Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.

tuaphua

Trådstartare
Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag?

Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta trattkantareller, ungsrostad klyftpotatis med lite svamp/viltkrydda och rårörda lingon.
Det blev så himla gott!
Liiite godare än den där färdiga ärtsoppsburken jag stod och sneglade på innan jag fick lite feeling och lagade mat istället. :laugh:
 
Ja jag behöver också lite matinspiration! Det här med hemmalunch dag ut och dag in går gärna lite på tomgång efter ett tag.

Igår blev det i alla fall ett tillfälle till en utelunch med vietnamesisk touch. Förvisso take away men det kändes ändå helt exotiskt och festligt att äta mat som någon annan lagat, och i sällskap med kollegor.

Men nu åter till gårdens egna skafferi. Nyttjar ännu "uteskafferiet" flitigt med bra tillgång på kål, betor, purjolök, potatis, jordärtskockor, persilja och morötter som står kvar ute i landen. :love: Och lite daikon och rättika + svartrot och vintersallat som jag inte börjat skörda ännu. :d

Dagens lunch på hemmaskafferi-temat därför: kokta gul- och rödbetor med stekt halloumi och grön- + svartkål, belugalinser och lite pumpakärnor för crunch på toppen.
 
Ja men ja, saknat denna tråd med! Men väntade på att någon annan skulle känna lika :angel: Vi är ju så i fiskträsket, behöver inspo till annat. Tack vare @em76 vill jag nu göra gryta med öl, det är ju så gott :d
Idag blev det en fiskgratäng med lax, dillsås och duchessepotatis. Gott men inget wow.
 
Okej tråd för frågeställningen?

Jag har köpt supergod honung som kanske egentligen borde ätas skedvis ur burken, men i övrigt, har ni några tips på vad man kan använda supergod flytande honung till? Vet i och för sig inte hur länge till den är flytande 😊.
 
Okej tråd för frågeställningen?

Jag har köpt supergod honung som kanske egentligen borde ätas skedvis ur burken, men i övrigt, har ni några tips på vad man kan använda supergod flytande honung till? Vet i och för sig inte hur länge till den är flytande 😊.

Ja! Jättekul med frågor ju!

Jag har inte så mkt atrI dressing? Typ med olivolja, vinegrett av ngt slag, honung, dijonsenap.

Honungsrostade valnötter har jag gärna till sallad. Och gärna till en fetaost, spenat, tomat, knipplök, tryffelsalami/salami Milano

Sen knarkar jag te med honun i.
 
Okej tråd för frågeställningen?

Jag har köpt supergod honung som kanske egentligen borde ätas skedvis ur burken, men i övrigt, har ni några tips på vad man kan använda supergod flytande honung till? Vet i och för sig inte hur länge till den är flytande 😊.
Ringla över turkisk/grekiskt yoghurt, strö över lite hackade valnötter och ät som dessert eller lyxfrukost :d
 
Okej tråd för frågeställningen?

Jag har köpt supergod honung som kanske egentligen borde ätas skedvis ur burken, men i övrigt, har ni några tips på vad man kan använda supergod flytande honung till? Vet i och för sig inte hur länge till den är flytande 😊.
Jag brukar ringla lite över yoghurt som @Ullmerkott säger - grekisk yoghurt med valnötter, hackat äpple och honung är underbart! Sen tycker jag det kan vara gott med honung på pannkakor också :)
 
Igår lekte vi svenskar och åt swacos till middag. Vi äter det så himla sällan att det alltid är supergott när vi väl kommer oss för att laga det!

Ikväll blir det laxfilé med citrusrisotto :d
 
Allmän uppryckning på matlagningsfronten och nödvändig frysrensning på kött resulterade i lite för god (= lite för mycket) mat. :) Oxfilé med gräddkokta svartrötter med tryffelolja + rödvinssås med timjan och en hel del blåbär i.

Kunde jag petat in lite gulbeta och grönkål också så hade ju färgcirkeln varit komplett, inklusive rosastekt filé och vit tryffel. Svartrötterna från egen odling var kanske något tunnare än köpevarianten men HELLO så löjligt goda. Det ska sås en mängd nya sådana fröer så fort nästa odlingssäsong börjar.
 
Har dragit igång en mustig grönsakssås (paprika, morot, zucchini, hela plommontomater, lök, krossade tomater av god kvalitet, en skvätt tomatpuré samt lite ansjovis för umamin) som ska få puttra på spisen i en timme eller två nu. Den kommer att ätas med färskpasta, basilika och massor av parmesan ikväll :d
 
Allmän uppryckning på matlagningsfronten och nödvändig frysrensning på kött resulterade i lite för god (= lite för mycket) mat. :) Oxfilé med gräddkokta svartrötter med tryffelolja + rödvinssås med timjan och en hel del blåbär i.

Kunde jag petat in lite gulbeta och grönkål också så hade ju färgcirkeln varit komplett, inklusive rosastekt filé och vit tryffel. Svartrötterna från egen odling var kanske något tunnare än köpevarianten men HELLO så löjligt goda. Det ska sås en mängd nya sådana fröer så fort nästa odlingssäsong börjar.
Rödvinssås med blåbär alltså? Tell me more!
 
Vi fortsatte på lammet igår och serverade nu med potatisgratäng och sallad.
Vi åt också både lussebulle och glass. Något mätta var vi! 😅
 
Rödvinssås med blåbär alltså? Tell me more!

Recept i dess helhet hämtat från "Livsnjutarnas gourmetkök", blåbärssåsen separat beskriven så här:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.

-------------------------

Själv valde jag att sila bort timjan och rödlök men sedan lät jag blåbären vara kvar, tyckte det kändes onödigt att ta bort dem ur slutprodukten. Kanske hade jag också närmare 1 än 3/4 deciliter i. :) Särskilt kombinationen med det gräddiga och tryffeln till svartrötterna = :d :love:
 
Recept i dess helhet hämtat från "Livsnjutarnas gourmetkök", blåbärssåsen separat beskriven så här:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.

-------------------------

Själv valde jag att sila bort timjan och rödlök men sedan lät jag blåbären vara kvar, tyckte det kändes onödigt att ta bort dem ur slutprodukten. Kanske hade jag också närmare 1 än 3/4 deciliter i. :) Särskilt kombinationen med det gräddiga och tryffeln till svartrötterna = :d :love:
Oj vad spännande! Skulle den passa till älgkött tror du? Funderar på nyårsmenyn...
 
Har dragit igång en mustig grönsakssås (paprika, morot, zucchini, hela plommontomater, lök, krossade tomater av god kvalitet, en skvätt tomatpuré samt lite ansjovis för umamin) som ska få puttra på spisen i en timme eller två nu. Den kommer att ätas med färskpasta, basilika och massor av parmesan ikväll :d
Jäklar vad fint det där satt efter en dag då dieten i princip uteslutande bestått av lussekatter, pepparkakor, glögg och varm choklad :angel: Kroppen skrek efter något näringsrikt och fräscht, och det fick den! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp