Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår mat på sistone har varit modell ”orka-ente”!
Så det har varit korv-stroganov, natchotallrik, färdiga delikatessköttbullar och broccoligratäng etc. Idag blev det take away i form av 4 små rätter och crispy anka.
Vi hade planerat köpa phad thai från bra ställe. Men det var stängt. Så nu fick vi ok-mat från typ det enda öppna förutom pizzeria.
 
Jag har nu agnat formiddagen at att laga en gluten och dairy-free butternut squash/svamp "grej" som tilltugg till morgondagen's kalkon. Den blev till och med godare an vanligt ... sant hander nar man inte slarvar med hur val man "vattnar ur" svampen och hur val man "steker" kryddorna innan de blandas i hela grytan, och liknande.:angel:
 
Har inte ätit lagad mat på flera dagar, nu siktar jag på paltkoma ikväll med en vitlöksdoftande gräddig smörig ostig potatisgratäng och baconlindade kalkonfilér, sparris & blomkålsbuketter och en gräddsås med några slattar rödvin och vinbärsgelé. Efterrätt vaniljglass och varm sås på blåbär och saskatoonbär och karmallkrisp på krossade polkagrisar över det. Och en espresso och snus såklart, möjligtvis nån irish cream till detta :d
 
Imorgon är det Lilla Jul :banana:🧑‍🎄
Så idag blev det en någorlunda lättsmält middag, med libanesiskt tema. Ordnade tabboule, baba shisht taouk, baba ganoush och en helsvensk vitlöksröra :DTill det hade vi också helt fel bröd, vi tycker helt enkelt att det smakar bättre med finskt rågbröd.
 
Potatisgratäng, porterstek och äppelgelé blev middag här :d
1637942807229.jpg

Att det är egenodlad potatis, älgkalvkött och hemkokt gelé gör det hela extra mumsigt :D
 
Nu är årets första skinka inne för griljering :) Testar en knäckig variant, får se hur det blir.
Det blir småplock av det vi tycker är godast så olika sillar, laxar i rökt och gravad form, rotsakslåda, svärmors rödbetssallad men mina köttbullar, ägghalvor, marinerade revben och annan småmat. Självklart mumma och nytt för i år är en pepparkakscheescake med ädelost, återkommer om smak.
Glad Lilla Jul till er! :banana:🥰🤶🎄
 
Torskfilé på purjobädd, gratinerad i ugnen med sås på matlagningsgrädde, fiskbuljong, vitlök, apelsin- och limesaft och lite skal. Kokt potatis. Lyckad kylskåpsrensning, och jag tror banne mig att det gömmer sig en liten god chokladbit i kylskåpsdörren också. Och till senare finns lite god glass (salted caramel) i frysen, så kvällen är räddad. :d :love:
 
Inte tillagat i mitt kök, men imundigat en nyckelhålsmärkt gigantisk kycklingkebabrulle med blandad specialsås (röd & vit). Inköpt på det enda stället som gör riktiga kycklingkebab med sallad/råkostmix i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp