Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår grillades gemsallad m citronolivolja, tomater, färsk majs, halloumi, citron och någon (för oss iaf) färskkorv. Det var en nötkorv med persilja och vitlök. Så god! De köper vi absolut igen!
Vi testade också en ny barbeque-senap med svart vitlök och chili. Även den sååå god!
 
Inspirerad av en annan tråd blev det röding med en helt gudomlig vitvinssås. Lite mer arbete, men klart värt det.

B87992C9-6F2B-493D-9E13-9077CF1B10EA.jpeg
 
Gjorde en supergod mustig gryta idag, är så nöjd med den! I princip detta recept: https://www.ica.se/recept/khoresh-bademjan-auberginegryta-med-lamm-719498/

Hade nötkött istället för lamm samt tog 1 grönsaksbuljong och 1 köttbuljong. Hade bara krossade tomater med chili så det blev aningen starkt för barnet. Löste det ge om att blanda ut hans portion med färskost vilket vi också hade som tillbehör. Jättegott och gjorde grytan komplett. :) Använde egen aubergine, zucchini och lök. Då smakar det lite extra gott. ☺️
 
Slappmiddag idag blev färdig krögarpytt med ägg invänt i pytten som lite låtsas-stuvning. Pimpade med lite kryddor och åt gammaldags rödbetor och HP-sås till. Inte så värst upphetsande. Men ok..
 
Frågade dottern vad hon ville ha till middag och svaret var "thailändskt och nudlar!". Och så blev det förstås. Fräst lövbiff, vårlök, paprika och sockerärter och en sås på ingefära, vitlök, umamibuljong, ponzu, fisksås, sesamolja, sesamfrön, lite mango chutney, lime och lite chili. Serverat med cashewnötter, stora mängder koriander samt äggnudlar vända i kokosmjölk och lime. Både jag och dottern blev supernöjda.
 
Latmaskar = hämtmat..
Jag tog ost- och bacon-burgare med picklad rödlök och pommes. Sambo tog kebabpizza. Mkt gott och lagom idag för två tröttisar.
 
Efter badhus med hela familjen sög det i magen och fick bli BK med min ständiga favorit, Whopper med jalapeño. :D tröttnar aldrig på den, haha.
Middag blir lite rester och sen ska vi mumsa på småplock med salami, ostfylld chili, manchego inrullad i prosciutto och färskost med kex. :d
 
Okej, fick googla detta. Trodde det var någon sorts hönsrätt :o Blev riktigt förvånad, vilken oväntad blandning!:laugh:

I knooooowww :p Ratten kommer ursprungligen fran Montreal, sa det ar bara att skylla pa Fransmannen :D Maken och Jag akte tvars over hela Canada ... inte forran vi kom till vastkusten provade vi det😳 och insag hur himla gott det ar. Sa nu ar vi glada att en restaurang har i sta'n serverar det.
Har pa vastkusten kor aven Canada's British Columbia med "Brisket" (overstatts av Google till bringa) och lagger ofta en skiva i poutine skalen och "bygger" sasen fran det.

new-poutine-3.jpg

Poutine Gravy:​

  • 3 Tbsp cornstarch
  • 2 Tbsp water
  • 6 Tbsp unsalted butter
  • 1/4 cup unbleached all purpose flour
  • 20 oz beef broth
  • 10 oz chicken broth
  • Pepper, to taste

For Deep Fried Fries:​

  • 2 lbs Russet potatoes, (3-4 medium potatoes)
  • Peanut or other frying oil

Toppings:​

  • 1 - 1 1/2 cups white cheddar cheese curds, (Or torn chunks of mozzarella cheese would be the closest substitution)
 
Ikväll grillade vi salsiccia, halloumi, gemsallad och gjorde en skål med svarta bönor, rödlök, tomat och vinägrett på äppelcidervinäger, lite äpple/fläderjuice etc utöver det vanliga. Vi hade också en blandning av bbq-sås och senap med smak av svart vitlök och chili från Johnnys till. Så god!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp