Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satt på buljong till en pho asiatisk nudelsoppa nu. Ska äta i eftermiddag. I tesilen ligger det kryddor som jag slog sönder i morteln och sen rostade i stekpanna torrt tills det började ryka. Är färsk ingefära, stjärnanis, kanelstång, kardemummakärnor och fänkål.


IMG_20220507_131052387_HDR.jpg
 
Igår grillade vi spare ribs. Det var nog den godaste grill-guckan sambon gjort till spare ribs någonsin. Sååå gott!

Jag gjorde fransk potatissallad till. Också gott!

Hade lite rester kvar nu till lunch. Jag brukar inte tycka det blir gott att värma revben igen. Men testade köra i airfryern nu. Och det var ändå godkänt.
 
Idag blir det grillat, oxfilé som ligger och marinerar i min egen grillolja för tillfället, tzatziki med ramslök, klyftpotatis och en tomatsallad med crema di balsamico.

Jag ska testa grillkol som jag köpte av en kollega, hens svärfar gör egna kolmilor och säljer kol :up:
 
Tomatsallad med crema di balsamico är det som saknas till dagens middag? Detaljer?

Tomat, rödlök, svartpeppar, salt samt överringlad crema di balsamico (späda salladsblad a la maché funkar också bra i den). Den blir rätt "torr" vilket är hur jag vill ha den i det här fallet. Den är enkel men saltet och balsamicon gör att smakerna lyfter plus att lite svartpeppar är aldrig fel. Lite färsk basilika är också gott men idag passar det inte med mina andra smaker.

Personligen tycker jag det krockar om en har en skarpare sallad som ruccola också men det är ju en smaksak.
 
Och i kvall har vi (dagen fore mors dag) ett bord pa den mest eftersokta restaurangen i stan. Nick's Italian Reastaurant, Dar man maste bestalla bord, ofta veckor i forvag, for att komma in pa ett stalle som har oppet 4 dagar i veckan:p Men Ooohhh sa gott allt ar. Maken och jag har haft tur och kunnat slinka in och sitta i baren ett par ganger, men den har gangen kom bestallningen in i tid. :cool:
 
Appropa ... jag koper balam vinager i en "oliv olje och balsam" affar i sta'n. Jag kopte just en till flaska (typ vinflaska) balsam vinager med black mission fig. (Den ar SUPER god, men ) Jag gor darfor min egen balsamic reduction (ofta med lite, lite honung) men tankte att om jag inte hade ett trettiotal olika "frukt/bar infused balsamic" att valja mellan skulle jag nog garna forsoka "infusa" min egen balsamic.:D

Jason Logsdon's take on infusions Jag har lange funderat pa att gora det och gillar en hel del ideer fran Jason Logsdon sa tankte prova, men har haft for mycket att gora for att ta mig tid.
 
Appropa ... jag koper balam vinager i en "oliv olje och balsam" affar i sta'n. Jag kopte just en till flaska (typ vinflaska) balsam vinager med black mission fig. (Den ar SUPER god, men ) Jag gor darfor min egen balsamic reduction (ofta med lite, lite honung) men tankte att om jag inte hade ett trettiotal olika "frukt/bar infused balsamic" att valja mellan skulle jag nog garna forsoka "infusa" min egen balsamic.:D

Jason Logsdon's take on infusions Jag har lange funderat pa att gora det och gillar en hel del ideer fran Jason Logsdon sa tankte prova, men har haft for mycket att gora for att ta mig tid.

Nej, jag koper balsamIC vinegar :o:rofl:
 
Tomat, rödlök, svartpeppar, salt samt överringlad crema di balsamico (späda salladsblad a la maché funkar också bra i den). Den blir rätt "torr" vilket är hur jag vill ha den i det här fallet. Den är enkel men saltet och balsamicon gör att smakerna lyfter plus att lite svartpeppar är aldrig fel. Lite färsk basilika är också gott men idag passar det inte med mina andra smaker.

Personligen tycker jag det krockar om en har en skarpare sallad som ruccola också men det är ju en smaksak.

Har förberett tomatsalladen med riktigt goda små tomater. Inte hunnit smaka slutresultatet än efter dess vila. Men DIN rödvinssås blev gudomlig igen. Det är liksom drickbar status.
 
Har förberett tomatsalladen med riktigt goda små tomater. Inte hunnit smaka slutresultatet än efter dess vila. Men DIN rödvinssås blev gudomlig igen. Det är liksom drickbar status.
Men åh, hoppar in här ^^ den rödvinssåsen tror jag att jag ville göra på nyår. Blev lite smått olycklig när jag insåg att jag inte hade rätt ingredienser hemma.:arghh: har sparat recept, hittade nu hur kunde jag glömma den!!. Är det den med bacon? @athena_arabians 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp