Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gick av helgjobbpass i morse och har följdaktligen fredag idag. Fint väder innebar att grillning nästan är obligatoriskt. Alltså blev det grillat; lax marinerad i ingefära, citron och honung, tonfisk marinerad med sesamolja, japansk soja och chili, jätteräkor marinerade i vitlök, chili och örter, spetskål marinerad i citron, olivolja och soja, samt lokala bageriets gårdagsbröd marinerat i vitlök och olivolja, samt vitt vin. Jag har inte ätit jätteräkor på år och dagar, men nu hade affären en variant som åtminstone påstods vara fri från mangroveskövling, mord på fattiga och annat elände. Gott var det åtminstone.
 
Har slitit med vanliga jobbet och trädgården hela dagen så jag ansåg att jag förtjänat något gott. Grillad oxfilé, ljummen sparris och sockerärtssallad med tryffelcheddar samt tryffelbearnaise. I glaset en saftig och lättdrucken sydfransos.

_20210420_204305.JPG

Porslinet är Rörstrand Speranza :love:
 
Var så jävla sugen på skagenröra idag så det ska bli skagenröra med bakpotatis :D Gjorde en egen ”snabbvariant” med handskalade räkor i lake, romsås (en burk som var kvar från någon laxmiddag), creme fraiche, majonnäs, rödlök och dill. Känner att min craving kommer bli väldigt nöjd med detta, det blev jävligt gott när jag provsmakade :d
 
Escargots Provencale i stor mängd (ingen annan ville ha - men det var känt innan!), parat med fänkålssoppa med räkor och en gratinerad ostmacka. En salig men lyxig blandning till middag.
Det låter så himla gott när du beskriver det! Men jag kan verkligen inte med huvudingrediensen :( Dock gillar maken det, så ska skriva upp det du har till så får jag hålla mig till tillbehören, fänkål och skaldjur är riktigt gott :up:

Sällar mig till skaran ovan som är förtjust i panerad fisk, speciellt om en lyckas få till den skolmatsliknande kalla dillsås som serverades till!

Här har maten ändrats något pga dåliga blodvärden hos en i familjen, idag blev det hel laxsida i ugn med en varm sallad (rostade rotfrukter blandades med marinerade blandade bönor, grönsallad och tomater). Skippade mejeriprodukter (sås) och hade enbart en honungsvinägrett till.
 
Vi gjorde Kalle Kulas fläskpannkaka ikväll. Dock hade vi för lite mjölk. Så jag skarvade med grädde och vatten. Oj, vad det gjorde det ännu godare!
Till det rårörda lingon.
 
Jag har haft dalig lust att laga mat ett tag igen. Jag har grillat korv och hamburgare var och varannan dag i nagon vecka eller sa ... I dag blev det egg Benedict ... of sorts :angel: Eller en sorts egg Benedict pa Californiskt vis.:p (det ar bade tomat, lok, och en skink skiva dar under agget) Det blev i alla handelser mycket gott ... och jag tanker nog gora mer "alternativa" egg benedicts i fortsattningen.

IMG_1593.jpeg
 
Pizza! (klippt med sax och äten med händerna ;))

Visa bifogad fil 68328
Inbjudande som en bild från en restaurangs sociala flöde! Herregud vad avundsjuk jag blir :rage:;) Har du speciell pizzaugn?

Men maten dög fint här hemma också :)Sjöd kycklingdelar i vin, fond, dragon, dill och vanliga kryddor i ca 40 min. Tog undan kycklingen, kokade sen ihop skyn. Kokade bulgur och gjorde samtidigt karamilliserad fånkål (blev sugen på smaken från @sjoberga 's gårdag). Blandade i fänkålen med bulguren, pressad citron och sparris, lade kycklingen ovanpå och skyn på sidan om.
 
Campbells tomatsoppa upphottad med tabasco, stekt färsk chorizo och mozzarellabitar, samt levainfralla med brynt smör och lagrad ost och ärtskott. Campbells-soppan är en av mina absoluta snabbrätter, enkelt att ha hemma och gott!

Imorgon blir det hemgjord pizza (inget fancy dock utan köpesdeg på rulle) med hemgjord tomatsås, skinka, mozzarella, sparris och blåmögelost. :d Färsk oregano ovanpå efter ugnen. Och pizzasallad, och rödvin till de vuxna. Längtarrrr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
6 820
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp