Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm, det blev ett lite väl tjockt pajskal i en pajform, räckte inte till en annan. Men nu sitter ugnsgallret fast längst ner och jag måste stänga av ugnen så jag kan försöka lirka ut den. Uppenbarligen vill inte Bak Guden att jag ska göra en paj :meh:
 
Nu är pajen i ugnen iaf utan att jag snubblade och spillde allt. Jag har allt möjligt jag hade hemma så fasiken vet hur den kommer smaka. Hade egentligen tänkt göra en grönsallad till men det får bli imorgon. Så jäkla mycket disk för en paj. Vad jag inte skulle ge för en diskmaskin just nu.
 
1618164847465562829933065851516.jpg


Vet inte varför bilden blir så blaskig. Den har mycket varmare färger irl
 
Suck, min short crust blev inte underbaked och soggy bottom utan hård som sten och overbaked. Paul och Prue skulle inte vara roade och jag skulle åka ut ur tältet med huvudet före.

Men fyllningen var smaskens :d Åt med isbergssallad med lite olivolja och balsamvinäger.
 
Jag skar upp en bit av skirt steak som jag sous vide i helgen. gott brod, meyo pa ena sidan, ett sallads blad, en skiva ra lok, ett par skivor tomat, nagra kott skivor, chimichurri sas uppepa allt och sa toppen pa smorgasen ... fick Maken :cautious: jag som inte ater brod fick noja mig med att sla in det hela i sallads blad. Tur det var gatt anda.:p
 
Igår blev det lasagne extra allt. Hade i aubergine, blomkål, lök och svarta bönor i köttfärsen samt fullkornslasagneplattor. Tyvärr lite trist då såsen var för tunn och liksom försvann lite. Gjorde en snabb paj till efterrätt på päron, äpple och havresmul som åts med lite vaniljglass.
Bakade även seminyttiga frallor med mycket fullkornsmjöl, rågmjöl och en massa frön/nötter/torkad frukt. Blev perfekta frallor med en bit prästost. Gjorde det för sonen som behöver få hjälp med magen men vi får väl se i slutändan om det ändå mest är vi vuxna som kommer äta av det... :p

Idag ska jag göra egen plommonpuré och fundera ut en ny efterrätt med päron. Till middag blir det nog lasagnen.
 
Ska bjuda på finmiddag på lördag tänkte jag, och jag behöver lite tips! :o

Funderar på anka, kanske med portvinssås som huvudrätt. Någon som har ett bra recept på det? Har bara lagat anka en gång och vill inte göra bort mig :nailbiting: Brukar man kunna hitta ankbröst på typ en vanlig ICA eller Coop, eller är det bara inför nyår och så de har det inne?

Och någon trevlig förrätt, gärna löjligt enkel att förbereda skulle jag också vilja ha, men vet inte alls vad.

Pappa bjuder alltid på helt fantastisk mat när vi är där, så nu när familjen kommer till oss vill jag också kunna bjuda på något gott, men det känns svårslaget :arghh:
 
@nejlica jag slår som alltid ett slag för @Lillgrådis blåbärssås - jag byter ut ca 1 dl av rödvinet mot portvin och det blir fantastiskt!

Recept i dess helhet hämtat från "Livsnjutarnas gourmetkök", blåbärssåsen separat beskriven så här:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.

Ankbröst finns året runt, kan finnas både bland det färska köttet och i frysdisken. Se till att köttet är rumstempererat och väl avtorkat. Krydda med salt och peppar runt om och skåra fettsidan lätt, och lägg i kall stekpanna utan fett med skinnsidan nedåt. Sätt plattan på medelhög temperatur. Fettet kommer smälta långsamt och samtidigt bryna undersidan. Ös efter hand med fettet som kommer ut i pannan. När fettet är i princip helt smält (ha tålamod, det tar ett tag) så vänd köttet, bryn det och sätt sedan i en ugnsform med kött-termometer så håller du koll på innertemperaturen.
 
Till förrätt skulle jag göra något med skaldjur eller kanske löjrom följande det lite lyxiga temat. En busenkel förrätt är riven parmesan som du lägger i små högar på en plåt och bakar av tills osten är smält och formar ett litet kex. Låt svalna. Rör ihop creme fraiche, citron (ganska mycket), salt, peppar och en nypa socker. Klicka på en sked citronsås, en sked löjrom och strössla över lite hackad schalottenlök och en dillkvist. Helt galet gott till champagne!
 
@nejlica jag slår som alltid ett slag för @Lillgrådis blåbärssås - jag byter ut ca 1 dl av rödvinet mot portvin och det blir fantastiskt!

Recept i dess helhet hämtat från "Livsnjutarnas gourmetkök", blåbärssåsen separat beskriven så här:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.

Ankbröst finns året runt, kan finnas både bland det färska köttet och i frysdisken. Se till att köttet är rumstempererat och väl avtorkat. Krydda med salt och peppar runt om och skåra fettsidan lätt, och lägg i kall stekpanna utan fett med skinnsidan nedåt. Sätt plattan på medelhög temperatur. Fettet kommer smälta långsamt och samtidigt bryna undersidan. Ös efter hand med fettet som kommer ut i pannan. När fettet är i princip helt smält (ha tålamod, det tar ett tag) så vänd köttet, bryn det och sätt sedan i en ugnsform med kött-termometer så håller du koll på innertemperaturen.


:bow:

Tack, det låter ju perfekt! :love::D

Och förrättsförslaget också! Har dille på caviar, creme fraiche och rödlökskombon just nu. Men brukar köpa någon billig caviarmix typ. Kört den på chips, petit-choux, våfflor och små hasselbackspotatisar bara i år :laugh: Så att lyxa till det med löjrom och champagne vore ju inte helt fel :d
 
:bow:

Tack, det låter ju perfekt! :love::D

Och förrättsförslaget också! Har dille på caviar, creme fraiche och rödlökskombon just nu. Men brukar köpa någon billig caviarmix typ. Kört den på chips, petit-choux, våfflor och små hasselbackspotatisar bara i år :laugh: Så att lyxa till det med löjrom och champagne vore ju inte helt fel :d

Vi är bortskämda med att få kalixlöjrom av en släkting och jag måste säga att det är alltid gott med rom, men det blir en enorm skillnad med riktig löjrom, speciellt när den får stå i centrum på det där viset. :d Era gäster kommer att jubla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp