig om odling på hela hösten, inte slutskördat eller höststädat i landet. Så från frysen kom det en påse broccoli och i landet hämtade jag färsk grönkål som bara står där och är perfekt. Från mammas odling rödlök och vitlök. Endast kryddor, lite parmesan och grädde tillsatt. :) Denna ska jag äta resterna av idag istället för den sedvanliga ärtsoppan, och så pannkakor efteråt of course!
 
Jag at just upp resterna av den godaste Moussakan jag atit utanfor Athens. Jag ar lite osaker pa hur jag gjorde :cautious: da jag inte hade hemma grejor som receptet villa ha ... men hade en hel del annat som verkade gott i en Moussaka.
Allt jag vet ar egentligen att jag hade eggplant och lamfars. O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 043
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp