Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukt ändå, hur god Felix gulasch är :d
Tänker att den borde ju inte vara omöjlig att laga själv?

I övrigt ser jag mycket soppa i min framtid, har en butternut squash i kylen att styra upp, en till Felix gulasch och tre Kelda tomatsoppa. Och måste ju laga med broccolisoppa!
Och jag gillar inte alls felix gulaschsoppa :down:! Tycker att Keldas gulaschsoppa är god men lite smakfattig och alldeles för slät, men funkar nån gång ibland... Tror felix hade en gulaschsoppa på glasburk förr, vet inte om det är typ den de nu har på plåtburk istället, men har ett vagt minne av att den som då var på glasburk var okej.
Gulasch är ju inte så svår att tillaga själv annars, det är ju en allt-i-ett-gryta med ganska få ingredienser som sköter sig själv. Och har man börjat göra gulasch själv så blir inte färdiga gulaschsoppor längre något alternativ :d
 
Och jag gillar inte alls felix gulaschsoppa :down:! Tycker att Keldas gulaschsoppa är god men lite smakfattig och alldeles för slät, men funkar nån gång ibland... Tror felix hade en gulaschsoppa på glasburk förr, vet inte om det är typ den de nu har på plåtburk istället, men har ett vagt minne av att den som då var på glasburk var okej.
Gulasch är ju inte så svår att tillaga själv annars, det är ju en allt-i-ett-gryta med ganska få ingredienser som sköter sig själv. Och har man börjat göra gulasch själv så blir inte färdiga gulaschsoppor längre något alternativ :d

Tänker det, måste ju kunna bli ett rimligt pris för mycket soppa också :d
Dags att googla recept!

Peppen är total :D
Även om jag nu helst skulle hitta ett som smakar EXAKT som Felix i konservburk haha.
 
Varför skämmas? Pulvermoset? Äsch, det finns de som lever ett helt liv med enbart pulvermos som sin erfrarenhet av potatismos. Nu köper jag förvisso aldrig hem pulvermos så har jag ingen potatis blir det heller inget mos. Men pulvermos använder ofta även fiiiina restauranger och döper till duchess å då äter aaaalla det goooda moset :D Jag älskar mos & köttbullar med på sibylla - det är i regel gjort på pulver...så jag säger släpp pulvermos-skammen!

Jag var pa en "fiiiinnnn" restaurang i Stockholm med en kompis for flera ar sedan. Jag bestallde (en kottbit tror jag) duchess till som pa menyn hade en forklaring att det var potatismos. Vi fick in maten och 😳 :eek::arghh: det var pa pulvermos. Kompisen fragade hur jag kunde veta det, :cautious: ivrigt pahejad av servitrisen jag kallat tillbaka (Av ren princip betalar jag inte flera 100 kr for pulvermos :rage: hur snyggt det an presenteras) Man kanner det pa SMAKEN sa jag :confused: bada sag mycket forvanade ut, Servitrisen fragade kocken som tyckte att det bara var fair att jag fick middagen gratis da jag var den forsta som upptackt att det var pulvermos.:angel:
 
Dagens middag på järnspisen. Halstrade pilgrimsmusslor med blomkålspuré och pepparrot med krasse och skirat smör. Galet gött!

692DBE50-2A38-4DBF-9524-CDCEC4DB2575.jpeg
 
Jag var pa en "fiiiinnnn" restaurang i Stockholm med en kompis for flera ar sedan. Jag bestallde (en kottbit tror jag) duchess till som pa menyn hade en forklaring att det var potatismos.
Potatis duchess är dessutom inte 'bara' potatismos, utan ska tillagas mjölkfritt med äggula och ibland cheddarost. Men alltförofta serveras det 'bara' med gratinerat potatismos...:stop:
 
Senast ändrad:
Åt lunch på stan under dagen, pannbiff med kokt potatis och skysås och lingon, så kände inte så stort behov av lagad mat hemma idag. Köpte istället en påse rökta laxfenor på coop i delidisken och en citron och en färdig aioli - som dessvärre var typ oätbar (Eriks) att jag var tvungen att slå egen aioli som blev såå mycket godare. Lite focaccia och en cider till det :d
 
Åt lunch på stan under dagen, pannbiff med kokt potatis och skysås och lingon, så kände inte så stort behov av lagad mat hemma idag. Köpte istället en påse rökta laxfenor på coop i delidisken och en citron och en färdig aioli - som dessvärre var typ oätbar (Eriks) att jag var tvungen att slå egen aioli som blev såå mycket godare. Lite focaccia och en cider till det :d

Egen aioli är ju oslagbart och så enkelt men gött
 
Pulled högrev + potatis (äkta, ej pulver) i ugn med coleslaw på spetskål. Nu har jag fyndat 2, 5 kilo fina kastanjechampinjoner + delikata ostar på Reko så de kommande veckorna lär det vankas mycket svamppasta och sannolikt någon funghipizza. :d

Gött!!

Fattar inte detta med pulvermos! VARFÖR? Så konstigt. Mitt första möte med pulvermos var i skolan. Kom hem och ba ”vet du pappa jag åt så konstigt idag. Var potatismos som inte smakade potatis och så fisk som inte smakade fisk och den var helt fyrkantig”?

Mitt första möte med pulvermos och fiskpinnar! 😆
 
Gött!!

Fattar inte detta med pulvermos! VARFÖR? Så konstigt. Mitt första möte med pulvermos var i skolan. Kom hem och ba ”vet du pappa jag åt så konstigt idag. Var potatismos som inte smakade potatis och så fisk som inte smakade fisk och den var helt fyrkantig”?

Mitt första möte med pulvermos och fiskpinnar! 😆

Pulvermos är väldans bra att lagra och mättar på ett bra sätt efter sekunder i tillagning. Så varför kanske inte är så svårt. Sen använder jag det inte heller ofta. Men som inlägg i tunnbrödsrullar hamnar det emellanåt.
 
Pulvermos är väldans bra att lagra och mättar på ett bra sätt efter sekunder i tillagning. Så varför kanske inte är så svårt. Sen använder jag det inte heller ofta. Men som inlägg i tunnbrödsrullar hamnar det emellanåt.

Jag tycker att det är oätbart. Är ju bara koka potatis slänga ner ngn äggula, ev en smörklick, salt peppar, muskot och en dash grädde/mjölk om en vill. Går att värma upp
 
Jag tycker att det är oätbart. Är ju bara kika potatis?
Potatis är färskvara. Människor behöver mat även i kristider. Att då kunna lagra något i åratal som är mättande och näringsrikt är superb egenskap. Kan ingen ädel potatis i världen slå. Jag hävdar alltså bara att det är ett livsmedel med väldigt goda egenskaper på vissa sätt, som motiverar dess existens.

Men ja, jag kokar hellre potatis om jag har det och har tid med det. Mycket godare.
 
Gött!!

Fattar inte detta med pulvermos! VARFÖR? Så konstigt. Mitt första möte med pulvermos var i skolan. Kom hem och ba ”vet du pappa jag åt så konstigt idag. Var potatismos som inte smakade potatis och så fisk som inte smakade fisk och den var helt fyrkantig”?

Mitt första möte med pulvermos och fiskpinnar! 😆

Du hade i alla fall ynnesten att veta hur det förväntas smaka... mitt främsta hatobjekt är fortfarande skolbespisningens s.k. "risotto". Någon borde åtalas för någon form av brott mot mänskligheten eller åtminstone grovt varumärkesintrång genom att servera kokt ris med majs och gröna ärtor och paprikabitar, och så renommésnylta så skamlöst så man kallar eländet för risotto. Jag har gått miste om flera års äkta risotto-upplevelser för att jag var så avskräckt av skolans lurendrejeri att det avhöll mig länge att ens försöka smaka den äkta varan, långt mindre tillaga den. :rage:
 
Du hade i alla fall ynnesten att veta hur det förväntas smaka... mitt främsta hatobjekt är fortfarande skolbespisningens s.k. "risotto". Någon borde åtalas för någon form av brott mot mänskligheten eller åtminstone grovt varumärkesintrång genom att servera kokt ris med majs och gröna ärtor och paprikabitar, och så renommésnylta så skamlöst så man kallar eländet för risotto. Jag har gått miste om flera års äkta risotto-upplevelser för att jag var så avskräckt av skolans lurendrejeri att det avhöll mig länge att ens försöka smaka den äkta varan, långt mindre tillaga den. :rage:

Tragik!
Växte upp med en gourmand-pappa. Han reste mkt i jobbet och jag fick ofta följa med. Vi åt mat från världens alla hörn i min barndom. Shakshuka tex var husmanskost jag minns från barndomen.
 
Gjorde potatis efter nåt instagraminlägg idag, man skär potatisar grovt i små kuber, lägger i en bytta, häller på olivolja, lökpulver paprikapulver (jag använder rökt), vitlökspulver och salt, och timjan och rör runt. Sen blandar man ner ströbröd och parmesan, och sen ugnsbakar man. Riktigt krispigt och gott! :up: Hade kvar aioli sen igår, och la till pastrami, och en sallad på krisp, rödlök, tomathalvor och riven kålrabbi. Hade lite huvudbry vad jag skulle ha till potatisen eftersom den var så smakrik(och salt), men pastramin blev väldigt bra till.
 
Gjorde potatis efter nåt instagraminlägg idag, man skär potatisar grovt i små kuber, lägger i en bytta, häller på olivolja, lökpulver paprikapulver (jag använder rökt), vitlökspulver och salt, och timjan och rör runt. Sen blandar man ner ströbröd och parmesan, och sen ugnsbakar man. Riktigt krispigt och gott! :up: Hade kvar aioli sen igår, och la till pastrami, och en sallad på krisp, rödlök, tomathalvor och riven kålrabbi. Hade lite huvudbry vad jag skulle ha till potatisen eftersom den var så smakrik(och salt), men pastramin blev väldigt bra till.
Det later gott!

Jag var och tog prover i gar da min mage inte alls ar i form. Lakaren's forsta fraga var om jag var vegan, da jag svarade nej fortsatte hon med, "vegeterian"? nar det blev ett till nej sa hon lattad ut och fragade vad jag tyckte om rott kott, "Du behover ata mer av det"!

SA ... det blir nog biff i kvall:d
 
Potatis är färskvara. Människor behöver mat även i kristider. Att då kunna lagra något i åratal som är mättande och näringsrikt är superb egenskap. Kan ingen ädel potatis i världen slå. Jag hävdar alltså bara att det är ett livsmedel med väldigt goda egenskaper på vissa sätt, som motiverar dess existens.

Men ja, jag kokar hellre potatis om jag har det och har tid med det. Mycket godare.

Fast sa himla mycket farskvara ar det inte. Min Mormor och Morfar tog upp ett par akrar potatis pa hosten och forvarade det i matkallaren, fullt atbart fram tills nasta ars skord av nypotatis. och efter nypotatisskorden lamanade de tillrackligt for att det skulle racka till mos och annat under sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp