Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grillad flapsteak i balsamvinägermarinad med mycket vitlök, baconlindad sparris, vattenmelon med fetaost och världens godaste grillsås med chipotle och honung samt en klick bearnaise bredvid. Till detta bulgursallad med massor av citron, paprika och persilja. Ljuvligt gott efter en dag i solen.
 
Jag åt igår riktigt fint tillagad mat på restaurang för första gången på väldigt väldigt länge, och vilken pangmiddag det blev! Kallrökt skotsk lax med dill & gurk-kräm samt vakuum-komprimerad vattenmelon till förrätt. Till huvudrätt åt jag en fantastiskt fin hjortfilé med cashewkräm, rostade rödbetor, potatisbakelse och salviasky. Och så avslutade vi det hela med crema Catalana samt en Espresso Martini. Det krävdes en lång kvällspromenad runt sjön för att smälta allt detta, men herregud vad gott det var alltihop och SOM jag saknat att äta riktigt fin mat som någon annan tillagat åt mig! :love:

Allt intogs i den här miljön:

20210605_185545.jpg
 
Senast ändrad:
Jag åt igår riktigt fint tillagad mat på restaurang för första gången på väldigt väldigt länge, och vilken pangmiddag det blev! Kallrökt skotsk lax med dill & gurk-kräm samt vakuum-komprimerad vattenmelon till förrätt. Till huvudrätt åt jag en fantastiskt fin hjortfilé med cashewkräm, rostade rödbetor, potatisbakelse och salviasky. Och så avslutade vi det hela med crema Catalana samt en Espresso Martini. Det krävdes en lång kvällspromenad runt sjön för att smälta allt detta, men herregud vad gott det var alltihop och SOM jag saknat att äta riktigt fin mat som någon annan tillagat åt mig! :love:

Allt intogs i den här miljön:

Visa bifogad fil 71004

Ser ut och låter helt fantastiskt!
 
Absolut noll aptit pga värmen... så jag grävde i kylskåpet. Några skivor najadlax, svensk sparris, hollandaise från burk samt en grönsallad med svenska tomater och rödlök (jadå, det är ringlad crema di balsamico där också ;)). Jag blev mätt och mycket nöjd.

_20210606_203128.JPG


Porslinet är Risa från Rörstrand.
 
Vi hade inte pallat handla trots ekande tomt i skåpen. Jag förberedde mig på dumplings eller ngt annat snabbt och trist från frysen.
Men så hittade sambon en massa vanamei-räkor och gjorde en pasta med dem, lökar och en sås som var lite tomatig med lite grädde och ricotta. Det blev SÅ gott!
 
Lagar pizza på kalljäst botten som jäst i en månad i kylen!!

Utgånget pizza kit... men ny metod som ska provas
Jag har gjort nåt liknande men med färsk surdegspizzadeg som blivit glömd i kylskåpet. Kollade bara av att det inte fanns nåt mögel på. Det smakade utmärkt!
 
Här åt vi mixad grön ärt- broccoli- och spenatsoppa med kycklingfond, citron, sambal oelek och en skvätt grädde. Fantastiska ägg från bonden jag rider hos (hönorna där lever ett drömliv och äggen smakar därefter) i halvor i soppan. Tänk att nåt så enkelt kan bli så förbaskat gott!
 
Jag har gjort nåt liknande men med färsk surdegspizzadeg som blivit glömd i kylskåpet. Kollade bara av att det inte fanns nåt mögel på. Det smakade utmärkt!
Det var det godaste pizzakitet som nånsin förtärts. Snudd på hemmagjord kalljäst deg. Märkligt.

Den ”nya” metoden var att som en äkta pizzabagare slunga ut degen så att den räckte till tre plåtar, förgrädda degen, förgrädda med ost och sedan en kortare stund med allt på - allt i högsta värme. Det blev tre hela plåtar pizza plus 4 bitar pizzabröd som tillbehör av den degen.

Älskades av familjen.

Hur har ni gjort med pizzakit? Känner mig lurad som bakat den på en enda stor plåt och fått halvdan pizza jämfört med det här.
 
Det var det godaste pizzakitet som nånsin förtärts. Snudd på hemmagjord kalljäst deg. Märkligt.

Den ”nya” metoden var att som en äkta pizzabagare slunga ut degen så att den räckte till tre plåtar, förgrädda degen, förgrädda med ost och sedan en kortare stund med allt på - allt i högsta värme. Det blev tre hela plåtar pizza plus 4 bitar pizzabröd som tillbehör av den degen.

Älskades av familjen.

Hur har ni gjort med pizzakit? Känner mig lurad som bakat den på en enda stor plåt och fått halvdan pizza jämfört med det här.
Ett pizzakit brukar lätt räcka till två plåtar här, annars blir degen så tjock och inte alls krispig. Förgrädda har vi också gjort nån gång (när hungern inte var alltför svår) och det blev jättebra, så tack för påminnelsen!

Sen jag började köpa surdegspizzadeg har jag dock inte köpt vanligt pizzakit, surdegen är så jäkla mycket godare...
 
Trött och varm så det blev en variant på favorit i repris: Kallrökt regnbåge, sparris, grönsallad (ja, crema di balsamico hänger med ;)) och hollandaise. Enkelt och gott. Efterrätt blev en ohelig mängd svenska jordgubbar, första för säsongen! De åts direkt ur skålen, inga krusiduller :laugh:

get


Porslinet är Rörstrand Pagod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 032
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp