Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Och när jag äntligen tar ett foto så lyckas jag inte få med det)

5DFFD6D6-9455-48D9-8409-1B615515CCE4.jpeg
 
Ikväll gjorde sambon anka i ugnen. Iom att ankjäveln var frusen trots att den togs fram igår så tog det ca 3,5-4 h att få den klar. Jag bidrog genom att göra lite potatis i airfryern. Jag lät skalet vara kvar och delade dem i halvor som jag skar likt hasselbackspotatis och sedan delade i klyftor. Lade dem i en bunke med olja och kryddor och sedan hällde jag också i ströbröd. Så det blev lite fusk-hasselbackar. Mycket goda!
Till det gjordes också sås och vi hade rödvinbärsgelé till.

Det stod på ankan att det skulle vara en påse med inkråm i. Men vi hittade inget när vi försökte rota i den frysta stackars ankan och lyste med pannlampa in i den.
Så vi hoppades det inte skulle vara en kvar där i då den var tillagad. Men vi hittade ingen. Så de måste missat. :laugh:
 
Av olika anledningar (don't ask) har jag som icke äggätare ca 30 ägg. Vad göra med dem? Läste om skånsk äggkaka men jag är en person och 4 portioner kaka innehåller fem ägg. Tips och råd?
 
Av olika anledningar (don't ask) har jag som icke äggätare ca 30 ägg. Vad göra med dem? Läste om skånsk äggkaka men jag är en person och 4 portioner kaka innehåller fem ägg. Tips och råd?
Ägg håller länge i kylskåp - när man börjar bli misstänksam knäcker man dem innan man häller ihop dem med andra ingredienser.

Jag brukade göra ostpaj: pajskal mördeg utan socker, blindbakas 10-15 minuter på 175 grader, fyllning 3 dl mjölk, 3 dl riven ost och 3 ägg. Man kan lägga i t.ex. paprika, stekt purjolök, skinka, broccoli etc som man råkar ha hemma. Den fyllda pajen får grädda ca 45 minuter tills den stannar och får trevlig färg (det är ingen äkta quiche - för tydligen har fransmännen inte i ost om de ska ha i skinka)
 
Av olika anledningar (don't ask) har jag som icke äggätare ca 30 ägg. Vad göra med dem? Läste om skånsk äggkaka men jag är en person och 4 portioner kaka innehåller fem ägg. Tips och råd?

Förutom de utmärkta tipsen ovan, så kan du även frysa in och ta fram till pannkakssmet eller omeletter eller annat vid senare tillfälle. Dock inte hela med skal utan de måste knäckas och vispas ihop och frysas sedan. Har du några formar kan du styckfrysa innehållet i ett eller två ägg för sig, och sedan enkelt ta fram vad du behöver i antal ägg. Det går också bra att frysa in äggvitorna för sig, äggulor sägs kunna blir lite skumma så det har jag inte testat.
 
Av olika anledningar (don't ask) har jag som icke äggätare ca 30 ägg. Vad göra med dem? Läste om skånsk äggkaka men jag är en person och 4 portioner kaka innehåller fem ägg. Tips och råd?
Brunch med äggröra, bacon, vita bönor
Äggröra öht
Omelett kan du ju variera i det oändliga med grönsaker, skinka, svamp, lökar(gräslök eller salladslök gillar jag att ha i)
Allt med äggstanning: gratänger eller pajer
Ägg på macka(kokt, stekt, pocherat), som det är eller ihop med annat
Ägg i sallad, tex skaldjurssallad
Du kan också baka ägg i ugnen med annat du gillar, typ fetaost, tomater, svamp, skinka etc
Dansk æggekage tycker jag är jättegott, gärna med bacon och gräslök etc
Bananpannkaka
Pannkakor
Smoothie kan du ha ägg i
 
Jag tänkte be om lite tips!

Jag köpte frusna edamamebönor och funderar nu på vad jag ska göra med dessa. Jag tänkte ha dem som ett lite nyttigare tillbehör till maten men tänkte att de kanske är lite torftiga som de är? Bör man marinera dem på något sätt? kanske blanda med något annat som ärtor eller whatever?

Hur brukar ni göra?
 
Jag tänkte be om lite tips!

Jag köpte frusna edamamebönor och funderar nu på vad jag ska göra med dessa. Jag tänkte ha dem som ett lite nyttigare tillbehör till maten men tänkte att de kanske är lite torftiga som de är? Bör man marinera dem på något sätt? kanske blanda med något annat som ärtor eller whatever?

Hur brukar ni göra?

Jättegott i wraps! Då brukar jag bara koka upp dem och sen ha i. Typ med stekt/grillad kyckling, färsk paprika, sallad, lite majonnäs.
 
Jag tänkte be om lite tips!

Jag köpte frusna edamamebönor och funderar nu på vad jag ska göra med dessa. Jag tänkte ha dem som ett lite nyttigare tillbehör till maten men tänkte att de kanske är lite torftiga som de är? Bör man marinera dem på något sätt? kanske blanda med något annat som ärtor eller whatever?

Hur brukar ni göra?
Ibland äter jag de som mini-förrätt med havssalt på och med pinnar.
Jag tycker de är väldigt goda naturella (eller med lite salt till) men har ätit de marinerade också, men dock inte gjort själv hemma. Ibland har jag de i sallad och de går att blanda med ärtor, men de står sig rätt bra med andra grönsaker också.
 
Jag kopte tva kilo farsk "sea bass" i dag. Jag fick den till fantastiskt pris ... men vad tankte jag pa? 🧐 Jag kan ju inte gora iordning allt i dag, sarskilt inte da jag kopte 3 racks "spare ribs" ocksa.:confused::meh:
Jag tar nu en paus och forbereder mig pa att ta hand om allt ...

Middagen blir en Peruvian Ceviche ... som egentligen bara innebar att man skar fisken (min sea bass alltsa:cautious: vilket ar havs aborre) i sma bitar och marinerar dem i lime i 5 minuter. Sedan tar jag upp fisken igen (da jag ar lite skadad pa det har med saltblock) och lagger fisk och alla andra ingredienser pa ett kallt saltblock i ytterligare 5-10 minuter innan jag haller tillbaka allt med limen ... ELLER serverar pa saltblocket🤔

Till det gor jag asparagus pa ett annat saltblock att ata till. Men forst maste jag ta hand om all fisk och kott ... fast jag ar hungrig NU:arghh:
 
Jag tänkte be om lite tips!

Jag köpte frusna edamamebönor och funderar nu på vad jag ska göra med dessa. Jag tänkte ha dem som ett lite nyttigare tillbehör till maten men tänkte att de kanske är lite torftiga som de är? Bör man marinera dem på något sätt? kanske blanda med något annat som ärtor eller whatever?

Hur brukar ni göra?
Jag använder dem främst i grytor men tycker de är supergoda även precis som de är.
 
Den rökta regnbågen blev helt underbar :love: Igår åt vi kolgrillade hamburgare (50/50 älgfärs och nötfärs) med mina hembakta potato buns. Det blev riktigt gott och pricken över i blev ärtskott vi fått av svärmor, det blev väldigt bra med alla andra smaker (jag körde med Johnnys Mango-habanerosenap, Johnnys Black Garlic BBQ sauce samt CajP Cheddar Cheese).
 
Den rökta regnbågen blev helt underbar :love: Igår åt vi kolgrillade hamburgare (50/50 älgfärs och nötfärs) med mina hembakta potato buns. Det blev riktigt gott och pricken över i blev ärtskott vi fått av svärmor, det blev väldigt bra med alla andra smaker (jag körde med Johnnys Mango-habanerosenap, Johnnys Black Garlic BBQ sauce samt CajP Cheddar Cheese).
Är den cheddar cheese god?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp