Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
En trevlig vardagsmiddag igår; panerad och stekt torskfilé med gräddig sås med fiskbuljong och citron, samt mos på potatis/blomkål. Lyxigt med fin torsk tyckte vi och så drack vi en jättegod lokal öl till. Den passade väl egentligen inte till fisk men det var en god mörk öl och så finsmakiga är vi inte. ;)

Idag blir det ärtsoppa och pannkakor. Jag gjorde i påskas mjölfria bananpannkakor från Lindas bakblogg som var en stor succé till frukost/brunch. Men nu blir det hederliga pannkakor, kanske med rivet äpple i.
 
Efter att ha ätit rester från påsken i några dagar fick det bli soppa, kände för något annat! Så idag blev det morotssoppa med ingefära & chili, toppade med pumpafrön, fetaost och en klick cf. Brytböd till de som äter sånt. Gott.
 
Hos oss blev det en mycket enkel pasta med tonfisksås idag. Jag har fått lite dille på pasta på senaste. Alltså det är ju alltid gott, och det är min absoluta favorit-kolhydrat, men på senaste tiden har jag velat äta det ännu mer än vanligt. Kanske är kroppen som vill bulka till sig lite nu när Vinter 2.0 slagit till 🥶
 
Det blev sea bass (havs aborre) i dag ingen. I dag stekt pa saltblock med en salad till. Jatte gott fortfarande, men nu har resten av min sea bass hamnat i frysen. Det ar nog dags att variera kosten lite.:p

Har ar det sol och 18-20*C pa dagen nu och det ar PERFECT med salader igen. Jag hittade "sweet corn" (sot farsk majs) pa affaren haromdagen sa det blir mycket ra majs och marinerad lok just nu ... i dag var det ocksa oliver, feta ost, finskuren spenat och persilja, och citron over alltihop.

Da ar fragan vad jag gor i morgon🤔 Jag har en skirt steak (jag har ingen aning om vad det kan heta :confused: Men det ar den mest smakrika kottbiten ... som ocksa tenderar att bli seg, sa jag gor den med sous vide som "carne asada" Mexican style. Till kottet gor jag en chimichurri och det far nog bli nagon sorts salad till det. Sedan ska Maken och jag ha "game night" ...det var lange sedan sist sa jag ser fram emot en trevlig kvall.:)
 
Det blev sea bass (havs aborre) i dag ingen. I dag stekt pa saltblock med en salad till. Jatte gott fortfarande, men nu har resten av min sea bass hamnat i frysen. Det ar nog dags att variera kosten lite.:p

Har ar det sol och 18-20*C pa dagen nu och det ar PERFECT med salader igen. Jag hittade "sweet corn" (sot farsk majs) pa affaren haromdagen sa det blir mycket ra majs och marinerad lok just nu ... i dag var det ocksa oliver, feta ost, finskuren spenat och persilja, och citron over alltihop.

Da ar fragan vad jag gor i morgon🤔 Jag har en skirt steak (jag har ingen aning om vad det kan heta :confused: Men det ar den mest smakrika kottbiten ... som ocksa tenderar att bli seg, sa jag gor den med sous vide som "carne asada" Mexican style. Till kottet gor jag en chimichurri och det far nog bli nagon sorts salad till det. Sedan ska Maken och jag ha "game night" ...det var lange sedan sist sa jag ser fram emot en trevlig kvall.:)
Det är så kul att läsa om ett helt annat kök och annan tillgång på råvaror. :) Vissa finns ju här men mycket senare framåt sommaren och andra inte alls. Tycker det är roligt! Du verkar också väldigt ambitiös i köket. :) Och så kan man få snylta på känslan av att det är 18-20 grader och sol medan vinden piskar 20m/s och det regnar på tvären. :p
 
Det är så kul att läsa om ett helt annat kök och annan tillgång på råvaror. :) Vissa finns ju här men mycket senare framåt sommaren och andra inte alls. Tycker det är roligt! Du verkar också väldigt ambitiös i köket. :) Och så kan man få snylta på känslan av att det är 18-20 grader och sol medan vinden piskar 20m/s och det regnar på tvären. :p

Tack! :) Matlagning ar, mellan varven, mitt utlopp for att "skapa" och jag hoppas att jag kanske kan inspirera andra till att "skapa" pa samma satt som jag blir inspirerad av manga har.:cool:
 
Det är så kul att läsa om ett helt annat kök och annan tillgång på råvaror. :) Vissa finns ju här men mycket senare framåt sommaren och andra inte alls. Tycker det är roligt! Du verkar också väldigt ambitiös i köket. :) Och så kan man få snylta på känslan av att det är 18-20 grader och sol medan vinden piskar 20m/s och det regnar på tvären. :p
+ @hastflicka
Jag tänkte just samma. :laugh:

Det är så kul att läsa om en helt annan matkultur än iaf jag är van vid.
 
Igår skulle vi leva på rester och skåprens. Jag värmde på ank-resterna, gjorde potatisklyftor i airfryern(hade en olja med apelsin och chili bla på dem) och sedan fick jag ryck och gjorde en trattkantarellsås till det. Serverades också med rödvinbärsgelé. Helt ok! Såsen blev grym!
 
När jag läste om ananaspaj ovan kom jag av någon anledning att tänka på en äppelpaj som hemsöker mig. Jag åt en gång för många år sedan en slags äppelpaj i Halland på en Mårten Gås-middag. Den föregicks av en helt magisk anka som smälte i munnen... Och denna äppelpaj vill jag minnas innehöll mandelmassa och äppelmos, och säkert även färska äpplen. Den serverades med vispad grädde till. Skulle vilja säga att konsistensen var ganska lös och jag tror inte det fanns ett hederligt pajskal utan mandelmassan utgjorde en slags botten.

Känns någon vid denna efterrätt? Jag har försökt googla men inte känt att jag hittat rätt recept, men det kan också vara mitt minne som sviker mig. Jag skulle gissa att den är typiskt sydsvensk eller kanske dansk?
 
När jag läste om ananaspaj ovan kom jag av någon anledning att tänka på en äppelpaj som hemsöker mig. Jag åt en gång för många år sedan en slags äppelpaj i Halland på en Mårten Gås-middag. Den föregicks av en helt magisk anka som smälte i munnen... Och denna äppelpaj vill jag minnas innehöll mandelmassa och äppelmos, och säkert även färska äpplen. Den serverades med vispad grädde till. Skulle vilja säga att konsistensen var ganska lös och jag tror inte det fanns ett hederligt pajskal utan mandelmassan utgjorde en slags botten.

Känns någon vid denna efterrätt? Jag har försökt googla men inte känt att jag hittat rätt recept, men det kan också vara mitt minne som sviker mig. Jag skulle gissa att den är typiskt sydsvensk eller kanske dansk?
Skånsk äppelkaka kanske?
De gjorde den på Sveriges Mästerkock. 😅
 
När jag läste om ananaspaj ovan kom jag av någon anledning att tänka på en äppelpaj som hemsöker mig. Jag åt en gång för många år sedan en slags äppelpaj i Halland på en Mårten Gås-middag. Den föregicks av en helt magisk anka som smälte i munnen... Och denna äppelpaj vill jag minnas innehöll mandelmassa och äppelmos, och säkert även färska äpplen. Den serverades med vispad grädde till. Skulle vilja säga att konsistensen var ganska lös och jag tror inte det fanns ett hederligt pajskal utan mandelmassan utgjorde en slags botten.

Känns någon vid denna efterrätt? Jag har försökt googla men inte känt att jag hittat rätt recept, men det kan också vara mitt minne som sviker mig. Jag skulle gissa att den är typiskt sydsvensk eller kanske dansk?

Just den pajen kanner jag definitivt inte igen, jag ar lat och gor bara smulpajer.:p Dock har jag nastan alltid mandelmassa i "smulorna" (och ganska mycket havregryn) i smulpajen. Det gor tacket over bar/frukt mycket crispigare och jatte gott.
 
Lagar kebab. Inte hemsnickrad den här gången, både pitabröd och kebabstrimlor är butiksinköpta. Pitabröd, Sallad, silverlök, röd lök, gurka, tomat, jalapeno, vitlökssås toppat med lite persilja . Endast såsen är hemlagad. Men det är väl det viktigaste av allt :)
Hur gör du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp