Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit så sugen på tabbouleh i flera dagar, så förmiddags gjorde jag en sats. Så glad att vi idag fick en hemleverans av ny fisk, så nu är röken igång och det blir rökt öring och räkor (de sistnämnda dock från frysen). Har gjort en kall citronsås till men ska försäkra mig med en vitlökssås, det brukar vara det som går åt :p
 
Pasta med chililövbiff och haricots verts :) Dock blev det med en sweet & smokey-sås eftersom min pojkvän inte förstod vad inköpslistans chilisås betydde :cautious: :p
Gott var det hur som helst :d

IMG_20210113_210502.jpg
 
Har börjat göra calzone på den färdiga pizzadegen som går att köpa, istället för att göra vanlig pizza. Det blir superbra! Variationen i toppingar blir dock lite lidande. Idag fick sista resterna av julskinkan göra sällskap med tomatsås, mozzarella och cheddar (också den från julbordet) samt oregano, färska tomater, oliver, basilika och tomatsås. Med pizzaläget i vår varmluftslugn blev resultatet väldigt bra! Pizzan serverades i skivor med råkost, balsamicodressing och babyspenat samt god olivolja och lite citron.
 
Stjärnpotatis, bönröra med schalottenlök och paprika och små blad.

Stjärnpotatis, var tvungen att googla. Såg framför mig en blandning av olika sorter potatis, former och färger, tillsammans och enskilda, och med stjärnglitter strösslat över. Hade lite fel :p Men såg gott ut!

Jag var också tvungen att googla, de var ju jättegulliga! Sådana ska jag absolut göra någon gång :up:
 
Vi blev pizzasugna så pappa fick köra till Vrigstad och köpa två pizzor att dela på tre personer. Vegetariana för mig.
 
Även jag googlade stjärnpotatis och ska testa framöver.
Ikväll gjorde sambon pasta med vanameiräkor och bläckfisk. Hade i vitlök, gul och röd lök, krossade tomater, kryddor, lime etc. Serverades med riven parmesan. Såå gott!
Han gjorde också någon röra med vaxbönor, bladspenat, citron, vitlök etc som vi åt vid sidan av.
Efterrätt blev hallonpannacotta. Gött!
 
Rimmade torskfilé som sedan smörstektes. Till det bönor stekta med vitlök och mejram, kokt potatis, semitorkade körsbärstomater och brynt kaprissmör. Gott vitt i glasen.
 
Igår blev det kycklingfilé med tzatziki och pitabröd, vansinnigt gott i all sin enkelhet! Jag var lite väl ivrig med vitlöken i tzatzikin, men det är ju som tur är ganska enkelt att lösa med lite mer yoghurt!

Ikväll blir det grön ärtsoppa och surdegsbröd! Sen tror jag att jag behöver en liten paus från surdegsbröd... I typ en dag eller två ;)
 
Hembakt pizza med lite vad som hittades i hyllorna, svarta oliver/fetaost/rödlök/majs.

Samt marängkaka med röda vinbär som känns helt crazy att baka i januari eftersom det för mig är en typisk "sitta ute i skuggan i trädgården en varm sommardag"-fika. Det var/är inte lika lockande att sitta i trädgården en kall vinterdag med snö. Men kakan funkade ändå!
 
Kyckling cacciatore med risoni och västerbotten istället för parmesan. Hade inga sardeller då min hjärna fick blackout i affären och inte kom ihåg vad "anchovies" är på svenska. Det doftar gott så jag har höga förhoppningar!
 
Igår blev det kycklingfilé med tzatziki och pitabröd, vansinnigt gott i all sin enkelhet! Jag var lite väl ivrig med vitlöken i tzatzikin, men det är ju som tur är ganska enkelt att lösa med lite mer yoghurt!

Ikväll blir det grön ärtsoppa och surdegsbröd! Sen tror jag att jag behöver en liten paus från surdegsbröd... I typ en dag eller två ;)
Olivolja hjälper också till att rädda en tzatziki med för mycket vitlök :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp