Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite påskbuffé idag med tunnbrödssnittar, köttbullar, potatisgratäng, ägghalvor med räkor, påskskinka och påskmust. Och sen den mest fantastiska efterrätten. Pannacotta med mjölkchoklad och uppepå lite grädde och Daimkross. :d :d :d Jösses vad gott.
 
Efter Aperol-premiär i trädgården och tillika årets första solbränna kändes det rätt med något somrigt till middag, så vi åt tagliatelle med en krämig sås på kallrökt lax, sparris, crème fraiche, citron och massor av svartpeppar. Allt intogs tillsammans med ett glas Fiano. Väldigt fräscht och gott!

Imorgon är vi inbjudna på grillning hos grannen, där vårt bidrag kommer att bli i form av bubbel samt citroncupcakes med limefrosting.
 
Ikväll åt vi varmrökt lax, färskpotatis och sparris och rädisor, samt en sås på gräddfil, majonnäs, färsk dill och citron, och så vitt vin till. Så otroligt galet vårigt och gott! Innan dess blev det fördrink - limoncello och mousserande i vackra glas. Imorgon ska vi äta rödbetspicklade deviled eggs, toast med pocherat ägg, hollandaise och babyspenat och rökt lax till förrätt, samt lamm och vitlöksdoftande potatisgratäng och rödvinssås till huvudrätt, och så ska jag göra en citronmarängpaj som vi antagligen kommer äta på söndag pga matkoma. Älskar påsken! Ofta härligt väder, vårkänslor, underbara färger och snittblommor och påskliljor, god vårig mat och absolut inga måsten eller krav. Precis kardullers. :heart
 
Hur gör man för att bedöma om kycklingklubbor är dåliga eller inte när de legat i marinad? De låg två dagar och sedan pga oförutsedda händelser så är det nu en knapp vecka - kall kyl hela tiden. Jag kan inte lukta eftersom marinaden luktar så starkt.
 
Lever tydligen på bubbel och bröd med tillbehör nuförtiden. Går ingen nöd på en här :angel:
Provat comté för första gången, trevlig bekantskap. Men jösses, det var inte påhitt när den beskrevs som fruktig!

(Okej, kanske marginellt mycket bröd.)
B5BC6925-90B8-4DC2-89CF-23DB4CE2464F.jpeg
 
I går kväll åt jag potatisgratäng och veganska bullar och lite annat. T ex gräddtårta med konserverad persika.
I dag tror jag det blir burgare med tillbehör.
 
I gar blev middagen vildfangad farsk sockeye lax pa saltblock och asparagus med Romano/Asiago ost ocksa pa saltblock.
Till det hade vi en salad med vattenmelon, "honey dew" melon, rodlok marinerad i lime, lite overbliven "cheese curd", feta ost, tunnt skuren spenat och mint, och citron pressad over det hela.
Pa tallriken fick laxen vila pa en annorlunda sorts bearnaise sas som fick puttra lite med soltorkade tomater, rejalt med rodlok marinerad i lime och en hel del capers, men inte alls sa mycket smor som riktig bearnaise sas.

Da vi hade lax kvar i dag marinerade jag den i vitt vin med ett par chilis innan jag grillade laxen pa en cedar planka. I dag fick laxen vila pa lite tzatziki och till det hade vi resten av salladen fran i gar, med lite mer vattenmelon och en mango hackad i.

Nu har sommar sesongen startat har. Massor med goda frasha salader och det mesta har i livet lagas pa grillen. :D
 
Långfredagens middag innan jag åkte upp till särbon på påskafton: Kallrökt regnbågslax, svartrotsgratäng med tryffelcheddar samt en ljummen sallad på sparris, tomater och rödlök. Snabbt, enkelt och gott :up:

169185735_474641857181929_7675027840702298069_n.jpg

För porslinsnördar kan jag avslöja att det hela intogs på Teresia från Rörstrand :D

Ikväll blir det älgentrecote med klyftpotatis och baconlindad sparris. Jag får rödvinssås och särbon grönpepparsås till. Vinet är oklart ännu men det lär bli något italienskt från källaren (den innehåller inget rödvin som inte är italienskt...).
 
Långfredagens middag innan jag åkte upp till särbon på påskafton: Kallrökt regnbågslax, svartrotsgratäng med tryffelcheddar samt en ljummen sallad på sparris, tomater och rödlök. Snabbt, enkelt och gott :up:

169185735_474641857181929_7675027840702298069_n.jpg

För porslinsnördar kan jag avslöja att det hela intogs på Teresia från Rörstrand :D

Ikväll blir det älgentrecote med klyftpotatis och baconlindad sparris. Jag får rödvinssås och särbon grönpepparsås till. Vinet är oklart ännu men det lär bli något italienskt från källaren (den innehåller inget rödvin som inte är italienskt...).
Jag är jättenyfiken på svartrot, men har inte vågat mig på att köpa det. Hur skulle du säga att den smakar? Liknar den någon rotsak i smak? 🙂
 
Jag är jättenyfiken på svartrot, men har inte vågat mig på att köpa det. Hur skulle du säga att den smakar? Liknar den någon rotsak i smak? 🙂

Hm... den har konsistens som sparris (den kallas ju fattigmanssparris också) och jag tycker nog smaken är någonstans mellan sparris och jordärtskocka (den har ingen bitterhet som sparrisen kan ha men är inte så söt som jordärtskockan). Jag tycker den är underbar i både smak och konsistens. Mjälla, tunna rötter kan säkert fungera råa i en sallad (eller bara lätt förvällda) men grövre rötter behöver kokas för att komma till sin rätt.

Den är jättekletig att skala (mjölksaften är som klister!) så jag använder handskar.
 
Hm... den har konsistens som sparris (den kallas ju fattigmanssparris också) och jag tycker nog smaken är någonstans mellan sparris och jordärtskocka (den har ingen bitterhet som sparrisen kan ha men är inte så söt som jordärtskockan). Jag tycker den är underbar i både smak och konsistens. Mjälla, tunna rötter kan säkert fungera råa i en sallad (eller bara lätt förvällda) men grövre rötter behöver kokas för att komma till sin rätt.

Den är jättekletig att skala (mjölksaften är som klister!) så jag använder handskar.
Tack!
Ska prova den någon dag framöver. 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp