Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir det revansch. Har ätit frasvåfflor med smör, socker, grädde, hjortronsylt och björnbärssylt. Blir alltid lika fundersam över 1) varför man inte gör våfflor oftare, och 2) varför inte alla använder min mormors våffelsmetsrecept. Så gott! :love:

Sedan har jag köpt sushi till middag.
 
Har precis slagit ihop en majo. Den ska få stå till sig lite innan den blir en Aioli.
Har köpt 2 nät musslor och ska göra Moule och bjuda främande på ikväll. :d
Hettar upp den lite med chili och mycket vitlök!
Låter super för en lyckad fredagkväll! 😋:d:d

1680269085536.png
 
Har för första gången (?!?!) gjort egen bea. Jag har av okänd anledning fått för mig att det är mycket komplicerat, men det var det inte. Blev jättegott. Till det ugnsbakade tomater, stekt älgbiff och klyftpotatis. Amarone i glaset.
Den myten höll mig från att göra både hollandaise och bea i flera år, så den såsmyten ska slås (hål på). Det är så mycket godare än kall majonnäs med dragon i.
 
Den myten höll mig från att göra både hollandaise och bea i flera år, så den såsmyten ska slås (hål på). Det är så mycket godare än kall majonnäs med dragon i.
Och @Ullmerkott vad är ni för magiker som lyckas med hemslagen bea? Jag anser mig vara helt okej i köket men jag kan inte lyckas med just bea,kan göra majonnäs utan bekymmer. Så varför kan jag inte göra bea?
 
Jag har 100 % framgång, det statistiska underlaget är dock väl litet för att dra några långtgående slutsatser. :D Vad är det som händer när du gör bea?
Och @Ullmerkott vad är ni för magiker som lyckas med hemslagen bea? Jag anser mig vara helt okej i köket men jag kan inte lyckas med just bea,kan göra majonnäs utan bekymmer. Så varför kan jag inte göra bea?
 
Och @Ullmerkott vad är ni för magiker som lyckas med hemslagen bea? Jag anser mig vara helt okej i köket men jag kan inte lyckas med just bea,kan göra majonnäs utan bekymmer. Så varför kan jag inte göra bea?
Det allra lättaste är att ha en termometer, då vet man exakt! För övrigt min allra bästa inköpta kökspryl. Det är så många saker som blir lättare och resultatet mycket bättre om man får koll på exakta tempen.
 
Jag hade två olika recept som jag körde någon sorts medelväg av, lite på känsla. Ingen temp och inte jättenoga med måtten heller (det skiljer MYCKET i mått och proportioner mellan olika recept märkte jag).
Förmodligen nybörjartur!
 
Jag har 100 % framgång, det statistiska underlaget är dock väl litet för att dra några långtgående slutsatser. :D Vad är det som händer när du gör bea?
Men du har lyckats till skillnad från mig :cautious: antingen så skär den sig eller så går den inte ihop alls.
Det allra lättaste är att ha en termometer, då vet man exakt! För övrigt min allra bästa inköpta kökspryl. Det är så många saker som blir lättare och resultatet mycket bättre om man får koll på exakta tempen.
Då ny bra termometer it is alltså.
 
Men du har lyckats till skillnad från mig :cautious: antingen så skär den sig eller så går den inte ihop alls.
Jag vispade ner äggulorna i min reduktion när reduktionen svalnat till ljummen (vill ju inte ha scrambled eggs i vinäger..). Började med elvisp men det var för stor och klumpig, så gick över till omegavisp. Rörde på svag-mellanvärme tills det började tjockna. Sen gick jag över på elvispen när jag hällde i smöret, droppvis i början.

Egentligen är det ju typ samma princip som att göra smörkräm fast med vinägerreduktion istället för grädde, och där kan man ju tillsätta smöret nästan hur som helst utan problem? Så jag fattar egentligen inte varför bea ska vara så kinkigt.
 
Men du har lyckats till skillnad från mig :cautious: antingen så skär den sig eller så går den inte ihop alls.

Då ny bra termometer it is alltså.

Man behöver inte ens ha en termometer egentligen, låt allt svalna till rumstemperatur bara. Dvs gör reduktionen och smält smöret lite i förväg, som ett första steg innan du börjar med resten av matlagningen.

Sen är knepet bara en bra elvisp eller stavmixer, och droppa i fettet riktigt långsamt i början. Typ droppe för droppe, med massa vispande emellan.
 
Lagade spaghetti all'Algherese, med musslor, tomat, oliver, kapris, vitt vin, vitlök, chili, persilja, oregano.. Jättegott även om jag kör på blåmusslor istället för traditionell vongole.

Sedan försökte jag mig på chokladfondant till efterrätt. Den blev.. inte så elegant.. :angel: men god.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp