Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter fantastiskt gott :) ! När du skriver dulche de leche, menar du då den karamelliserade mjölken på burk? Och, i så fall, är det hela burken som ska i?
Jag gillade det, min syster blev inte lika förtjust! Jag hade i en hel burk, blev på gränsen till för sött. Gör jag det igen så tar jag nog dubbelt med yoghurt, så det beror på vad man själv tycker om.
Jag hade en ganska låg glasskål vilket var en slump men blev väldigt bra, det tinar inte riktigt på samma sätt som vanlig glass. Så jag har låtit den stå framme en stund, skurit den i fyrkantsbitar med kniv.

Har faktiskt lite kvar som jag tror jag ska äta upp idag. :d
 
Det blir nog lax pa grillen i dag ... eller kyckling :confused: och farska gronsaker till det ...till det gor jag en avokado sas med "butter milk" (typ en mindre skarp filmjolk) och grona kryddor som finns i tradgarden. Mint och persilja har jag tillrackligt for att ta av, resten ar jag osaker pa vad som hunnit vaxa till sig. Det blir sakert bra.:p
 
Jag blir sa HIMLA sugen pa isterband varje gang jag ser det har i traden, sa jag kollade pa vad isterband innehaller 😳 och konstaterade att det ar nog lika bra att det inte finns att kopa har :cautious: och att jag absolut inte bor borja soka efter alternativ eller att gora sjalv. :p

Om en äter det en gång om året eller så, så spelar det ingen roll alls vad de innehåller mer än att de smakar gott. :D
 
Med sambon borta en v handlade jag igår mat till bara mig. Lyckades på ngt vänster handla för 2500 kr på Willys. Man får MYCKET för det på Willys.
Trots överfull kyl dreglade jag iaf över frysta rester av lasagne. Men lyckades hålla mig och gjorde istället caesar-sallad på sånt jag bör äta nu innan det blir gammalt. Så osugen på det och det var "mjäää?".
Tröståt lite ny glass: kockos och yuzu. Den var god!
 
Alltså jag tror vår grill funkar så också. Det finns en minigrill på sidan och en lång skorsten på den större grillen. Så jag gissar den kan varmröka. 🤔 Inte vår arena riktigt men blev ändå inspirerad att testa!
Jamen prova, det var inte besvärligt alls (säger jag som knappt lyfte ett finger :angel:)! Vi har en sådan där Weber-klotgrill som @athena_arabians nämnde och jag tycker det blev hur bra som helst! (har dock aldrig rökt något i mitt liv och äter inte rökt mat särskilt ofta, så mina krav var knappast skyhöga, men just rökt lax är jag väldigt svag för)
 
Idag blev det rester av ovan nämnda rökta lax till middag. Som sällskap slängde jag ihop en snabb gräddbaserad citronsås och åt sedan detta med pasta, ärtor och spenat. Jättegott! Som efterrätt blev det två ytterst spontana glas bubbel på uteservering - en kompis ringde och hade råkat snubbla över ett ledigt bord på en bar runt hörnet från oss, så vi lämnade gladeligen disken och sprang ut och gjorde henne sällskap. Det var härlig stämning såhär första kvällen sen september som dylika ställen fick ha öppet!
 
Jamen prova, det var inte besvärligt alls (säger jag som knappt lyfte ett finger :angel:)! Vi har en sådan där Weber-klotgrill som @athena_arabians nämnde och jag tycker det blev hur bra som helst! (har dock aldrig rökt något i mitt liv och äter inte rökt mat särskilt ofta, så mina krav var knappast skyhöga, men just rökt lax är jag väldigt svag för)
Jag har inte heller engagerat mig i grillen men efter lite googling har en ny värld öppnat sig. :laugh: Ska definitivt använda den där röklådan i sommar, den funkar ju även för riktigt långsam lågtempererad grillning. :d Plus att vi har egna enar på tomten så rökriset är bara några meter bort...
 
Jag har inte heller engagerat mig i grillen men efter lite googling har en ny värld öppnat sig. :laugh: Ska definitivt använda den där röklådan i sommar, den funkar ju även för riktigt långsam lågtempererad grillning. :d Plus att vi har egna enar på tomten så rökriset är bara några meter bort...

Jag säger spar riset när du beskär träd. Äpple är gudomligt med fläsk och syrén passar jättebra till räkor. Det du inte ska använda är barrträd förutom en, de ger en besk smak och onyttiga terpener. Björk är inte bra heller, den vill gärna ge sotflagor som lägger sig på maten. I övrigt är det bara att gå loss! :up:
 
Jag säger spar riset när du beskär träd. Äpple är gudomligt med fläsk och syrén passar jättebra till räkor. Det du inte ska använda är barrträd förutom en, de ger en besk smak och onyttiga terpener. Björk är inte bra heller, den vill gärna ge sotflagor som lägger sig på maten. I övrigt är det bara att gå loss! :up:
Himla bra, tack!
 
Ikväll gjorde jag paj på blandat fullkorn och vetemjöl. Fräste på bladspenat, vitlök, rödlök och salladslök som hamnade i botten. Sedan i med tryffelsalami, feta, romanticatomater och äggstanning. Det blev gott ihop med sallad med vinägrett med dijonsenap och honung. Serverades med honungsrostade valnötter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp