Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gör sambon fläskpannkaka. Vi har några ggr kört ett lite annorlunda recept som blir jättegott, Kalle Kulas fläskpannkaka. Lite udda med olivolja och svartpeppar. Men sååå gott!
 
En enkel variant på laksa, med kokosmjölk, röd curry, lime, ponzu, limeblad, ingefära och massor av vitlök. Nudlar, lax, broccoli och sockerärter fick gå i på slutet. Mums. Nästa helg blir det ramen, samma tema fast annorlunda liksom. Då blir det nog med fläsk. Och sen är jag dödligt sugen på kålpudding fast jag knappt kommer ihåg hur det smakar. :confused::sneaky:
 
Justja! Och jag måste snart göra nåt med rostad spetskål, smörig citronig sås med syrad grädde, buljongkokta belugalinser och nåt krisp (kanske brödsmul stekt med olivolja och vitlök?). Och kanske lite rostade hasselnötter oppepå?
 
Hade planer på att göra pasta med lammfärs, citron och grädde (great minds think alike @Mineur :laugh:) men var för mätt efter att ha ätit semla under eftermiddagen. Omformulerade därför det hela till soppa på lammfärs, salvia, vitlök, vitt vin, vita bönor, och ett par burkar med Öm Moders frysta grönsaker från sommarens odlingar. Mycket gott och jag orkade äta choklad efteråt.
 
Hiss. Inte enklare, men godare!

Har två, en med runda och en med hjärtan. Trots ett pyttelitet kök. Den med hjärtan är dock lite svåranvänd, inte använd mycket.
image.jpg


Skeppshult
 
Igår latade vi oss och gjorde färdiga delikatessköttbullar och pasta m parmesan.

Idag skulle vi göra ngt med fläskkotletter. Vi fick infall och panerade dem så att det blev lite snizel-aktigt. Serverade med potatismos, ärtor, kapris och sås.
Faktiskt jättegott!
 
Soppa med äpple och plasternacka, hembakat surdegsbröd med fänkålssalami. Mums! Funderar nu på om jag orkar äta lite glass också...
 
Ikväll var planen en god kycklingpasta. Men vi var hungriga och ville ha mat snabbt. Så vi hittade några konserver med färdiga thai-sås-tjofräser som vi satsade på istället. Bara det att när vi hällt ner konserverna i pannan med kycklingen insåg vi att de såg lite mysko ut. Kollade utgångsdatum och de gick ut för 2 resp 3 ÅR sedan.
Kaos! Försökte plocka bort alla grönsaksbitarna och silade och sköljde kycklingen. Sen hittade vi någon påse med Tikka Masala-krydda som vi körde på. Den skulle man ha creme fraiche till. Vi hade lite grädde och vatten.
Serverade med överkokt ris och någon panikutskrapad sista matsked mango chutney.
Det var inte direkt guide michelin ikväll! :laugh:
 
Särbon stannade till här igår på vägen hem så jag grillade åt oss: Kycklinglår med apelsin-chiliglaze, baconlindad sparris och champinjoner samt potatisklyftor (halverad potatis egentligen, jag fick tag på en påse med jättesöta små delikatesspotatisar).

Sedan hade han köpt en lite lyxigare mörk rom, Barcelo Imperial Onyx, som jag fick ett litet glas av till efterrätt. Mycket god med enormt mycket smak. Jag kände att en chokladbit hade inte varit fel till.
 
En fråga Buke, plättpannor - hiss eller diss? Gör en sån livet enklare?
Ett måste till helgernas frukost i form av plätt-torn ju O_o:D
Skämt åsido, jag använder min lika mycket till olika vegetariska småbiffar, blinier och liknande- lätt att då få till formen.
Idag åts det ratatouille med falafel som jag hade glömt bort, gjorde de sistnämnda innan jul och fann de nu i frysen :) Till det en kall vitlökssås och picklad rödlök.
 
Svensk husmanskost hos oss ikväll. Köttbullar efter mormors recept (mycket kryddpeppar och smör!), gräddsås, Ikea-lingonsylt och hederlig kokt potatis. Både jag och sambon åt två portioner och den där lunchlådan blev det inte så mycket med :D
 
Ikväll köpte vi burgare på lokala grillen. De har bra kött i sina och mkt grönsaker och massor med saltgurka. Jättegoda!

Sen ville vi fira lite bra saker som hänt. Så jag gjorde ngt lite sorbetliknande med frusna bananer, hallon, mango och vaniljsocker och cocosmjölk. Jättegott!
 
Smakade bra, när jag lärt mig att det var champinjoner i, jag har tidigare gjort utan.

I kväll har jag ätit potatissallad med syrad rödlök och äpple och nybakt tekaka och morotskaka med ananas och valnötter i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp