Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halloumi med citronmarinerade vaxbönor och polkabetor, broccoli, kål och stekta äppeltärningar + valnötter.


373FE96B-EC2E-48D1-B5C9-C4A74119E0BF.jpeg
 
I gar blev en dag nar vi at lite av varje. Jag kopte (himla god) fardiga salad nar vi var ute och rekryterade som vi at nar vi kom hem vid 2 tiden. Sedan gjorde jag jalapeno poppers och tog fram nagra buffalo wings jag hade hemma. Maken och jag satt ute i en soffgrupp och njot av kvallen (matbordet ute, och matbordet inne var bada belamrade med icke atbara grejor:cautious:) Det var faktiskt riktigt trevligt och jalapeno poppers ar nagot av det godaste jag vet.:p

I dag far jag nog fundera pa att laga mat igen. :p Fragan ar bara vad jag ska hitta pa.:confused:
 
Jag gjorde en baconlasagne idag. Jag stekte klippt bacon först, sen i det fettet stekte jag bit strimlad purjo och en gul lök och riven morot, la ned en påse hemmagjord färdigpreppad tomatsås med väldigt mycket oregano och vitlök och chiliflakes i den, la ner baconfräset och fick till en mycket god sås med mycket smak av baconet, och monterade/varvade lasagnen med en ostsås på rivost (mozzarella och cheddar) i flera lager mellan torrplattor, och sen hackade jag massa småtomater som låg och puttrade under ett övre VB-täcke. De där sista tomaterna gjorde övre laget lite halkigt, eller vattnigt så det var kanske onödigt, me jag har så jäkla mycket tomater så jag måste uppfinna nya sätt att konsumera dem på! Men smakerna i övrigt satt. En näve ruccola och riven gurka till den. Det här ska jag göra oftare! 👍
 
Idag blev det soppa på potatis, morötter, stjälkselleri och svarta bönor, grönsaksfond och kryddor. Rev potatisen och skar morötter och selleri i tunna skrivor. Sen smakade jag av det med pressad citron och hackad färsk persilja. Blev jättegott. Till det foccacia och så hade jag gjort pannkakor som vi åt efteråt. Var så länge sen jag gjorde pannkakor så det var supergott verkligen :d Soppan blev också jättegod. Så nöjd med dagens middag och så blev det både soppa och pannkakor över så det blir lunch imorgon.
 
Idag blev det soppa på potatis, morötter, stjälkselleri och svarta bönor, grönsaksfond och kryddor. Rev potatisen och skar morötter och selleri i tunna skrivor. Sen smakade jag av det med pressad citron och hackad färsk persilja. Blev jättegott. Till det foccacia och så hade jag gjort pannkakor som vi åt efteråt. Var så länge sen jag gjorde pannkakor så det var supergott verkligen :d Soppan blev också jättegod. Så nöjd med dagens middag och så blev det både soppa och pannkakor över så det blir lunch imorgon.
Uj uj uj vad sugen jag blev på pannkakor nu! Får nog bli soppa och pannkakor här också i veckan!
 
Sambon höftade ihop någon slags variant på biff stroganoff ikväll, med lite knapphändiga instruktioner från mig (som försökte minnas hur mormor brukade göra, samtidigt som jag var på väg hem från jobbet) samt en rejäl skopa egna initiativ. Sammantaget smakade det inte särskilt mycket som mormors, men ändå ruskigt gott! Ris samt spenatsallad till.
 
Plåtmat! 😍 Potatis, blomkål, persiljerot, gul lök, rödlök, paprika, grön och röd, småtomater och 4 hackade utspridda vitlöksklyftor, färsk timjan, färsk dragon, en massa svartpeppar och några kvistar rosmarin och en massa smält smör på detta - och en kall sås/dressing till detta gjord på gräddfil och dijon och lite lime. Såå gott! Hade tänkt lägga i en kryddig choritzo i detta men glömde ta ut korven ur frysen tidigare men det var gott utan ändå.
 
Vi åt också plåtmat idag. En gammal favorit: palsternacka, sötpotatis, broccoli och blomkål rostad i ugn med hela vitlöksklyftor. På slutet lite smulad fetaost ovanpå som fick färg, och så kryddades allt med färsk oregano och timjan. Till detta en enkel version på refried beans, med svarta bönor, rödlök, rödvinsvinäger, mer vitlök och en skvätt olivolja, samt stekt halloumi, och min goda sås med tomatpuré, ganska mycket kummin, citron, svartpeppar, en nypa socker och lite olja.
 
Dagens middag intogs på ett nytt och väldigt trevligt ställe som chefen bjöd in till. Förutom att det var väldigt trevligt att umgås med mina kollegor igen var maten helt fantastisk! Vi beställde in en massa smårätter som vi delade på, det här är de jag kommer på på rak arm:
  • En slags icke-söt donut fylld med rökt torsk och strösslad med kimchi
  • Surdegsbröd, nocellaraoliver och olivolja
  • Inlagd fänkål med smak av apelsin, serverades med kimchi
  • Rökt rödbeta med miso gjord på solrosfrön, strösslad med dukkah
  • Rostade rödbetor med sockerärtor, en kräm på hasselnötsmjölk och svartvinbärsolja
Det var jättefint och gott alltihop, framförallt den rökta torsken med kimchi var fantastisk :d
 
Matlagningen har varit rätt haltande här nu sen vi blev med en valp till i söndags.
En kväll gjorde sambon en svintråkig kycklingpasta med någon tomat/ricotta-sås. Sen hamburgare för mig och pizza för honom.
Idag skulle jag göra fläskpannkaka medans sambon var på jobbet och jag hade valpar och skulle göra tusen andra saker. Jag halvt brände fläsket, glömde peppra det, kunde inte vispa med elvisp för att riskera väcka hundarna, vetemjölet var slut och jag fick ta fullkornsvetemjöl.
Sambon sa att "Ja, det är nog iaf den nyttigaste fläskpannkakan vi gjort!". Då är det inte jättegott direkt. :laugh:
 
Lagar pasta med barilla färdig pastasås och cheddar... Har idag i övrigt ätit ost och tomat-toast samt överbliven Domino's-pizza.

I Grekland :cautious:

Imorn får det nog bli både lunch och middag på stan :bag:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp