Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir lax här också! Den nya grillen kan även användas som rök, så det blir vårt livs första egengjorda varmrökta lax och till den ska jag göra en potatissallad med citron, parmesan, spenat och sparris. Ska bara orka ta mig upp ur soffan först, det blev ännu en hård eftermiddag i solstolen idag...:angel:

Jag hittade förresten inhemsk sparris i affären för första gången i år, ett mycket trevligt vårtecken!
 
Vad hade ni för marinad till bönorna?

Har en massa bönor hemma och behöver inspiration. 😅
Jag brukar göra själv.
Basen brukar vara olivolja och någon balsamico. Ofta kör jag mango-balsamico eller jerez.
Sen kan jag variera lite med tex ha i ajvar, dijonsenap och honung, vitlök, örter, vilka kryddor etc. Ofta har jag i italiensk salladskrydda också.
 
Jag brukar göra själv.
Basen brukar vara olivolja och någon balsamico. Ofta kör jag mango-balsamico eller jerez.
Sen kan jag variera lite med tex ha i ajvar, dijonsenap och honung, vitlök, örter, vilka kryddor etc. Ofta har jag i italiensk salladskrydda också.
Tack för tips! 🙂

Jag brukar bara ha olivolja, vinäger, salt och persilja.. Men börjar ledsna. Men ska testa mango-balsamico, låter så gott!
 
Jaja nämen det här var ju inte äckligt, så att säga :love:

IMG_20210424_203030_480.jpg
 
Det blir lax här också! Den nya grillen kan även användas som rök, så det blir vårt livs första egengjorda varmrökta lax och till den ska jag göra en potatissallad med citron, parmesan, spenat och sparris. Ska bara orka ta mig upp ur soffan först, det blev ännu en hård eftermiddag i solstolen idag...:angel:

Jag hittade förresten inhemsk sparris i affären för första gången i år, ett mycket trevligt vårtecken!
Alltså jag tror vår grill funkar så också. Det finns en minigrill på sidan och en lång skorsten på den större grillen. Så jag gissar den kan varmröka. 🤔 Inte vår arena riktigt men blev ändå inspirerad att testa!
 
Alltså jag tror vår grill funkar så också. Det finns en minigrill på sidan och en lång skorsten på den större grillen. Så jag gissar den kan varmröka. 🤔 Inte vår arena riktigt men blev ändå inspirerad att testa!

Det kan den. Innan jag fick min rök av särbon rökte jag i min grill.

Edit: Det går att röka i alla grillar som har lock men är den liten blir det för hög temperatur för rökning. En stor Weber klotgrill är bäst om man inte har en dedikerad rök eller en "skorstensgrill" med sidolåda.
 
Det kan den. Innan jag fick min rök av särbon rökte jag i min grill.

Edit: Det går att röka i alla grillar som har lock men är den liten blir det för hög temperatur för rökning. En stor Weber klotgrill är bäst om man inte har en dedikerad rök eller en "skorstensgrill" med sidolåda.
Lite ny värld för mig, äter i princip aldrig rökt mat. :laugh: Men borde testa!
 
Jag kan inte hålla mig! Testar att göra frozen yoghurt, har provsmakat och den är 👌🏼👌🏼👌🏼😍😍😍
Turkisk yoghurt
Dulce de leche
Citronzest

Vispade ihop 2/3 av yoghurt (av 500g) med dulce de leche och hade i finriven zest. Rörde slarvig ihop resten av yoghurten, tycker det är gott när sött möter syrligt, ner i en glasform och så in i frysen.
Det låter fantastiskt gott :) ! När du skriver dulche de leche, menar du då den karamelliserade mjölken på burk? Och, i så fall, är det hela burken som ska i?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp