Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Priset på jäst har under det senaste året höjts från 1,50 till 2,90 så nu bakar jag oftast med halva jästmängden med godare bröd (längre jästid 10 h ungefär) som följd.
 
Ikväll fick ungsad jag lax och klyftor av potatis, sötpotatis, rödbetor och rödlök med lite sesamfrön över. Till det också en kall sås på turkisk yoghurt med fetost, citron(skal och saft), vitlök, kryddor etc.
Det blev väldigt gott!
 
Grillat med flankstek, grillad vildsvinsskiva, grillad potatis med ramslökspesto, grillade citronhalvor, grillade baconlindade sparris, grillade palsternackor. Allt på grillen. Till ännu mer ramslökspesto, bea och rödvinssås.

Och ett glas Baron de Ley.
 
Varmrökt regnbåge direkt från röken med svartrotsgratäng a la tryffel och Les Lauzeraies i glaset. Jag njöt och jag är jättemätt :love:
IMG_20210501_210356_915.jpg

Porslinet är Rörstrand Teresia.
 
I fredags blev det matpanik (jag ville ha något svulligt, men var trött och hungrig efter jobb) så gjorde pizza på färdiga, förgräddade bottnar, tomatsås på burk, färdigriven mozzarella och toppade med champinjoner, lök och rökt smörgåskött. Sen fick jag tacofredagsfeeling och hällde spiskummin, paprikapulver, och cayennepeppar på den ena, pressade över massvis med vitlök, hackat peperoni och crème fraîche. Båda goda, framför allt med tanke på arbetsinsatsen. Ett glas rött till.

Igår höjdes matambitionen något, och jag stekte torsk som marinerats några dagar i miso, sake och mirin. Till det spenat (nyskövlad ur mammas växthus) blancherad och dressad i en sås på rostade, malda sesamfrön, samt ris. Fransk chokladtårta till fika. :d
 
I fredags blev det matpanik (jag ville ha något svulligt, men var trött och hungrig efter jobb) så gjorde pizza på färdiga, förgräddade bottnar, tomatsås på burk, färdigriven mozzarella och toppade med champinjoner, lök och rökt smörgåskött. Sen fick jag tacofredagsfeeling och hällde spiskummin, paprikapulver, och cayennepeppar på den ena, pressade över massvis med vitlök, hackat peperoni och crème fraîche. Båda goda, framför allt med tanke på arbetsinsatsen. Ett glas rött till.

Igår höjdes matambitionen något, och jag stekte torsk som marinerats några dagar i miso, sake och mirin. Till det spenat (nyskövlad ur mammas växthus) blancherad och dressad i en sås på rostade, malda sesamfrön, samt ris. Fransk chokladtårta till fika. :d

Den där torsken lät intressant, hur ser fördelningen av ingredienserna i marinaden ungefär ut? (Har en hopplöst stor låda med misopasta som jag funderar på olika rätter kring - förutom urgoda ramensoppor )
 
Den där torsken lät intressant, hur ser fördelningen av ingredienserna i marinaden ungefär ut? (Har en hopplöst stor låda med misopasta som jag funderar på olika rätter kring - förutom urgoda ramensoppor )
Ungefär en halv dl vardera av sake och mirin, lite drygt en halv dl misopasta. Egentligen ska man enligt ett recept använda en särskild, sötare variant av miso, men det går att ersätta med vit misopasta och någon msk socker. I andra recept var misosort ospecificerad, men socker ingick. :)
 
Ikväll kokade jag qinoa tricolore i kycklingbuljon, stekte på kycklinglårsfilé, vitlök, knipplök och rörde ihop allt med spetspaprika, majs, krossade tomater, rosé, citron och kryddor.
Det blev lite väl starkt. Så vi hade turkisk yoghurt till. Jättegott iaf!

Innan maten var vi så satans hungriga att jag snabbade mig på och gjorde halloumi-sticks i airfryern. Gott att äta i väntan!
 
Hittade ett paket med ICA:s Färska korvar i frysen som jag åt ikväll och det var inget vidare i jämförelse med det kött man köper direkt. Tur att det var det enda paketet. Hellre bättre kvalitet och mindre mängd.
 
Nöjd med gårdagens middag! Det blev en pumpasoppa med grädde i, rostade solrosfrön och lite fetaost som topping. Åt varma ostmackor från ugnen till och i glaset mannens hemgjorda mjöd på vår egen honung. Passade jättebra ihop. :love:

Dagens middag är ännu en gåta som kanske borde nystas i snarast.
 
Idag blev från inspiration från en annan tråd, köttfärssås. Gjorde dock det klassiska misstaget att krydda för mycket. Smakade av, det smakade ingenting, så kryddade lite mer, smakade fortfarande ingenting, äh vad tusan- i med mer. Blev en lite mer hot köttfärssås än vanligt, men det gick hem hos de andra. Jag vill dock själv ha en mer naturell köttfärssås.. men med marinerad söt sallad blev det ok även för mig. Serverades med gnocchi och parmesan.
 
Tips på någon god vitlökssås? Kall! Jag äter ibland på ett ställe som har en gudomlig sås, men vet inte riktigt vad dom har i. Eventuellt fetaost?
 
Tips på någon god vitlökssås? Kall! Jag äter ibland på ett ställe som har en gudomlig sås, men vet inte riktigt vad dom har i. Eventuellt fetaost?
Jag gjorde ikväll en kall sås med turkisk yoghurt, fetaost, vitlök, lite örtsalt, vit- och svart-peppar lite citronsaft och skal.
Tycker den funkar bra till både fisk och grillat tex.

Sambon har fått för sig att han inte tycker om fetaost iblandat i maten. Jag ”glömde” det idag och garvade sedan ihjäl mig då han satt och åt upp sista såsen ur skålen med sked. Måste varit himla äckligt! 🙄 🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp