Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har tips när man är mellan två kök. Vill inte bli stamkund på pizzerian under dessa veckor 😂
Om du har en fristående micro och en vattenkokare är det lugnt. Diverse soppor, konserver osv. Snabbmakaroner kan kokas på samma sätt som snabbnudlar att du bara blötlägger i kokande vatten. När du ändå handlar kan du ju köpa en färdigrätt från frysdiken eller kylen och värma direkt så har du lite omväxling.
 
Om du har en fristående micro och en vattenkokare är det lugnt. Diverse soppor, konserver osv. Snabbmakaroner kan kokas på samma sätt som snabbnudlar att du bara blötlägger i kokande vatten. När du ändå handlar kan du ju köpa en färdigrätt från frysdiken eller kylen och värma direkt så har du lite omväxling.
Tack!
Har en crocpot express multicooker insåg igår hur mångsidig den var stod på altanen och gjorde köttfärssås och kokade ris i en riskokare. Får se detta som en utmaning 😁
 
Idag blir det pasta med ekologisk köttfärssås.
Slår ett slag för squash pannkaka. 1 sats pannkakssmet, minska ca 1 dl på mjölken. 1 grovt riven squash. Blanda och stek som tunna pannkakor. Dom blir så goda
 
Pasta i en sås där vitlök, chili och körsbärstomater fick smälta ihop, sedan i med räkor, ett lass persilja och Västerbottenost sista minuterna. Italienskt vitt i glasen. Sedan björnbärsglass till efterrätt.:love: Samtliga bär och grönsaker nystulna ur föräldrars trädgård.

Jag tror det måste ha varit detta inlägg som fått mig att närmast hallucinera om björnbärsglass/frozen cheesecake a la black forest de senaste dagarna, tills jag var helt blockerad och bara tvungen att följa det eminenta talesättet "det enda sättet att bli kvitt en frestelse är att ge efter för den".

Således i går kväll frysrensning på björnbär och blåbär från xx antal år tillbaka samt en extra tur till affären för akut inköp av digestivekex och philadelphiaost med mera. Och slutligen, en åter igen mer fokuserad, lycklig (och mycket mätt) Lillgrådis.

A8E05A1C-6D4F-43DA-82A1-7947C7E51EB5.jpeg
 
Tack!
Har en crocpot express multicooker insåg igår hur mångsidig den var stod på altanen och gjorde köttfärssås och kokade ris i en riskokare. Får se detta som en utmaning 😁
Ja enda utmaningen där är väl att det kan bli lite väl mycket mat om man kör crockpot och du inte har tillgång till kyl. På natten funkar det ju på balkongen men är ju lite för varmt på dagtid för att det ska kännas helt ok att använda den som kylskåp :)


På temat mat gjorde jag potatis- och purjolökssoppa igår enligt Tareq Taylors recept men jag bytte ut hälften av grädden mot mjölk då jag ville ha den lite smalare. Blev gott! Smakade dock lite väl mycket selleri för min smak. Jag älskar selleri men i en potatis- och purjolökssoppa vill jag nog inte att just selleri ska vara den mest framträdande smaken..

Blev 13 st påsar med soppa till frysen iaf :)
 
Ja enda utmaningen där är väl att det kan bli lite väl mycket mat om man kör crockpot och du inte har tillgång till kyl. På natten funkar det ju på balkongen men är ju lite för varmt på dagtid för att det ska kännas helt ok att använda den som kylskåp :)


På temat mat gjorde jag potatis- och purjolökssoppa igår enligt Tareq Taylors recept men jag bytte ut hälften av grädden mot mjölk då jag ville ha den lite smalare. Blev gott! Smakade dock lite väl mycket selleri för min smak. Jag älskar selleri men i en potatis- och purjolökssoppa vill jag nog inte att just selleri ska vara den mest framträdande smaken..

Blev 13 st påsar med soppa till frysen iaf :)
Har som tur är kvar kylskåpet fast i ett annat rum. Annars vet jag inte vad jag tagit mig till. Men soppor blir bra att göra! 😍
 
Har som tur är kvar kylskåpet fast i ett annat rum. Annars vet jag inte vad jag tagit mig till. Men soppor blir bra att göra! 😍
Då blir det ju ganska enkelt, du kan göra sallader, mackor osv. Det finns ju också sådana portabla spisplattor om du vill svänga ihop en omelett t.ex fast det kanske inte är så kul utan spisfläkt..
 
Inspirerad av @Islandshästryttare blev det mycket riktigt pannkakor idag! :d Jag skippade soppan eftersom jag åt soppa till lunch, och gjorde istället pannkakorna lite matigare genom att ha havregryn samt chiafrön i smeten. Sen hade jag ett övermoget päron som behövde ätas, så jag tärnade det och stekte upp med lite smör, kardemumma och råsocker och åt tillsammans med pannkakorna och en skvätt grädde. Det var så gott att jag var tvungen att berömma mig själv lite :D
 
Inspirerad av @Islandshästryttare blev det mycket riktigt pannkakor idag! :d Jag skippade soppan eftersom jag åt soppa till lunch, och gjorde istället pannkakorna lite matigare genom att ha havregryn samt chiafrön i smeten. Sen hade jag ett övermoget päron som behövde ätas, så jag tärnade det och stekte upp med lite smör, kardemumma och råsocker och åt tillsammans med pannkakorna och en skvätt grädde. Det var så gott att jag var tvungen att berömma mig själv lite :D

Åh låter fantastiskt gott ! :d
 
I gar blev det varsin stek med blomkals mos och bacon lindade "Purple" asparagus ... och det basta kryddsmor jag nagonsin varit med om. Jag googlade nagot Svenskt recept och rakade se "bea smor" 🤔 och laste ... sa det blev det aven om det jag egentligen googlade glomdes bort. Himmelskt gott och ett smor jag kommer ha i frysen alltid fran och med nu.
I kvall blir det farsk pasta med seafood sas ... Inte helt klar med exact vad jag ska hitta pa annu. :p
 
Salt och vätska.
(till och med en grönsak!)
Ej i bild: ipren, nässpray och franskt smör.

57417C74-328D-48E3-AD64-9E349EF46E9F.jpeg


Oklart vilken typ av hunger jag gjorde iordning det här för, men det bygger sig säkert 🤒
 
Vi fortsätter mat-misären pga 2 valpar med trötta och utarbetade hussar/mattar. 😅

Igår ugnsbakade vi tomater och spetskål med olivolja, citron, vitlök, salt/peppar, parmesan och rostade pinjenötter.
Vi stekte upp lite svamp i mkt smör och stekte även kalvkött i grillpannan.
Jag lyckades bränna kålet, sambon stekte svamparna för länge/hårt och köttet var en sen-karneval à la tuggummi. 😅
Tryffel-bean var ju god iaf.. 🙄
Sen lyckades sambon glömma grillpannan på när vi skulle äta. Och larmet drog igång. Det tjöt satan och en röst gapar ”varning brand!”. Sen ringde larmfirman och det gapar i alla högtalare. I detta kaos får jag med mig valparna ut i tystnaden. Sen åt vi kall och bränd mat. 😅

Idag åt vi spare ribs med sallad. Just när vi skulle äta blev ena valpen akut magsjuk. Så jag har harvade runt där ute i mörkret i 20 min och fick kall mat igen. 🙄 Inte bränd dock! 👍

Köp en valp sa dem. Köp två valpar sa dem. Det blir kul sa dem.. 🙄😂
 
Vi fortsätter mat-misären pga 2 valpar med trötta och utarbetade hussar/mattar. 😅

Igår ugnsbakade vi tomater och spetskål med olivolja, citron, vitlök, salt/peppar, parmesan och rostade pinjenötter.
Vi stekte upp lite svamp i mkt smör och stekte även kalvkött i grillpannan.
Jag lyckades bränna kålet, sambon stekte svamparna för länge/hårt och köttet var en sen-karneval à la tuggummi. 😅
Tryffel-bean var ju god iaf.. 🙄
Sen lyckades sambon glömma grillpannan på när vi skulle äta. Och larmet drog igång. Det tjöt satan och en röst gapar ”varning brand!”. Sen ringde larmfirman och det gapar i alla högtalare. I detta kaos får jag med mig valparna ut i tystnaden. Sen åt vi kall och bränd mat. 😅

Idag åt vi spare ribs med sallad. Just när vi skulle äta blev ena valpen akut magsjuk. Så jag har harvade runt där ute i mörkret i 20 min och fick kall mat igen. 🙄 Inte bränd dock! 👍

Köp en valp sa dem. Köp två valpar sa dem. Det blir kul sa dem.. 🙄😂

Det är kul med djur :D Intalar jag mig iaf när Isis gör några dumheter... :cautious:
 
Fick en hink med dagsfärsk nyfångad (havs)aborre levererad, så dagens mat fick bli panerad byxad aborre, med välkryddat potatismos med muskot och salvia & persilja, och en pepparrots-coleslaw. Hade gjort syltade kantareller tidigare under dagen så hade det till på tallriken också även om det nog inte passade in i smakbilden riktigt men ach vad gott allt var! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp