Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
SO ... vi var till en lokal italian restaurang som har oppet (beroende pa sasong) 3 eller 4 dagar i veckan. Vi satt sa vi sag alla som fohoppningsfullt kom in efter att de last menyn pa dorren och blev informerade att det var fullsatt for kvallen. Vi kande oss nog lite "for mer" da vi satt dar efter att ha varit i deras "skor" tidigare.:D
I alla handlelser var maten, som alltid, helt fantastisk. Jag valde en rockfish "en papillote" (bakad i "parchment":confused: paper som var helt fantastisk. Rockfish ar, sa vitt jag kan utrona, en Pacific havsaborre ... och fantastiskt mild i smaken. Den har var paired med fennel, shoestring potato, och ... vad det nu var. Vid det laget hade jag nog kanske haft lite val mycket vin for att veta.:p
 
Och HUR kommer det sig att jag inte har det receptet? :cautious: Hur kan jag ha missat nagot sadant?:eek:

Enig med @hastflicka .. Jag bara MÅSTE ha receptet! 🤤

Här är en till som vill ha receptet. Jag har aldrig lyckats göra en rödvinssås som jag tyckt varit värd besväret att göra. Misstänker iofs att det kan bero på att det inte är min favoritsås generellt men till vissa rätter passar det ju bra så jag skulle verkligen vilja ha ett bra recept

Jag hör och lyder :D

Jag använder aldrig exakta mått men typ:
Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar
, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5-0,75 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
(jag använder Bongs på flaska)
2,5 dl vatten
Honung


Skiva baconet, låt det svettas så fettet rinner ut och sautera de finhackade lökarna i det. På med kryddorna och rör runt. Häll sedan i all vätska och låt det koka upp och sedan sjuda tills smaken är bra. Sila av löken och baconet, smaka av med timjan, svartpeppar, lite honung och ev balsamvinäger och salt. Red med Maizena och blanka av med en klick smör.

Vill en lyxa lite mer så smaka av med tryffelolja eller hackad tryffel. Det går att ha i mer vitlök i den färdiga såsen också. Det fungerar utmärkt att frysa i portioner och tina den i lite rödvin i en kastrull (men ha inte i tryffelpodukter innan infrysning).

Helt ärligt har den aldrig blivit dålig när jag gjort den. Och tomatpuré har aldrig något att göra i en rödvinssås!

@Tulip: Min särbo som verkligen inte tycker om rödvinssås tycker min är god för att vara rödvinssås. Den är heller inte krånglig att göra, det är ju ihopkokningen som tar tid men den sköter ju sig själv då (på vintern gör jag den på vedspisen i köket).

Edit: Att det ens finns ett recept med någorlunda måttangivelser är för att det var så många som frågade om receptet här så jag var tvungen att göra en sats där jag mätte allt! :rofl:
 
Maten igår var jättegod och tzatzikin fick verkligen ett lyft med den finklippta ramslöken :up: I sommar ska jag testa med gräslök och Fläckebolök också, jag tycker ofta det blir gott med två eller flera sorters lök i maträtter. Det blir en extra dimension.
 
Jag hör och lyder :D

Jag använder aldrig exakta mått men typ:
Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar
, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5-0,75 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
(jag använder Bongs på flaska)
2,5 dl vatten
Honung


Skiva baconet, låt det svettas så fettet rinner ut och sautera de finhackade lökarna i det. På med kryddorna och rör runt. Häll sedan i all vätska och låt det koka upp och sedan sjuda tills smaken är bra. Sila av löken och baconet, smaka av med timjan, svartpeppar, lite honung och ev balsamvinäger och salt. Red med Maizena och blanka av med en klick smör.

Vill en lyxa lite mer så smaka av med tryffelolja eller hackad tryffel. Det går att ha i mer vitlök i den färdiga såsen också. Det fungerar utmärkt att frysa i portioner och tina den i lite rödvin i en kastrull (men ha inte i tryffelpodukter innan infrysning).

Helt ärligt har den aldrig blivit dålig när jag gjort den. Och tomatpuré har aldrig något att göra i en rödvinssås!

@Tulip: Min särbo som verkligen inte tycker om rödvinssås tycker min är god för att vara rödvinssås. Den är heller inte krånglig att göra, det är ju ihopkokningen som tar tid men den sköter ju sig själv då (på vintern gör jag den på vedspisen i köket).

Edit: Att det ens finns ett recept med någorlunda måttangivelser är för att det var så många som frågade om receptet här så jag var tvungen att göra en sats där jag mätte allt! :rofl:
Tack! Nu måste jag se till att snart göra nån mat som kräver rödvinssås. Det låter som att den skulle vara väldigt god.
 
Jag hör och lyder :D

Jag använder aldrig exakta mått men typ:
Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar
, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5-0,75 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
(jag använder Bongs på flaska)
2,5 dl vatten
Honung


Skiva baconet, låt det svettas så fettet rinner ut och sautera de finhackade lökarna i det. På med kryddorna och rör runt. Häll sedan i all vätska och låt det koka upp och sedan sjuda tills smaken är bra. Sila av löken och baconet, smaka av med timjan, svartpeppar, lite honung och ev balsamvinäger och salt. Red med Maizena och blanka av med en klick smör.

Vill en lyxa lite mer så smaka av med tryffelolja eller hackad tryffel. Det går att ha i mer vitlök i den färdiga såsen också. Det fungerar utmärkt att frysa i portioner och tina den i lite rödvin i en kastrull (men ha inte i tryffelpodukter innan infrysning).

Helt ärligt har den aldrig blivit dålig när jag gjort den. Och tomatpuré har aldrig något att göra i en rödvinssås!

@Tulip: Min särbo som verkligen inte tycker om rödvinssås tycker min är god för att vara rödvinssås. Den är heller inte krånglig att göra, det är ju ihopkokningen som tar tid men den sköter ju sig själv då (på vintern gör jag den på vedspisen i köket).

Edit: Att det ens finns ett recept med någorlunda måttangivelser är för att det var så många som frågade om receptet här så jag var tvungen att göra en sats där jag mätte allt! :rofl:
Tusen tack! Ska provas när vi har någon rätt som det funkar med! 🥳
 
Ikväll gjorde jag typ fransk fiskgratäng. Smälte smör och lät det bli lite nötigt i en kastrull. Hade sedan i hackad bladpersilja, dijonsenap, vitlök, örtsalt, lite peppar, lite örtkrydda och panko.
Det lade jag ovanpå en form med torskrygg och körde in i ugnen. Till det ris.
Sambon tyckte det var galet gott. Hittade honom lutad över formen med stekspaden i munnen sen. 😂
 
Igår körde vi ”barnmat” i form av korv stroganoff med ajvar istället för tomatigt. Helt ok.

Idag tog vi hämtmat från thai. Det blev phad thai med jätteräkor för oss båda. Galet gott!
 
I gar hamtade jag in (egengjord och fryst) Lasagna ... i dag kokade jag lite overbliven pasta, hackade upp lite gronsaks rester (fennel, Jerusalem Artichoke, sma tomater, nagra skivor attiksgurka, ett par handfullar farsk spenat, och det var nagot mer som jag inte kommer pa nu.
Till det rorde jag ihop en dressing av lite mayo, white wine vinegar, salt, pepper, en del andra kryddor som verkade gott.
Det blev super gott ... och jag har egentligen ingen aning om vad jag hade i :grin:
 
Ikväll gjorde jag en pastasallad med tonfisk. Den är himla fräsch. Sambon hatar eg pastasallad. Men han älskar den här. Förmodligen pga en massa kapris och fräsch dressing.
Jag gjorde massor och tänkte att det blir bra med lunch till oss imorgon. Gjorde en bålskål full. Sambo åt 3 fulla och stora tallrikar. Och slevade tydligen i sig mer när han pytsade i resten i en plastburkarna till kylen. Plus att han åt två mackor till. Så nu är det ca 500 ml kvar. 😂
Fattar inte hur han får i sig det! Men bra betyg åt locken iaf. 😅
 
Igår surdegspizza
0ADB87D0-AB7D-4679-BD95-88BE468F5FA9.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp