Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagens middag var fisk/skaldjursspett på grillen: torsk marinerad i miso, socker, sake och mirin, tonfisk marinerad i sesamolja, soja, vitlök, honung och chili, kammusslor marinerade i vitlök, vitt vin, olivolja och chili. Till det snabbförvälld mangold i dressing på rostade sesamfrön, levainbröd och vitt vin. :d Blev tyvärr för mätt för efterrätt, men har rester kvar att se fram emot till lunch idag.
 
Sen lunch/tidig middag blev kräftor, fetaost & vattenmelonsallad, snittar på pizzadeg med räkor. Och tillbehör. Gött :d
 

Bifogade filer

  • IMG_20210612_165946.jpg
    IMG_20210612_165946.jpg
    399,7 KB · Visningar: 22
Igår blev det lax i ugn med rotfruktsklyftor i airfryern och en kall sås på turkisk yoghurt med fetaost, citron, vitlök och peppar. Gott!

Idag ska det grillas. Sambon ska grilla baconlindad fläskfilé med diverse grönsaker etc. Vi gör nog också folieknyte med färskpotatis till.
Han hade tänkt ha gräddsvampsås till. Men han glömde köpa grädde. Så vi får se vad vi hittar i kylen i såsväg.
 
Hela den har veckan har jag avstatt fran att laga mat ... Mellan lop-tik och intakt han hund och att kora skolbuss 7-9 timmar per dag sa har inte lust eller tid infunnit sig. I gar lyckades jag dock med en fantastisk "Mammas Blandning" (Som barnen blev vansinniga nar jag svarade pa fragan vad det skulle bli till middag ... dvs kylskaps rens:p)
Jag gjorde ris pa Mexikanskt vis, (saute i stekpanna med lite tills riset "poppar" ha i kummin, salt, tomat -jag anvande burktomat med jalapenos- och nar det kokat ihop halla pa buljong som det far koka i. Pa slutet hade jag i en "avskavd" majskolv (vit, mycket sot, majs) och tva rokta varmkorvar och lat riset "branna ihop" som i en paella. Det blev forvanansvart gott och enkelt.
I kvall ska vi ga ut och ata men i morgon blir det en "London Broil" sous vide over natten och snabb kyld innan den hamnar pa grillen (eller i stekpannan om det regnar for mycket).

Nu ar jag dock trott pa att vara avundsjuk pa alla @athena_arabians rokta fiskar :cautious: och tanker aka forbi affaren och kopa en pase traflis (en blandning av apple, hickory, whatever) sa jag kan roka fisk pa grillen. Kan man roka havs aborre? Det ar en god fisk, men den "spretar" nar den borjar flake. Vilken fisk ar bast att roka?
 
Hela den har veckan har jag avstatt fran att laga mat ... Mellan lop-tik och intakt han hund och att kora skolbuss 7-9 timmar per dag sa har inte lust eller tid infunnit sig. I gar lyckades jag dock med en fantastisk "Mammas Blandning" (Som barnen blev vansinniga nar jag svarade pa fragan vad det skulle bli till middag ... dvs kylskaps rens:p)
Jag gjorde ris pa Mexikanskt vis, (saute i stekpanna med lite tills riset "poppar" ha i kummin, salt, tomat -jag anvande burktomat med jalapenos- och nar det kokat ihop halla pa buljong som det far koka i. Pa slutet hade jag i en "avskavd" majskolv (vit, mycket sot, majs) och tva rokta varmkorvar och lat riset "branna ihop" som i en paella. Det blev forvanansvart gott och enkelt.
I kvall ska vi ga ut och ata men i morgon blir det en "London Broil" sous vide over natten och snabb kyld innan den hamnar pa grillen (eller i stekpannan om det regnar for mycket).

Nu ar jag dock trott pa att vara avundsjuk pa alla @athena_arabians rokta fiskar :cautious: och tanker aka forbi affaren och kopa en pase traflis (en blandning av apple, hickory, whatever) sa jag kan roka fisk pa grillen. Kan man roka havs aborre? Det ar en god fisk, men den "spretar" nar den borjar flake. Vilken fisk ar bast att roka?

Det går att röka all fisk men bäst blir de som är lite fetare som lax, regnbåge och röding (arctic char). Men vanlig abborre går bra det också.

Jag har aldrig rökt torsk men kan tänka mig att den blir lite tråkig som rökt, just för att det är en så torr fisk.
 
Efter att ha varit och rotat i sparris traden kunde jag inte lata bli att kopa en knippa sparris nar jag susade in i affaren efter lite fisk.
Ett halvt kilo vild fangad rockfish (havs aborre) som ska tillagas pa saltblock uppepa spisen (gas spis) i morgon och en halv kilos vildfangad file av regnbags trout (forell?) som ska rokas med cherry wood i grillen i dag. :)
sparrisen tankte jag linda in i bacon och lagga pa grillen och kanske en majskolv ocksa att ha till regnbagen.
 
Idag körde vi på caesarsallad. Till det också lite surdegsbröd. Vi drack alkoholfritt i form av flädermust, lemonad med jordgubb/mynta etc.
Efterrätt blev en massa olika bakverk som delades i små bitar för att kunna smaka en massa olika.
Supergott!
 
Igår grillade sambon salsiccia ochfilékorv. Jag pimpade en färdigköpt gorumetpotatissallad med ajvar, gräslök, tomat och kryddor. Blev gott!

Idag körde vi latkäk i form av färdig pytt i panna med ägg, rödbetor och HP-sås.
 
Pallade inte med matlagning idag heller. Så det blev spagetti, färdiga delikatessköttbullar och en färdig pastasås med tomat/ricotta etc. På med färsk basilika och en massa nymald svartpeppar och det blev helt ok.
 
Vi chillade på altanen och drack bubbel och åt tryffelchips. Jag hittade en citronbiskvi också som jag åt. Efter det kände vi att ”Nä, men vi behöver väl ingen middag”
Kl 23:45 var vi galet hungriga. 😅
Jag fick rester av en baconlindad grillad fläskfilé, färskpotatis och en kall bbq-bea.
Sambon fick inlagd strömming, färskpotatis, gräddfil och gräslök.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 025
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp